Ga naar inhoud


Foto
- - - - -

Ravelli Natura 7 Vs Natura 7 Pro En Rol Van Dealer En Leverancier.

natura 7 natura 7 pro

  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 26 Posts:
  • LocationDeurne

Geplaatst op: 11 november 2017 - 11:05

Beste mede pellet kachel enthousiastelingen,

Ik wil jullie toch het volgende voorleggen en ben benieuwd naar jullie meningen:

Ik heb sinds vrijdag 3 november mijn nieuwe nordic fire natura 7 in gebruik. Waar ik zeer tevreden over ben. Ik heb juist voor deze kachel gekozen omdat de ventilator hiervan uitschakelaar is en daardoor zeer stil zou zijn. Als de ventilator uitgeschakeld is dan is het geluid van de vijzel motor (iedere 5 seconden) erg aanwezig. Iets wat mij tijdens het bezoek aan de showroom helaas niet was opgevallen maar wat ik nu als zeer irritant ervaar.

Nu lees ik (06-11-2017) op de website van Nordic fire dat de een nieuwere versie van de Natura 7 is namelijk de PRO uitvoering; wat zeker een verbetering is maar voor mij bitterzoet omdat ik dan nu binnen 3 dagen een verouderde versie heb. En juist het probleem van geluid van de vijzel is aangepakt in deze versie.

Bron: Nordic fire website
De nieuwe pro-versie van de Natura 7 is nu uit. Deze versie is volledig stil en heeft wat nieuwe innovaties:

De pelletkachel Natura 7 is één van de meest verkochte pelletkachels, niet alleen vanwege het prachtige ontwerp, maar ook vanwege de vele nieuwe technieken. Één van de voordelen is dat de ruimteventilator uitschakelbaar is. Dit heeft echter wel tot gevolg dat alle overige geluiden, waaronder die van de vijzelmotor, sterker worden opgemerkt door de klant.

Wij hebben daarom besloten wijzigingen door te voeren en wordt de pelletkachel door ons aangepast. Hierdoor wordt deze kachel nog stiller:

- De nieuwe Natura Professional (pro-versie) beschikt over een nieuwe ophanging met een nieuw soort vijzelmotor welke volledig stil is en niet meer wordt opgemerkt.
- De gloeispiraal wordt vervangen door een versie welke volledig uit kwarts bestaat. Dat heeft als voordeel dat de kachel veel sneller start en ook nog eens niet meer aan slijtage onderhevig is. Bovendien is deze veel sterker dan bijvoorbeeld een keramiek gloeispiraal. Deze kwarts-gloeispiraal is vanwege de kwaliteit levenslang gegarandeerd.
- Er wordt een verbetering aan de software doorgevoerd, waardoor de kachel nog zuiniger is geworden, zonder in te leveren op het vermogen.
- Als laatste is de branderbak aangepast. In incidentele gevallen maakte de reiniging een schrapend geluid. Dit wordt hierdoor verholpen.

Het feit dat ik me juist stoor aan het geluid van de vijzel en dat hier nu na een paar dagen gebruik juist verbeteringen in zijn aangebracht geeft mij het gevoel dat ik te vroeg besteld heb. Misschien heb ik wel het laatste oude model. Als ik de informatie had dat deze vernieuwing er op korte termijn aan zat te komen had ik hierop zeker gewacht.

Ik heb over bovenstaande kwestie rechtreeks contact gezocht met nordic fire via hun Facebook pagina. Op deze Facebook pagina geven andere nordic fire dealers aan dat de nieuwere vijzel motor met enige aanpassingen te plaatsen is in de “Oude natura 7” .

De reactie die ik van Nordic fire krijg is dat ik de mogelijkheden van de PRO editie moet bespreken met mijn dealer. Dit heb ik natuurlijk gedaan. Mijn dealer heeft mijn klacht doorgestuurd naar nordic fire en het volgende antwoord kreeg ik:

Bij klanten die een kachel willen laten ombouwen naar een pro-versie, hebben we een vijzelmotor, met beugel en bevestigingsmateriaal samengesteld. Dit kunnen jullie bestellen en evt plaatsen bij de klant.

Dit kost € 152,- incl. btw excl. montage en voorrijden. (Nordic fire komt deze NIET monteren)

Ook hierin ben ik meegegaan want ik wil deze nieuwere vijzel motor omdat deze veel stiller is als het “oude” model dat ik nu heb. Hierbij komen dan ook nog de montage kosten van mijn dealer want ik wil deze niet zelf aansluiten om treubels met garanties in toekomst te voorkomen. Mijn dealer wil alleen tegemoet komen met het niet doorberekenen van de voorrijkosten.

