Ga naar inhoud

Foto

Pelletketel

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Magyar Yella

Magyar Yella

beginner

• Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 15 november 2020 - 02:35

Wij hebben een huisje in Hongarije. In het dorpje is geen gas en komt geen gas in de toekomst. Nu stoken we met een onrendabele houtkachel. we willen meer comfort, dus cv met radiatoren in o.a. douche, halletje en slaapkamers. En warm tapwater uiteraard. Een pelletketel en radiatoren installeren is het probleem niet zo. Maar ik heb geen idee wat er nodig is voor het tapwater. Tapwater gaat op dit moment met een electrische boiler. Mijn vraag is dus, wat is er nodig naast een pelletketel, om tapwater te verwarmen?

Dielle pelletkachel pelletkachel

#2 GermWentink

GermWentink

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 17 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 16 november 2020 - 08:26

een oplossing voor het tapwater kan een doorstroomboiler zijn. Deze kan zowel via het CV-water als via elektra warm worden. Zie:

https://www.groeneho...t-warmtewi.html Gebruik hem nu 2 jaar en bevalt zeer goed.

Ik stook mijn pellets in een 'MCZ-Deco' kachel en in een 'Artel compact 20kw autocleaning' pelletCV.

:D 

#3 GermWentink

GermWentink

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 17 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 16 november 2020 - 08:50

Nog een iets goedkoper adres gevonden : https://www.qualityh...ale-bediening/ 

Ik stook mijn pellets in een 'MCZ-Deco' kachel en in een 'Artel compact 20kw autocleaning' pelletCV.

#4 Magyar Yella

Magyar Yella

beginner

• Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 17 november 2020 - 06:32

Dank voor de reactie. Hier kan ik wel iets mee.

Maakt het verder nog iets uit wat voor pelletketel het is? Is er bijvoorbeeld nog een aparte pomp nodig of kan ik deze gewoon aansluiten op de cv?

Ik moet nog een pelletketel zoeken. Op dit moment ga ik voor een gebruikte omdat we slechts een paar weken in de winter in Hongarije zijn. Maar kan ik wel alles toekomst klaar maken. ben wel klaar met de houtkachel en de grote temperatuurverschillen in het huis.

#5 GermWentink

GermWentink

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 17 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 17 november 2020 - 08:21

De boiler wordt in Bulgarije gemaakt en is wellicht ook in Hongarije te koop. De Boiler is elektrisch mooi in te stellen en heeft een bijzonder fraai display. De software is heel compleet en je kunt echt heel veel instellen. Omdat de verwarmingskant werkt als een radiator is het handig om direct een voetklep te installeren zodat de doorstroom netjes geregeld kan worden. Bovendien heb ik in de aanvoer en de retour een tussenkraan gemonteerd. Letop dat deze niet beide tegelijk dicht mogen (De boiler kan dan het drukverschil van het uitzettend en krimpend water niet kwijt) Bij zaten er heel lelijke half duims afsluitdoppen bij, die heb ik vervangen door einddoppen van een verwarming.  

#6 Magyar Yella

Magyar Yella

beginner

• Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 23 november 2020 - 06:22

dank voor de tips. Eerst maar een goede gebruikte pelletketel op de kop zien te tikken. de genoemde tips ga ik ter harte nemen.