Ga naar inhoud

Foto

Flexibel En Nisbus Met T Stuk Plaatsen In Bestaande Schoorsteen

schoorsteen flexibel nisbus t tsuk boiler

• Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Stoffig

Stoffig

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 23 Posts:

Geplaatst op: 09 maart 2018 - 02:10

Beste forumleden,

Ik ben Harm en omdat mijn naam al werd gebruikt noem ik me stoffig.

Sinds enige tijd ben ik besmet met het "van het gas af virus", heb een boiler en een kachel besteld en doe zo veel mogelijk zelf.

Ik ben momenteel druk aan het verbouwen om straks de gas combiketel “het raam uit te kunnen gooien” en over te schakelen op een pelletkachel.

Ondertussen liggen de meeste cv leidingen op hun plaats met ruimtes om kogelkranen en vul en meet- / aftap-punten te monteren.

Ook loopt er een noodkoelwaterleiding naar de kachel in de vorm van een koudwaterleiding, om de kachel te koelen bij spanningsuitval.

Ruimte voor een boiler/vat komt vrij wanneer de cv ketel weg is.

Een cv verwarmingsspiraal in de boiler zorgt er voor om warm tapwater te kunnen gaan maken, waarbij de pelletkachel via een extra “kamerthermostaat” (= een voeler in de boiler) zorgt voor het aansturen van een motorbediende wisselklep.

Om nu in de zomer een warm huis niet nog verder te verwarmen door de kachel op te stoken voor tapwater, zit er in de boiler ook een 2kW elektrische verwarming.

Ik heb al een dak vol zonnepanelen, dus een vervolgstap was snel gezet.

Een ampèremeter die schakelt wanneer er voldoende stroom van de panelen komt om de boiler te verwarmen is ook geplaatst.

Op een tactische plaats in de huiskamer is een led geplaatst die aangeeft dat de boiler warm is. Ook zit daar een wisselschakelaar voor de keuze CV of Bolier.

Met een extra schakelaar voor de keuze Boiler uit of automatisch (uit is dan via de pelletkachel verwarmen en auto via de zonnepanelen)

Dit alles wordt geregeld in een kleine besturingskast met daarop nog een keuze knop Boiler auto of Aan. Want in de zomer heb je ook donkere dagen en dan is er niet voldoende stroom van de panelen, dus moet je de keuze hebben toch maar uit het net te trekken.

Dit alles was allemaal simpel te doen.

Ik heb vele vragen voorbij zien komen met betrekking tot de schoorsteen.

Helaas geen enkel plaatje of een duidelijk verhaal hoe je nu een dubbelwandig kanaal plaatst in een oud kanaal.

Mijn kachel staat in de midden van de kamermuur, maar omdat er naast de kamer nog een bedstee was (nu trap naar boven) , zit de nok circa 60 cm naast het hart van de schoorsteen beneden.

Een flexibel kanaal is daarom noodzakelijk.

Beneden is het gemetselde kanaal 23 bij 18 cm inwendig.

Boven is dat niet te ontdekken.

Pas circa 80 cm boven de nok gaat het kanaal over in een gresbuis met een inwendige diameter van  circa 130 mm.

Daar kan dus wel een flex van 100 in.

Nu de uitdaging:

Boor en hak een 23 cm brede opening in de schouw om een T stuk te kunnen monteren aan de flex die je door de schoorsteen laat zakken.

Onder aan het T stuk zit een deksel om roet te kunnen aftappen bij of na het schoorsteen vegen.

Het dwarse stuk van de T komt dan als (of door de) nisbus door de nieuw te maken schouwvoorkant om de kachel op te kunnen aansluiten.

Hoe steun je dat T stuk af?

Hoeveel ruimte is nodig onder de kachelaansluiting? (die lengte dient als roetzak).

Via een “inspectieopening” kan je dan bij dat T stuk-deksel.

Hierbij kan je dus aanstorten met vermiculiet meteen schrappen, want bij het openen van dat inspectieluik ligt je kamer vol met korrels.......

Andere oplossing is op enige hoogte boven de vloer met een 45˚ bocht de schoorsteen uit te komen en dan buiten de schoorsteen verder te gaan met weer een 45˚ bocht.

Waarna een T stuk geplaatst wordt (tussen schouw en kachel) met roetvang/deksel en kachelaansluiting.

