Ga naar inhoud


Foto

Buitenlucht Aansluiting Meerwaarde?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 kenneth

kenneth

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 18 January 2021 - 08:27 AM

Hallo,

 

Sinds enkele maanden hebben we een Extraflame Anastasia pelletkachel in gebruik.

Deze is aangesloten op een dubbelwandig inox buis (binnendiameter 80mm) langs de zijkant van het huis lengte +-6.5 a 7m.

Eerst was het rookkanaal 4.5m en vervolgens reeds 2 interventies waarbij de pijp nu meer dan 6m hoog is.

 

Echter brand de kachel nog steeds niet goed, zelfs na tussenkomst invoerder.

Eerst was het kanaal te kort met te weinig trek en nu is er met momenten te veel of te weinig trek...

 

Gevolg de kachel (12kw) krijgt na 4u branden op stand 4 van de 5 de temperatuur van 16°C naar 18°C en de andere dag doet deze dat in minder dan een uur.

(Binnentemperatuur ingesteld op 20°C dan is het effectief gemeten temperatuur 23 a 24°C.

 

We zijn 4 interventies verder en dit weekend was het weer van hetzelfde (geen speciale wind), je kan met je bloot gat op de kachel zitten, die wordt gewoon niet warm!

 

Nu overweegt men een buitenlucht aansluiting te maken (ben ik geen voorstander van, heb nog maar enkel slechte ervaringen van gehoord ivm roest in de kachel).

Het betreft een huis van de jaren 60 dus verwacht ik dat er genoeg circulatie is waardoor buitenlucht-aansluiting niet nodig is.

Wordt tevens door één van hun eigen installateurs afgeraden.

 

Wat denken jullie hiervan?

Ben het ondertussen meer dan beu, heb een zoon van 3mnd oud en zou graag hebben dat de kachel werkt zoals het hoort.

 



#2 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 18 January 2021 - 09:15 AM

buiten zuigen helpt niet

diam 100 nodig en tot boven nok

of geld terugvragen



#3 kenneth

kenneth

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 18 January 2021 - 10:07 AM

Dag Gast-Gast,

 

Dank voor uw reactie.

 

Invoerder zegt dat diameter 100mm niet mag wegens ontstaan thermische prop door te snel afkoelen van rookgassen door te grote diameter van buis....

En dat de oplossing ligt in een buitenlucht aansluiting om zo in het zelfde vlak te zitten als het rookgaskanaal en dezelfde weersomstandigheden te hebben.

 

Ik had bemerkt dat ik vrees voor roest in de kachel en als deze niet brand dat de koude lucht dan binnenkomt.

Oplossing prop insteken als de kachel niet brand.

Andere oplossing koord doorbreken aan raam om zo het teveel aan trek op te lossen door de kachel valse lucht te laten zuigen van binnen.



#4 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 18 January 2021 - 11:16 AM

prop in zijn mond steken en geld terugvragen



#5 kenneth

kenneth

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 18 January 2021 - 11:42 AM

Dag Gast-Gast,

 

Dank voor opnieuw de snelle opvolging.

Mag de dichtingskoord aan het ruitje doorbroken worden om valse lucht aan te zuigen om zo het eventueel te veel aan trek door het rookkanaal (heb echter m'n twijfels dat het rookkanaal te veel zou trekken) op te vangen?

 

Alvast bedankt.



#6 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 18 January 2021 - 12:13 PM

dan komt de brandpot vol koek of alarm.

maak toch korte metten met die beunhaas



#7 kenneth

kenneth

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 18 January 2021 - 12:39 PM

Beste,

 

Dit is niet zo simpel en België.

Is mijn woord tegen de verdeler.

Probleem is dat er weinig voorschriften te vinden zijn.

Ik heb contact opgenomen met het WTCB (technisch center bouw) en zei zeggen ook dat een buitenlucht aansluiting hier niets mee te maken heeft en dat het rookkanaal los staat van eventuele buitenaansluiting (volgens hen voor luchtdichte woningen).

 

 



#8 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 211 Posts:

Geplaatst op: 18 January 2021 - 12:47 PM

Is er voldoende vlam vuur in de kachel als deze op stand 4 werkt?

