Ga naar inhoud


Foto

Bestaand Rookkanaal Wel Of Niet Aanpassen Voor Pelletkachel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Voortvarend

Voortvarend

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 15 July 2019 - 08:39 AM

Hallo allen,

ik heb een vraag:

Ik wil graag een pelletkachel plaatsen op de plek waar nu een haard staat. Ik wil graag de gemetselde schoorsteen gebruiken waar ook nu de houtkachel op aangesloten is. Dit is een recht kanaal naar boven, ong 8 meter hoog. Nu zegt de man die bij mij een cv heeft geplaatst dat het absoluut onnodig is dit rookkanaal aan te passen op de nieuwe kachel. Volgens hem zijn de rookgassen van een pelletkachel veel heter dan van een houtkachel waardoor het gevaar van condens nihil is. Hij heeft al vele kachels geplaatst zonder klachten.

De leverancier van de kachel zegt dat het absoluut noodzakelijk om dit wél te doen.

Wat te doen? Iemand tips? Of misschien zelfs het verlossende woord?



#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 15 July 2019 - 09:03 AM

De rookgassen van een pelletkachel zijn nog minder dan de helft dan de hitte van een houtkachel.
Het kan wel in een stenen kanaal als deze geventileerd wordt vanuit onderen wat in Nederland vaak niet het geval is.

Ik adviseer bij een stenen kanaal ten alle tijden een flexibel dubbelgedraaid glad van binnen rookkanaal liefst 100-130 of 150mm en afgestort met vermiculiet of perlite om te isoleren.. dat is ook een must!



#3 Voortvarend

Voortvarend

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 15 July 2019 - 10:02 AM

En is zo,n operatie zelf uit te voeren? Want na wat rondbellen zijn de offertes hoger dan de prijs van de pelletkachel...



#4 pelletkachelhome

pelletkachelhome

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 24 Posts:

Geplaatst op: 15 July 2019 - 05:36 PM

Iedere situatie is verschillend een goede offerte is alleen te maken als je eerst de situatie bekijkt en bespreekt.

Een offerte maken zonder eerst te kijken kan ook dan neem je een post onvoorzien op die ruim genoeg is om tegenvallers te compeseren.

Het is zelf wel te doen maar als je het vaker gedaan hebt en over de juiste hulpmiddelen en materialen beschikt dan is dit wel handiger.

Wij hebben nog nooit een rookkanaal aangepast waarvan de prijs hoger was dan die van de kachel.

vr. gr. Pelletkachelhome.nl



#5 palmke63

palmke63

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 25 September 2019 - 07:04 AM

Beste

 

We hebben een pellet kachel aangekocht nu is de vraag moet je altijd een flexibuis  stekken daar we me  een kanaal hebben  dat bovenaan met een  S vorm is   en bovenaan nog 20cn op 20cm is  en de schoorsteen is 8m hoog  we kunnen er bovenaan wel een hoed op plaatsen als dat moet

 

Alvast bedankt

 

Mvg



#6 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 04 October 2019 - 08:10 AM

Ja is aan te raden ivm condensatie, ook het kanaal afstorten met vermiclite om het te isoleren!






Hosting en Seo door
scheiding