Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 28 Posts:

Geplaatst op: 26 September 2017 - 06:48 PM

Goedeavond,

Ik ben van plan een nordic fire natura 7 te kopen. Hiervoor moet ik een gevel aansluiting direct achter de kachel maken (omdat er boven de kachel een raam zit) Echter was ik toen van plan om via dubbel wandige buis een rook kanaal tot voorbij de nok te maken.

Nu blijkt dit in mijn geval lastig te zijn en vrij kostbaar. Ik ben nu van plan een geïsoleerde gemetseld rookkanaal te maken. (Vader is metselaar en kan deze relatief goedkoop maken). Volgens de site van nordic fire mag het rookkanaal maximaal een diameter hebben van 200 mm. De vraag is nu of ik deze 200 moet maken zodat ik deze in de toekomst ook voor iedere andere kachel zou kunnen gebruiken of dat ik dit rookkanaal kleiner zou moeten maken van bijvoorbeeld 150 mm. Zou dit beter zijn voor een pellet kachel?

Eventuele tips of ervaringen met het maken van een rookkanaal zijn ook welkom zoals wat voor materialen te gebruiken voor de isolatie enz.
  • IMG_0387.JPG


#2 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 27 September 2017 - 06:24 AM

Dit is afhankelijk van de lengte tot 4m 80 mm daarna 100mm diameter moet voldoende zijn.

Steen glaswol als isolatie is voldoende.



#3 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 28 Posts:

Geplaatst op: 27 September 2017 - 10:37 AM

Dag pelletkachelheerenveen,

Lengte is circa 7 meter tot boven de nok. Dus wordt het minimaal 100. Maar kan het kwaad als deze 150 mm wordt? Wat is eigenlijk het probleem als ik deze bijvoorbeeld 200 of groter maak. Wordt de trek dan te groot voor de pellet kachel?

#4 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 27 September 2017 - 11:47 AM

De rookgassen van een pelletkachel zijn aanzienlijk minder warm dan bij een houtkachel dan is 200 mm wel heel groot en valt het stukje natuurlijke trek waarschijnlijk weg.

Je zult toch een buis moeten trekken in de schouw.



#5 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 28 Posts:

Geplaatst op: 27 September 2017 - 07:00 PM

De rookgassen van een pelletkachel zijn aanzienlijk minder warm dan bij een houtkachel dan is 200 mm wel heel groot en valt het stukje natuurlijke trek waarschijnlijk weg.
Je zult toch een buis moeten trekken in de schouw.


Dan maak ik mijn nieuwe schoorsteen met een diameter van 150 of kleiner om bovenstaande probleem te voorkomen. Ik ga direct achter de pellet kachel naar buiten. Dit kan gewoon met een buis van 80 neem ik aan omdat dit ook de diameter is aan de achterzijde van de kachel. Aan de buitenkant moet ik eerst een +\- 70 cm naar links om onder het raam uit te komen en dan kan ik in de nieuw te metselen schoorsteen recht naar boven tot voorbij de nok. Hoe zou u deze verbinding aan de buitenzijde maken en in welke dikte? Met een T-stuk en deze dan onder een schuinte van 45 graden gedraaid richting de schoorsteen? Of eerst met een stuk onder 45 graden naar de schoorsteen en dan een T-stuk maken zodat de schoorsteen gemakkelijker te reinigen is?

#6 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 27 September 2017 - 07:15 PM

Ik zou de eerste optie nemen T stuk schuin dan naar de te maken schouw.

Alles dubbelwandig ook door de muur.



#7 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 23 October 2017 - 10:12 AM

Door de gevel heen met Dubbelwandig daarna wel een flexibel kanaal in het gemetselde schoorsteen maken. dit heeft te maken dat de gemetselde schoorsteen zich heel slecht laat opwarmen en dan condens veroorzaakt.

Flexibel kanaal intrekken
Afstorten met vermiculite voor isolatie
Boven topstuk met trekkap
Onder afsluitplaat met nisbus.



#8 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 28 Posts:

Geplaatst op: 23 October 2017 - 10:51 AM

Door de gevel heen met Dubbelwandig daarna wel een flexibel kanaal in het gemetselde schoorsteen maken. dit heeft te maken dat de gemetselde schoorsteen zich heel slecht laat opwarmen en dan condens veroorzaakt.

Flexibel kanaal intrekken
Afstorten met vermiculite voor isolatie
Boven topstuk met trekkap
Onder afsluitplaat met nisbus.

 

Ok bedankt voor de tips. Ik had begrepen dat men juist geen trekkap aan de bovenzijde moet maken omdat dit voor teveel trek zou kunnen zorgen. Het rook kanaal wordt goed geisoleerd:

 

Achter aansluiting bij kachel 80 mm. Deze door geisoleerd door de muur en van 80 naar 100 in T stuk dubbelwandig buiten welke buitenwerks 150 mm. Deze wordt vervolgens in de schoorsteen aangesloten op de nisbus 

Nisbus 150 (keramiek)

Hier een steen omheen gemetseld welke is afgestort met vermiculite

Dan wederom isolatie materiaal waarna buitenmuur opgetrokken wordt 






Hosting en Seo door
scheiding