Nadeel is dat je dan nooit die 45˚ bochten kan vegen en uiterst behoedzaam vanaf de nok moet vegen om maar niet dat 45˚ bochtje door te steken met de veegborstel.

Hoe doen jullie dat?

vriendelijk groet Harm.

Dielle pelletkachel

#2 Stoffig

Stoffig

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 23 Posts:

Geplaatst op: 13 maart 2018 - 03:47

Ik vind het jammer dat er hier geen reacties op komen, had op een pelletkachelforum toch wat meer doe het zelvers verwacht.

In ieder geval bedankt voor het bekijken.

Ik heb nog wat gedacht en bekeken en denk dat ik twee t stukken in de oude schoorsteen op de grond plaats, waarna ik alles rondom de 2 nisbussen weer dichtmetsel.

De ene aansluiting wordt voor de kachel en de tweede kan worden geopend om een stofzuigerslag in te hangen na het vegen.

#3 Stoffig

Stoffig

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 23 Posts:

Geplaatst op: 23 maart 2018 - 06:57

Ik schreef:""Mijn kachel staat in de midden van de kamermuur, maar omdat er naast de kamer nog een bedstee was (nu trap naar boven) , zit de nok circa 60 cm naast het hart van de schoorsteen beneden.""

Nu heb ik van de kachelboer enkelwandige flex gekregen, hij voorzag ellende met het invoeren van de dubbelwandige flex door die bochten.

De schoorsteen zit in het midden van een twee onder één kap, dus die zal niet echt koud worden.

1 omdat er geen buitenmuur tegen zit,

2 omdat bij koud weer toch de kachel de hele dag wel brandt.

Moet ik me nog zorgen maken?

slang is ø100 en 7 meter lang.

#4 Stoffig

Stoffig

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 23 Posts:

Geplaatst op: 01 april 2018 - 02:47

Is het de gewoonte om op een flexibel van ø100mm een trekkap van ø125 te plaatsen?

Zo ja waarom is dat?

Is een trekkap van ø 100mm niet voldoende na 7 meter flex en met een trekkap die nog 150 cm boven de nok (door de nok) zit?

#5 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 239 Posts:

Geplaatst op: 01 april 2018 - 03:39

Dubbelwandig flexibel stel wat betreft isolatie niet veel voor.
Het voordeel is dat de binnenwand glad is waardoor deze beter is te vegen.
Trekkap 100mm is voldoende de 125 mm zal niet veel toevoegen.

#6 Stoffig

Stoffig

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 23 Posts:

Geplaatst op: 03 april 2018 - 09:56

Ok, dus enkelwandig heeft alleen het "nadeel" niet glad te zijn.

Trekkap 125 zal hij dan gekozen hebben voor een mooiere aansluiting op de bestaande buis, maar is niet nodig voor de juiste afvoer van rookgassen.

Dank voor het antwoord.

#7 Stoffig

Stoffig

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 23 Posts:

Geplaatst op: 11 april 2018 - 03:38

Geen idee of het nog iemand interesseert, maar hier mijn oplossing.

Bijgevoegd bestand  131.jpg   38,57K   5 Aantal downloads

Oude nisbus

Bijgevoegd bestand  135.jpg   34,52K   8 Aantal downloads

Gaatjes boren.

Bijgevoegd bestand  139.jpg   37,66K   7 Aantal downloads

Bijgevoegd bestand  142.jpg   70,56K   6 Aantal downloads

T stukken geplaatst in de schoorsteen.

Flexibel nog door de pijp vanaf de nok laten zakken en in de bovenste T steken.

Bovenste gaatje zit een trekregelaar in en kan worden gebruikt om een stofzuigerslang in te hangen na het vegen.

Onderste gat komt de kachel op.

Alles komt uit het zicht achter de kachel.

#8 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 239 Posts:

Geplaatst op: 11 april 2018 - 07:25

Lijkt mij mooi opgelost

Succes met de installatie

#9 Stoffig

Stoffig

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 23 Posts:

Geplaatst op: 12 april 2018 - 11:22

Morgen het flexibel door het kanaal laten zakken, insteken en de lengte aftekenen.

Uittrekken, afzagen/knippen en monteren aan de topplaat.

Daarna de trekkap popnagelen en heel de zooi weer in het kanaal laten zakken.

Bijgevoegd bestand  145.jpg   44,66K   4 Aantal downloads

Cellenbetonblok pasgemaakt.

Rondom afgeboord, want een gatenzaag van 160 mm had ik ook niet.

