Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto
- - - - -

Aanvoer Pellet Korrels


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 Pellet

Pellet

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 06 March 2020 - 11:05 PM

Hallo,

Ik heb een vraag betreffende de aanvoer van pelletkorrels

Na gelang het ingestelde vermogen draait de vijzel een bepaalde tijd per seconde

Tijdens het moduleren gaat het vermogen van P3 naar P1.
Na gelang de ruimte verwarmt is blijft het vermogen langer in de laagste stand P1.
En gaat in die stand in de loop van de dag de kachel uit.

Nu is mij opgevallen, dat als de vijzel draait er niet altijd korrels in de branderpot vallen.
Soms hoor ik hem wel 2 a 3 keer draaien zonder dat er iets valt
Soms valt er 1 pellet en zo zie je er meerdere vallen zodat er ook wat vonken zichtbaar zijn.
Zo zie je ook het vlammetje wat op en neer gaan, van een mooi klein vlammetje tot een minimaal, nauwelijks, zichtbaar vlammetje in een hoekje van de branderpot.
Als ook op dat moment de kachel weer meer vermogen vraagt, begint de ventilator op een hoger toerental te draaien, met als gevolg dat hij de vlam uitblaast en de kachel in storing valt met als gevolg een overvolle branderpot.

Hoort het niet zo te zijn dat iedere keer als de vijzel draait er ook korrels in de branderpot behoren te vallen?

Zodat er veel meer een constante vlam aanwezig blijft?

 

Frans

 

 



#2 Gast_Pelletkachelhome_*

Gast_Pelletkachelhome_*
  • Guests

Geplaatst op: 07 March 2020 - 05:58 PM

Hallo.

Het aantal omwentelingen van de vijzel zal per minuut gelijk zijn.

De inworp van de hoeveelheid pellets verschild iets afhankelijk van de stand van de vijzel.

Dit is normaal daardoor geeft de kachel een wisselend vlambeeld.

Ik denk dat uw pelletrecept iets hoger kan.

Het uitgaan van de kachel kan ook het gevolg zijn van inwendige vervuiling.



#3 Pellet

Pellet

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 07 March 2020 - 10:30 PM

Guest,

 

Dat klopt dat de vijzel een x aantal omwentelingen per minuut maakt.

In stand P1 minimaal en P5 maximaal. Zodat er per minuut minder of meer pellets in de branderpot vallen.

 

Zoals ik het nu zie draait de vijzel iedere keer een klein stukje rond.

Dan zouden er toch bij iedere verdraaiing wat pellets moeten vallen?

Dat het er niet altijd, als voorbeeld, bv 5 stuks zijn snap ik.

Het zullen er best de ene keer 4 en een andere keer 6 kunnen zijn.

Maar dat er soms 2 a 3 keer achter elkaar niets valt, dat zie ik eigen niet zitten.

 

Frans



#4 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:

Geplaatst op: 08 March 2020 - 01:04 AM

Het hangt ook sterk af van de soort pellets je gebruikt. Lange pellets staafjes geven het beeld dat je hierboven noemt.

O.a. geven de bosplan pellets dit soort problemen. Het ligt niet aan de kachel. Wanneer je lange pellets hebt moet je de toevoer fors hoger zetten plus de ventilator. Het gevolg is dat je dan niet volledig afgebrande pellets eruit blaast.

 

Ik heb zelf pure power lang gebruikt zonder problemen. Nadat ik bosplan pellets ging gebruiken viel elke dag de kachel in storing met een volle vuurkorf.
Ik zag toen dat er veel lange pellets staafjes in zaten dit gaf het probleem dat de vijzel idd 4 tot 5 pulsen geen pellets liet vallen.

 

 


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.


#5 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:

Geplaatst op: 08 March 2020 - 01:05 AM

Bosplan moet plospan zij.


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.


#6 Pellet

Pellet

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 08 March 2020 - 12:08 PM

Het hangt ook sterk af van de soort pellets je gebruikt. Lange pellets staafjes geven het beeld dat je hierboven noemt.

O.a. geven de bosplan pellets dit soort problemen. Het ligt niet aan de kachel. Wanneer je lange pellets hebt moet je de toevoer fors hoger zetten plus de ventilator. Het gevolg is dat je dan niet volledig afgebrande pellets eruit blaast.

 

Ik heb zelf pure power lang gebruikt zonder problemen. Nadat ik bosplan pellets ging gebruiken viel elke dag de kachel in storing met een volle vuurkorf.
Ik zag toen dat er veel lange pellets staafjes in zaten dit gaf het probleem dat de vijzel idd 4 tot 5 pulsen geen pellets liet vallen.

 

Ik gebruik ook de Pure Power pellets ENplusA1.

 

Wat zijn lange pellets?

 

Bij Purepower zitten ook pellets tussen van 25 mm lang.

