Inmiddels de derde JuliaNext de afgelopen tijd een grote schoonmaakbeurt gegeven.
Ben zover dat ik de JuliaNext strip voor aanvang, zo'n beetje alles eruit en eraf.
Het ding is dan ook makkelijk te tillen richting de werkplaats.
Dat er veel gedemonteerd moet worden kom je achter als je de rookgasventilator moet schoonmaken, die krijg je er niet eerder uit als de kamerventilator is verwijderd.
We hebben nu de JuliaNext een stookseizoen en dan blijkt dat er toch wat fouten aangaande het ontwerp aan het licht komen.
Boven de warmtewisselaar blijft enorm veel vliegas achter die niet met de ingebouwde schraper weg is te krijgen, het blijft liggen aan de zijkanten bovenin naast en tussen de warmtewisselaar op een horizontale plaat.
Bij het grootonderhoud moet je de kachel daarom ook deels op z'n zijkant leggen of helemaal op de kop om dit met perslucht weg te blazen.
Wegblazen is niet één van de beste methodes voor je omgeving maar soms kan je niet anders
De kachel zit vol met van deze verstopte ruimtes, zo zit er aan de voorkant onder de deur ook eentje die bij alle drie, naast schroeven, ook verlijmd waren.
Trek ze open en je ziet een vierkante opening waar je met een bokkenpoot en een stofzuiger (of perslucht) veel kan doen.
Wel naderhand even (plat) glasvezelkoord aanbrengen voor de afdichting.
Opvallend vind ik de rookgasventilator, van de 3 rookgasventilators waren er 2 die een verchroomde fan hadden, bijzonder makkelijk schoon te maken door er Dasty van de Wibra op te spuiten en daarna even onder de kraan te houden (let wel dat er geen water richting de motor loopt).Dasty is sowieso een heel goed middel om roet en andere aanslag op te lossen, denk hierbij aan de buitenste RVS platen van de kachel.
Heb een mooi plaatje van die ventilator bijgevoegd.
Nog een aandachtspuntje is het losse stukje van de uitlaat, zit wel met 4 schroeven vast maar daar zit standaard geen koord tussen, als je goed kijkt dan zie je dat tie lekt, dus ook hier koord tussen doen.
Om nog terug te komen op de constructie, kachel maakt veel bijgeluiden, kachel rammelt om de haverklap bij verschillende toerentallen van de ventilator.
Achter de buitenplaten zit ruimte tussen 2 platen van de brandkamer, kan eenvoudig siliconenkoord tussen en rammelen dan niet meer.
De buitenplaten aan de zijkanten zitten maar met 2 schroefjes per plaat vast, dat kan beter door er een paar gaatjes bij te boren .
De plaat aan de achterkant ook meteen beter vastzetten door meer zelftappers aan te brengen.
Ook de bovenplaat rust op 4 boutjes, kan je zien aan de kale plekken, afdichtband op die plekken doet wonderen.
Als mijn JuliaNext vervangen moet worden komt er toch een ander model, niet dat deze slecht is maar is te snel van de ontwerptafel gekomen, waardoor je zelf een aantal dingen moet doen om toch tevreden te zijn over de werking.
Zeer tevreden ben ik over het openbaar maken van alle instellingen, je kan werkelijk alles zelf instellen (en anders helpt je wel iemand hier op het forum).
Kachel net even aangehad , hij is er weer klaar voor.