Ga naar inhoud

Foto

Trekbegrenzer Nodig? Hoeveel Trek Kan Een Dielle-Kachel Aan

trek begrenzen begrenzer regelaar

• Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Stoffig

Stoffig

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 25 Posts:

Geplaatst op: 26 april 2018 - 11:44

Ik las in de handleiding van de Dielle Scirocco dat die een minimum trek in de schoorsteen nodig heeft van 12 Pa.

Ik wist al van mijn houtkachel dat mijn pijp op de nok behoorlijk kan zuigen en heb nu een trekbegrenzer geplaatst.

Wanneer die dicht staat en de kachel uit, brandt heel de "ondervoederschroefbuis" in een uur leeg met de huidige wind.

Je hoort zelfs een licht "gejaag" door het restant pellets, zoals je wel bij een smidsvuur hoort met een blaasbalg/ventilator.

En dat terwijl Dielle claimt tot 4 uur lang zondermeer te kunnen herstarten door de gloeiende resten.

Begrenzer staat nu op 17Pa en ligt regelmatig plat in de pijp = geheel open.

Wat is de geadviseerde toegestane maximale trek door de kachel tijdens bedrijf?

Dielle pelletkachel

#2 pelletkachel Forum Admin

pelletkachel Forum Admin

Administrator

• Administrators
  • 586 Posts:

Geplaatst op: 29 april 2018 - 08:34

perfect is 12 pascal trek max is 20, hoe dichter bij de 12pa hoe beter je standby

stopt jou rookgasventilator bij 80 graden? moet namelijk wel.

#3 Stoffig

Stoffig

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 25 Posts:

Geplaatst op: 05 mei 2018 - 11:26

20 heb ik inderdaad ook van de importeur doorgekregen.

En ja onder de 79˚ gaat de fan uit.

De regelaar staat nu op 22 en ging met veel wind nog regelmatig open.

Helaas start de kachel met de rookgasfan op vol vermogen en zorgt voor zoveel overdruk in de koude schoorsteen dat enige rook via de trekregelaar de kamer inblaast.

"voordeel" daarvan is dat de regelaar 's morgens zit vastgekleefd in de gesloten positie, dus die laat dan niet meer door tijdens de ochtendstart van de kachel.

Volgens mij "smelt" de kleef naarmate alles warmer wordt en kan de regelaar daarna zijn werk weer doen.

De importeur wilde nog meer vertellen maar die hoor ik niet meer.

Misschien dat ik zelf maar eens ga bellen met ze.

Eerst deze warme dagen zien door te komen (zonder te mogen stoken haha) en dan nog wat uitproberen met de kachel, wellicht komen er nog meer vragen naar boven.

Ik heb al wel de "vliegaskelder" gereinigd.

Die lag best vol al.

Ik ben bang dat de kattebakkorrels van plospan toch wat vuiler zijn dan de pellets van Erda of Biomasa.

Also tagged with one or more of these keywords: trek, begrenzen, begrenzer, regelaar