 

Frans



#7 Pellet

Pellet

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 08 March 2020 - 12:08 PM

Het hangt ook sterk af van de soort pellets je gebruikt. Lange pellets staafjes geven het beeld dat je hierboven noemt.

O.a. geven de bosplan pellets dit soort problemen. Het ligt niet aan de kachel. Wanneer je lange pellets hebt moet je de toevoer fors hoger zetten plus de ventilator. Het gevolg is dat je dan niet volledig afgebrande pellets eruit blaast.

 

Ik heb zelf pure power lang gebruikt zonder problemen. Nadat ik bosplan pellets ging gebruiken viel elke dag de kachel in storing met een volle vuurkorf.
Ik zag toen dat er veel lange pellets staafjes in zaten dit gaf het probleem dat de vijzel idd 4 tot 5 pulsen geen pellets liet vallen.

 

Ik gebruik ook de Pure Power pellets ENplusA1.

 

Wat zijn lange pellets?

 

Bij Purepower zitten ook pellets tussen van 25 mm lang.

 

Frans



#8 Pellet

Pellet

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 08 March 2020 - 12:08 PM

Het hangt ook sterk af van de soort pellets je gebruikt. Lange pellets staafjes geven het beeld dat je hierboven noemt.

O.a. geven de bosplan pellets dit soort problemen. Het ligt niet aan de kachel. Wanneer je lange pellets hebt moet je de toevoer fors hoger zetten plus de ventilator. Het gevolg is dat je dan niet volledig afgebrande pellets eruit blaast.

 

Ik heb zelf pure power lang gebruikt zonder problemen. Nadat ik bosplan pellets ging gebruiken viel elke dag de kachel in storing met een volle vuurkorf.
Ik zag toen dat er veel lange pellets staafjes in zaten dit gaf het probleem dat de vijzel idd 4 tot 5 pulsen geen pellets liet vallen.

 

Ik gebruik ook de Pure Power pellets ENplusA1.

 

Wat zijn lange pellets?

 

Bij Purepower zitten ook pellets tussen van 25 mm lang.

 

Frans



#9 Gast_Pelletkachelhome_*

Gast_Pelletkachelhome_*
  • Guests

Geplaatst op: 08 March 2020 - 06:49 PM

Pellet,

Als je de twijfelt aan de goede werking van de vijzel kan je deze ook een keer demonteren en kontroleren. Chek of er geen vastgeklonterd zaagsel voor of in de vijzel zit en maak goed leeg en schoon. Kijk of er geen rommel in de vijzel zit bv, puntje van plastic pelletzak of hout spaantje. Dit komt soms voor. Het is wel goed om dit uit te sluiten.



#10 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:

Geplaatst op: 15 March 2020 - 07:14 PM

Met pure power moet het goed zijn. 25 mm is niet te lang.

Ik zou de vezel afvoer ver hogen zodanig dat het vlam niet uitgaat. Het kan ook zijn dat de lucht toevoer te hoog staat waardoor het te snel verbrand.

 


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.


#11 Pellet

Pellet

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 19 March 2020 - 11:37 PM

Met pure power moet het goed zijn. 25 mm is niet te lang.

Ik zou de vezel afvoer ver hogen zodanig dat het vlam niet uitgaat. Het kan ook zijn dat de lucht toevoer te hoog staat waardoor het te snel verbrand.

 Ik vermoed ook dat de lucht toevoer te hoog staat.

De vijzel draait nu 0,4 in plaats van 0,3 seconden en bij deze stand (0,4) blijft hij wel branden.

 

Nadeel is echter, nu het niet zo koud is, dat de temperatuur langzaam oploopt naar zo,n 24 a 25 graden, bij een ingestelde temperatuur van 20 graden.

 

Ik verwacht volgende week meer thuis te zijn en zal dan eens gaan spelen met de lucht toevoer.

 

Frans



#12 Gast_John_*

Gast_John_*
  • Guests

Geplaatst op: 23 March 2020 - 08:45 PM

Ik heb alle instellingen van mondena

#13 Pellet

Pellet

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 28 March 2020 - 12:18 PM

Ik heb alle instellingen van mondena

 

De parameters van K-stove staan gewoon op internet, zie onderstaande link

 

https://www.123pelle...elletkachel.pdf

 

 

Wat me bevreemd is dat de waarden van de 6 kw uitvoering hoger zijn dan de 8 kw.

 

Iemand enig idee waarom dit zo is?

 

https://www.123pelle...elletkachel.pdf

 

Wat me bevreemd is dat de waarden van de 6 kw uitvoering hoger zijn dan de 8 kw.

 

Iemand enig idee waarom dit zo iesDe parameters van K-stove staan gewoon op internet, zie onderstaande link

 






Hosting en Seo door
scheiding