Mogelijkheid de temperatuur hoger te zetten van de kachel als deze onvoldoende brand kamer Temp sensor contact met iets warms? uitlaat buis?



#9 kenneth

kenneth

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 18 January 2021 - 12:55 PM

Dag Harlo,

 

De ene keer veel vlam de andere keer weinig vlam.

Werpt voldoende pellets in de branderpot maar soms zit er weinig vuur in en de andere dag veel vuur.

 

Thermostaat zit in afstandbediening.

Als je 20°C vraagt krijg je 24°C, vraag je 19°C dan is het 18°C, de kachel is heel wisselvalig in de werking.

Ben er eerlijk gezegd niet gelukkig mee.

De uitleg waarom het ene of het andere gebeurt verandert ook telkens.

Al een paar keer terugslag gehad waarbij er vlammen langs de luchtinlaat aan de achterzijde (van de kachel) naar buiten kwamen.

Kan volgens invoerder ook niet, echter anders is waar.

Al één maal luchtsensor (deze zit in de luchtinlaat langs de achterzijde) vervangen daar deze verbrand was.

 

Kachel kan geen week aan een stuk correct werken.

Elke dag wordt de kachel grondig gereinigd.

 

 



#10 kenneth

kenneth

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 18 January 2021 - 12:56 PM

Ps dit met dezelfde pellets (Aveve)

 



#11 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 18 January 2021 - 01:18 PM

aangetekende brief naar verkoper/invoerder niet opgelost binnen 2 weken geld terug.

of ga je wachten tot het huis afbrand ?



#12 kenneth

kenneth

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 18 January 2021 - 02:13 PM

Dag Gast-Gast,

 

Zal nu ook wel niet zo gevaarlijk zijn hoop ik.

Volgens leverancier en invoerder is rookkanaal inorde, dus ook hopelijk veilig.

Voor het laatste element dat erbij geplaatst werd (extra meter op het rookgaskanaal) wel enkele keren de kachel moeten uitdoen daar de stank in huis niet te harden was als er een beetje wind was.

Dan volgt de discussie dat de ene persoon beter tegen geur kan dan de ander maar dat dit geen kwaad kan.

Ik ben pompier en heb hun erop gewezen dat iedere vorm van rook giftig is, maar daar kunnen zei zich ook niet in vinden.

 

Daarom dat ik sceptisch ben in het doorbreken van de dichtingskoord rond het raam.

Bij overdruk zou de rook dan in huis kunnen komen.

 

Echter wens ik geen buitenlucht aansluiting daar ik hier enkel nadelen zie aan verbonden en gelijke druk boven onder kan ik moeilijk geloven daar er 5m verder een haag staat terwijl de schouw veel hoger in vrije lucht zit.

Het zou bij mij rare wind zijn terwijl mijn buur 2 pelletkachels en een houtkachel heeft en van hem werkt het allemaal (allen zonder buiten aansluiting).



#13 kenneth

kenneth

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 22 January 2021 - 08:18 AM

Update,

 

Na het sterk verlagen van de rookgasventilator werd nu de pellettoevoer verhoogt daar er bijna geen vlam en warmte in de kachel zat.

Het ene moment brand de kachel goed, het ander moment weinig vlam en veel gensters.

In de asbak liggen er nu veel kleine zwarte brokjes (onverbrande pellets) en zwarte spikkels op de ruit.

 

Vanmorgen was er weinig wind en nu begon de kachel opeens te stinken.

Ik was het eerst niet gewaar tot ik begon pijn in m'n hoofd te krijgen en ik terug van buiten naar binnen kwam en de stank rook.

Vervolgens alles verlucht...

Nu stinkt de kachel weer niet meer.

 

Is dat normaal dat een pelletkachel geen week aan een stuk normaal functioneert?

 

 



#14 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 22 January 2021 - 09:35 PM

kachel van  schouw trekken en een prop gazet aansteken in het gat.

als de rook niet weggezogen wordt komt het nooit goed.



#15 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 211 Posts:

Geplaatst op: 25 January 2021 - 02:42 PM

Als de rookgasafvoer boven de 4 meter uitkomt dien je de diameter te vergroten naar 100 mm daar de weerstand te groot wordt in het kanaal !






Hosting en Seo door
scheiding