Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto

Twee Kachels Een Rookkanaal

rookkanaal combinatie

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Thijs

Thijs

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Geplaatst op: 02 March 2018 - 08:26 AM

Geachte,

​Ik heb een pelletkachel van 12 kw en een pelletketel van 17 kw (pelletketel is een slimme en past de parameters automatisch aan.

​De ketel staat in de kelder en de kachel 2,5 meter hoger in de woonkamer.

​De uitlaatpijpen van de kachels komen precies in lijn uit :) omdat ik van een geveldoorvoer wil overstappen naar een daktoevoer wil ik het volgende doen. 

​De twee pijpen combineren doormiddel van een T stuk. Dit zorgt niet voor gekke bochten. Omdat ik twee pijpen combineer ga ik vanaf het punt waar ze samenkomen van een 8 cm pijp naar een 10 cm pijp. En zo door tot boven de nok. (pijp loopt via de buitenmuur)

​Wat is jullie idee van dit idee? Moet ik 10 cm dubbelwandig nemen of zou enkelwandig ook kunnen?

​Wil het goed doen maar zit wel op een budget. vandaar dat ik liever voor 1 pijp ga :)

groet, thijs



#2 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 02 March 2018 - 09:35 AM

Twee kachels op een pijp kan niet en mag niet.



#3 Thijs

Thijs

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Geplaatst op: 02 March 2018 - 10:08 AM

Ijzersterke uitleg zo.

 

Maar waarom kan het niet? Door de pijp breder te maken heb je denk ik een goede flow. De kachel in de woonkamer gaat eerst 2 meter omhoog voordat deze door de muur naar buiten gaat. Dus zo heb je geen risico dat rook in de woonkamer geblazen wordt.

​Niet mogen volgens de handleiding is een ding. Maar of het niet kan ben ik niet direct met je eens. Heb wel eens een pelletkachel showroom gezien met 6 kachels op een pijp... 

​Ga er nog even over nadenken zal wel posten of het lukt :)

Groet



#4 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 02 March 2018 - 11:45 AM

Als er een kachel werkt zal deze zijn rookgassen ook voor een gedeelte naar de andere kachel blazen.
Het gevolg kan zijn dat er via die kachel de rook in de ruimte komt waar deze staat.
Een showroom waar meerdere kachels op een kanaal staan heeft een ventilator aan het einde van het kanaal, zodoende wordt er voldoende onderdruk gegenereerd om alle kachels te laten werken.
De rookgasventilator van een pelletkachel creert een positieve druk in het rookgaskanaal, als deze hoger is dan de natuurlijke trek (lees negatieve druk)zal er rook naar de nadere kachelstromen.

#5 Francis

Francis

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 16 September 2018 - 09:33 AM

Dat het niet mag, heeft te maken met het bouwbesluit, ik was daar ook naar aan het kijken.

#6 pelletkachelhome

pelletkachelhome

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 24 Posts:

Geplaatst op: 16 September 2018 - 10:36 AM

Hallo ,

Wij hebben in onze showroom ook een keer deze opstelling geprobeerd.

Als we 1 kachel aanzetten in koude toestand dan kwam bij de andere kachel een deel van de rookgassen er weer uit.

De 2 kachels gelijk aanzetten en later er 1 uitzetten gaat goed.

Dat was voor ons geen oplossing dus na enkele weken maar weer weggehaald.

vr.gr. Pelletkachelhome.nl



#7 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 16 September 2018 - 11:54 AM

Thijs houd zich ijzig stil!






Hosting en Seo door
scheiding