Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Fijne Afstelling Pellet Kachel

VorigePagina 3 van 3

Beste TS, bedankt voor uw topic. Mijn opstelling is exact net als u. Topaz S net bruin Plospan aangesloten op rookgaskanaal. Ik ben benieuwd naar uw instellingen. Wilt u die delen met mij?

Een fijn afstelling van een pelletkachel is afhankelijk van het rookgaskanaal.

De afstelling gebeurt op de natuurlijke trek die de kachel genereert tijdens de werking.

Hoe hoger het vermogen des te hoger de pellet toevoer, het toerental van  de rookgasventilator en het toerental van de warme lucht ventilator.

Het uitgangspunt zijn de fabrieksinstellingen.

Niet alleen kunnen die instellingen gewijzigd worden ook dien je dan te controleren of de kachel goed brand.

Kortom je kunt niet alles maximaal zetten, daar de kachel dit niet aan kan.

Kortom een tijd rovende klus.

De ene eigenaar zal daar handiger in zijn dan de andere.

Door de kachel verkeerd in te stellen kan deze slecht of helemaal niet meer functioneren er kunnen zelfs gevaarlijke situaties ontstaan.

Het zien aan het branden of een pelletkachel goed is afgesteld vergt ervaring.

(Als je niet weet hoe droogte scheurtjes in een auto band eruit zien dan vallen ze ook niet op)

Beste Hendrik Hans Bos,

Met welke parameters is uw topaz s nu ingesteld? Daarnaast moet ik een code invoeren voor de fijne afstelling te veranderen. Waar kan ik deze code vinden? Gr leon

Is dit niet 1098?

Beste Hendrik Hans Bos,

Met welke parameters is uw topaz s nu ingesteld? Daarnaast moet ik een code invoeren voor de fijne afstelling te veranderen. Waar kan ik deze code vinden? Gr leon

Beste Leon,

In menu 9, kun je met toets 1 naar A9. Druk dan op enter en je bent in het technisch menu. Als je een e-mail adres hebt kan ik je eventueel de technische handleiding mailen.

In dit menu kun je alle parameters wijzigen en er voor zorgen dat dat kachel volledig aangepast kan worden op alle variabelen.

Bij mijn kachel is dit inmiddels heel goed gelukt!
Hij brandt nu schoon en verbruikt veel minder pellets dan eerst. Wel was het een enorme klus, met veel proberen en testen. Het resultaat is er gelukkig ook naar.

Hieronder een lijstje van de parameters welke ik versteld heb (plospan bruin):

-N-9-1 naar -2 versteld
-N-9-2 naar 2 versteld

N9-7-02 t/m N-9-7-37 volgens techn. Handleiding welke te vinden is op Google:

https://www.haveverwarming.nl/amfile/file/download/file_id/448/product_id/376/

Ik heb een 6, dus de parameters van een 6 overgenomen.
Daarbij een paar kleine aanpassingen gemaakt aan diverse parameters. Waardoor de kachel perfect aansluit op gebruik type pallets, schoorsteen, etc.

Op YouTube vind je ook filmpjes waarin vlam-gedrag en kleur wordt besproken, met de daarbij behorende oorzaken/oplossingen. Dit zijn wel buitenlandstalige filmpjes en type gericht, maar goed te volgen naar mijn mening.

Voorbeeld:

https://youtu.be/OEKmTtpFLNM

VorigePagina 3 van 3

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.