Het gaat weer ergens op lijken.

Als het flexibel ingestoken is, plakken, afsmeren en verder af"timmeren".

#10 Stoffig

Stoffig

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 23 Posts:

Geplaatst op: 18 april 2018 - 05:27

Vandaag is de Dielle scirocco 14 gebplaatst en opgestart.

Een geweldige kachel.

Wat me wel opvalt is dat de ruit snel aanslaat.

#11 yaesu1

yaesu1

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 33 Posts:

Geplaatst op: 19 april 2018 - 07:23

geweldige kachel dus??

#12 Stoffig

Stoffig

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 23 Posts:

Geplaatst op: 20 april 2018 - 11:18

Ik snap je vraag niet.

Met een vingerdruk op de kamerthermostaat, start hij vanzelf en gaat daarna ook weer vanzelf uit, wanneer het warm genoeg is.

Wanneer ik zeg dat hij de boiler moet verwarmen doet hij dat ook.

Maakt nagenoeg geen geluid en doet zijn werk met een leuk vlammenspel achter de ruit.

CV leidingen hoor ik niet tikken zoals bij de gas HR Ketel nog wel eens voorkwam.

Helaas is het veel te warm om hem even schoon te branden zodat de verf kan inbranden, hij stinkt nog best wel.

Netbeheerder Stedin heeft geprobeerd een soort beugel met hangslot om de gaskraan te plaatsen.

Daar was niet voldoende ruimte voor.

Daar heb ik met de verbouw van het huis natuurlijk geen rekening mee gehouden, wilde alleen de keukenmuur maar isoleren, aftimmeren, fermacellplaten zetten en betegelen.

Nu zit er een draadje met een zegel door de handgreep.

Daarna is ook de gasmeter gewoon weer teruggeplaatst en ook weer verzegeld, kan dus eigenlijk niet eens meer bij die handgreep.

Kosteloos.

Gelukkig wordt het maandag weer "stookweer".

#13 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 239 Posts:

Geplaatst op: 20 april 2018 - 04:48

Een lichte aanslag op de ruit na een aantal uren is normaal

#14 Stoffig

Stoffig

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 23 Posts:

Geplaatst op: 22 april 2018 - 05:37

Ik las in de handleiding dat je elke dag de ruit hoort schoon te maken.

Wel een minpunt.

Mijn houtkachel, waarin ik best wel wat "minder" hout in stookte werd na een maand nog niet zo vies als deze ruit in 1 dag.

Misschien dat wanneer de kachel een paar uur achter elkaar brandt, het minder wordt.

En anders moet ik daar maar aan wennen.

Wel een gemiste kans.

Je neemt een kachel met een ruit om vlammen te kunnen zien.

#15 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 239 Posts:

Geplaatst op: 23 april 2018 - 12:13

Wil je zicht hebben op de vlammen dan moet je elke keer voor de opstart de ruit schoonmaken.

Het moet niet zo zijn dat de ruit geheel zwart wordt binnen een paar uur , dan is de verbranding niet goed afgesteld.

Het kan ook te maken hebben met de geringe warmte die de kachel produceert met deze buiten temperaturen De kachel draait op een laag vermogen waardoor de rookgas temperatuur relatief laag blijft.

Vergelijk met de houtkachel waarbij de rookgastemperatuur aanzienlijk hoger zal zijn.

#16 Stoffig

Stoffig

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 23 Posts:

Geplaatst op: Gisteren , 02:29

Kachel draaide op stand automaat en dan is stand 5 maximaal, zelfs dan slaat de ruit aan.

Eerst met wat zwarte roet stipjes/ stofdeeltjes en uiteindelijk met een donkere waas.

Kachel gaat met kamerthermostaat aan en uit en komt nooit zover dat hij op hoge watertemperatuur gaat terugregelen.

Pas wanneer ik de boiler ga verwarmen komt de temp bij de ingestelde maximale waarde en dan gaat de kachel inderdaad op standje "waakvlam", waarbij meteen de achterkant in de branderruimte ook zwart aanslaat.

Ik heb een digitale handleiding bij de dealer aangevraagd, want in de papieren staat niet hoe ik eventueel wat met pallethoeveelheid of met toerental van de fan kan spelen.

De handleiding is nu meer van zo gaat hij aan en zo gaat hij uit, meer vertellen ze helaas niet.  :(

Also tagged with one or more of these keywords: schoorsteen, flexibel, nisbus, t tsuk, boiler