Ik heb zowel mijn dealer als nordic fire gevraagd naar een coulante oplossing om mijn “oude natura 7” (lees 3 dagen) om te bouwen naar de nieuwe PRO editie. Helaas geven beide hierin weinig antwoord.

Tevens heb nog steeds de vraag open staan bij nordic fire hoe ik ook de vernieuwde gloei spiraal kan krijgen en de verbeterde versie van de software maar tot op heden blijft het akelig stil vanaf de zijde van nordic fire.

Al met al een kleine domper in de wereld van pellet kachels,

Heeft iemand zelfde bovenstaande problemen? Iemand tips? Ervaringen?

Dielle pelletkachel

#2 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 240 Posts:

Geplaatst op: 12 november 2017 - 02:03

Wat betreft de vijzelmotor heb jij wel een punt.

Je moet dan wel bij je leverancier zijn en niet bij Nordic Fire.

Coulance zou ik vinden in gratis monteren van de nieuwe vijzel motor dwz Alleen het onderdeel betalen.

Ik weet niet of de afstand groot is die jou leverancier moet rijden.

Wat betreft de software en gloeispiraal zou ik mij niet druk maken.



#3 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 26 Posts:
  • LocationDeurne

Geplaatst op: 12 november 2017 - 03:49

Inderdaad zou ik het ook coulant hebben gevonden als ze geen kosten voor de vijzel motor in rekening zouden hebben gebracht. Nu moet ik 152 euro (ex montage) betalen voor een motor die als ik nu de kachel bestel erin zit voor hetzelfde geld. De PRO editie kost hetzelfde als het "oude" model natura 7.

De dealer is 20 km van ons vandaan dus geen voorrijkosten doorberekenen is ook maar relatief wat betreft coulance van de dealer.

#4 pelletkachel Forum Admin

pelletkachel Forum Admin

    Administrator

  • Administrators
  • 586 Posts:

Geplaatst op: 13 november 2017 - 01:03

De officiële importeur is Nordic Fire, heb je hem wel via een officiële dealer van hen gehaald?



#5 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 26 Posts:
  • LocationDeurne

Geplaatst op: 13 november 2017 - 06:37

De officiële importeur is Nordic Fire, heb je hem wel via een officiële dealer van hen gehaald?


Ja ik heb deze via een officiële dealer gekocht van Nordic fire. Deze wordt ook aangegeven als je via de dealer zoeken op de site van nordic fire. Ik had op de Facebook pagina van de officiële importeur gereageerd omdat deze met het nieuws bericht kwamen over de nieuwe PRO editie. Vervolgens werd ik door de importeur terug gewezen naar de dealer wat ook logisch is omdat ik daar de kachel heb gekocht. Ik had echter wel op meer coulance gerekend vanuit de importeur.

#6 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 240 Posts:

Geplaatst op: 13 november 2017 - 07:50

De dealer moet het regelen met Nordic Fire.

Wat zij vervolgens regelen moet ten volle voordeel voor jou zijn.



#7 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 26 Posts:
  • LocationDeurne

Geplaatst op: 13 november 2017 - 09:40

De dealer moet het regelen met Nordic Fire.
Wat zij vervolgens regelen moet ten volle voordeel voor jou zijn.


Ik heb helaas het idee dat mijn dealer hier niet hard aan trekt. Hij gaf al eerder een keer aan dat hij nog nooit een pellet kachel heeft hoeven terug nemen omwille van het geluid. Hij gooit het meer op dat de importeur dit maar moet oplossen. Ik heb de vragen over de nieuwere software en gloei spiraal ook via mijn dealer en rechtstreeks bij de importeur nagevraagd maar van beide krijg ik maar weinig antwoorden.

#8 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 240 Posts:

Geplaatst op: 14 november 2017 - 07:22

Regelmatig bij je dealer informeren

Regelmatig bellen vriendelijk blijven doen alsof je neus bloed.

Als dit niet helpt dan je dealer maar noemen als zijnde een dozenschuiver.



