Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto

Schoorsteenbrand

schoorsteenbrand edilkamin edilkamin space

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Deedee

Deedee

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 22 November 2018 - 09:52 AM

Vanochtend weer een schoorsteenbrand gehad. Ik heb een edilkamin Space met dakdoorvoer en kanalisatie. De kachel is mijn hoofdverwarming. Ik heb er tot nu toe meer ellende dan plezier van gehad en denk er sterk over om de kachel weg te doen. Ik heb geen gasaansluiting in huis dus weet niet wat dan, maar alles beter dan dit. Na de brand begin dit jaar is het kanaal vervangen en is de kachel eindelijk goed afgesteld. Ik had het idee dat het daarna beter ging. Fijnere as en niet om de haverklap een airflow probleem.vorige maand heeft er nog onderhoud plaatsgevonden. Ik heb geen idee wat er nu weer aan de hand is. Het bedrijf wat onderhoud heeft gepleegd is alleen per mail bereikbaar en heeft nog niks laten horen.
Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 22 November 2018 - 10:13 AM

Beste Deedee,

 

Wat vervelend dat je deze ervaring hebt met een pelletkachel... er zijn een aantal punten waar je naar kan kijken.
De juiste werking van een pelletkachel staat en valt met een juiste afstelling.

Komt de schoorsteen in een vrije zone uit zonder terugslag? dus boven de nok?

Welke pellets stookt u? zijn deze gekeurd.

Is de kachel zwart van binnen? duid op teveel brandstof of te weinig trek.

Stook je veel op een laag vermogen?



#3 pelletkachelhome

pelletkachelhome

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 24 Posts:

Geplaatst op: 22 November 2018 - 05:43 PM

Hallo Deedee,

De onderdruk in de kachel tijdens het branden is een belangrijk gegeven.

Blijft de onderdruk in de kachel als de afzuigkap in de keuken aan staat gelijk?

Als de toevoer van buitenlucht onvoldoende is kan het gebeuren dat dan de kachel zijn warmte niet kwijt kan.

De kachelpijp kan dan te heet worden met alle gevolgen van dien.



#4 Deedee

Deedee

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 26 November 2018 - 08:45 PM

Vandaag is het onderhoudsbedrijf geweest. Het blijkt dat de kachel een zgn valse start heeft gemaakt en dat het daarna is misgegaan. De afvoer (geen schoorsteen) komt op de zolder uit het dak maar niet een meter hoger dan de nok. Hierdoor zou er wat terugslag zijn ontstaan? Verder is de kachel niet goed schoongemaakt bij het onderhoud waardoor er geen goede trek was. De pellets komen per kliko maar zijn wel goedgekeurde. Sinds de vorige brand ben ik wel overgegaan op andere (geadviseerde door het kachelbedrijf, geen eigen verkoop). Alle parameters zijn gecontroleerd wat ik dan wel prettig vind.

Ik stook nu idd veel op laag vermogen. Straks als het winter is zal dat wel wat veranderen.

#5 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 27 November 2018 - 01:47 PM

Deedee was het wel brand? niet alleen te veel rook ontwikkeling door een slechte opstart?

Ook het niet juiste onderhoud kan invloed hebben de kachel zit dan vol assen en krijgt onvoldoende zuurstof.

Is het bedrijf wat is geweest het zelfde bedrijf wat het onderhoud heeft gedaan?



#6 Schadeoplossing

Schadeoplossing

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 04 December 2018 - 12:05 PM

Wat u in ieder geval direct kunt doen is kijken of uw verbranding wel optimaal is. Dit doet u door te kijken naar de kleur van het rook. Wanneer deze wit of kleurloos is, is de verbranding optimaal. Zo niet, dan ligt daar het probleem van de schoorsteenbranden.


Schadeoplossing Nederland B.V. helpt u met het claimen van een schoorsteenbrand





Hosting en Seo door
scheiding