Hallo,
Nieuw op dit forum. Mijn ouders hebben al jaren een pelletkachel. Nu hebben wij een nieuw huis gekocht (2000) en willen ook graag een pelletkachel. We zijn vorige week wezen kijken en hebben gekozen voor de Nordic Fire Viktor 8. Deze kachel zou voldoende moeten zijn voor het verwarmen voor de benedenverdieping zodat we daar geen gas meer hoeven te gebruiken.
Nu is onze vraag zijn er mensen die ervaring met de Nordic Fire Viktor hebben? Hoe bevalt deze kachel? Hoe is het geluid van de ventilator in huis? We hebben in de winkel geluisterd maar dat is toch anders.
Daarnaast werd ons vertelt dat we geen rookkanaal meer mogen hebben via de gevel, zoals me ouders dat nog hebben. Nu hebben wij aan de voorzijde (op de eerste verdieping) nog een stuk plat dak voordat het schuine dak begint. Ons is vertelt dat we nu het rookkanaal ook hier naar buiten mogen brengen omdat dit boven de dakrand is, maar nu lees ik overal dat het boven de nok moet zijn. Wat klopt ...
Waar het rookkanaal uitkomt is op 4/5 meter van de buren vandaan. Als er een westenwind is zal de rook dus richting de buren gaan. Aan de andere zijde hebben wij geen buren. Is het rookkanaal voldoende op deze manier en zorgt het niet voor overlast voor de buren en ons zelf? (onder het platte dak ramen van de slaapkamer, met ventilatie roosters)
Hopelijk kunnen jullie ons wat meer inzicht verschaffen.