#9 yaesu1

yaesu1

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 34 Posts:

Geplaatst op: 14 november 2017 - 08:12

wat een gezeur allemaal , coulance dit en dat in mijn ogen helemaal geen coulance, je had je eerder moeten inlezen bij het merk , je hebt een kachel die prima werkt . wil je veranderen 2 mogelijkheden 1 verkopen en een andere weer kopen of de aanpassing voor eigen rekening , en ophouden met piepen



#10 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 240 Posts:

Geplaatst op: 14 november 2017 - 08:34

Bent u de verkoper?

Als een klant zijn kachel wil laten aanpassen, dan moet er toch uit te komen zijn.

Gaat het alleen om (veel) geld verdienen of om tevreden klanten.

Er zijn al genoeg dozenschuivers in de pelletkachel wereld.



#11 yaesu1

yaesu1

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 34 Posts:

Geplaatst op: 14 november 2017 - 09:10

nee ik ben geen verkoper , als hij hem wil aanpassen prima maar dan op eigen kosten , had ie zich beter moeten inlezen voor aanschaf en niet nadien gaan lopen piepen .



#12 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 26 Posts:
  • LocationDeurne

Geplaatst op: 05 december 2017 - 09:16

Inmiddels is de vijzel motor door dealer vervangen. Geluid van de vijzel motor is behoorlijk minder geworden maar nog niet helemaal weg. Echter veel minder storend dan in oude situatie. Dealer kwam me nog tegemoet door alleen de kosten van de vijzel motor in rekening te brengen en niet de montage kosten zoals eerder aangekondigd door hem. Vind dit een mooie tegemoet koming van de dealer.

Dealer dacht zelf dat er een set werd gemaakt door Nordic fire voor het updaten van een “oude” natura 7 naar een natura 7 pro. Hij had al meerdere klanten die mijn zelfde probleem hadden deze set beloofd. (Niet slim...) De set kwam binnen en deze blijkt alleen uit de nieuwe vijzel motor te bestaan. Bij mij was het al lang duidelijk dat het alleen om de vijzel motor zou gaan. Helaas is er nog geen set voor de vernieuwde software, de betere afval bak en de verbeterde ontsteker. Hij moest nu andere klanten teleur stellen omdat hij nieuwere software, nieuwere ontsteking enz beloofd had. Gelukkig gaat hij nu ook meer vragen stellen bij Nordic fire maar deze laten tot op heden weinig van zich weten.

#13 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 240 Posts:

Geplaatst op: 06 december 2017 - 08:12

Inderdaad een mooie oplossing van de dealer.

Over de andere zaken zou ik mij niet te druk maken.



#14 Aad

Aad

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 06 januari 2018 - 07:05

Goedendag,

ik heb exact hetzelfde probleem als Reinos,in Oktober 2017 Natura7 gekocht,en ook meteen teveel vijzel geluid..

Dit terwijl wijde kachel aangeschaft hebben omdat deze fluisterstil zou zijn,ook vlg. de dealer.Na dit even aangekeken te hebben toch maar eens gebeld met de dealer,zijn dochter,die de administratie ed. doet,vertelde mij dat dit bekend was en dat er door NordicFire aangwerkt werd en ik nog even geduld moest hebben.Ik zou tzt bericht krijgen over hoe en wat.Na niets gehoord te hebben toch zelf maar weer gebeld,dealer is langsgeweest en gaf aan dat van het Nordic verhaal niets klopte,hij bood wel aan een andere motor(van Artel) te monteren,ik hoefde dan alleen de motor te betalen.Kachel is nu idd.veel stiller.Dus tot zover zelfde ervaring.Maar het had hem gesierd om te adviseren met de aanschaf nog even te wachten omdat er een verbeterde versie aan zit te komen(ik mag aannemen dat een dealer hiervan tijdig op de hoogte is).Dan had ik tenminste de keus.Met alleen een andere motor ben je er niet daar de Pro-versie andere software heeft waardoor de vijzelmoter continu draait.De gloeikaars vind ik niet zo spannend,ding kost 50-60 euro en is zelf makkelijk te plaatsen tzt..iets wat ik toch al van plan was als de oude versleten is.



#15 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 240 Posts:

Geplaatst op: 06 januari 2018 - 07:24

In Oktober 2017 waren de dealers nog niet op de hoogte

#16 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 240 Posts:

Geplaatst op: 06 januari 2018 - 07:48

Elke pelletkachel is fluisterstil hoef je maar een keer in de week schoon te maken Brand een hele week op 1 zak pellets bespaard 40 tot 50% op stookkosten en kan zo met een pijpje door de muur nog meer fabels





Also tagged with one or more of these keywords: natura 7, natura 7 pro