In onze monumentale woning overwegen we om in 2 woonkamers de gaskachel te vervangen door een palletkachel. Om een idee te krijgen van gebruik heb ik een vraag over de temperatuurregeling. Ons oog is gevallen op een nostalgische pelletkachel (MCZ Deco). Deze pelletkachel heeft een externe thermostaat en kan dus gewoon op termperatuur worden ingesteld, prachtig maar in bij de specificaties staat "minimaal verbruik 0,8 KG per uur". Nu komt bij mij de volgende vraag boven. Met onze gaskachels stellen we deze in op een temperatuur van zo'n 16 graden bij afwezigheid. In sommige gevallen slaat de kachel dan zelden tot niet aan en de andere keer brandt ie vaker door lage buitentemperatuur.
Hoe zit dit met een pelletkachel? Als ik dit goed lees gebruikt ie altijd minimaal 0,8 KG per uur als ie aan staat. Dus niet zoals met een gaskachel een thermostaat met waakvlam?
Dit zou betekenen dat als ik de kachel instel op 16 graden en hij verbruikt minimaal 0,8KG per uur ik na 24 uur een kleine 20KG pellets heb verstookt waar ik bij mijn huidige gaskachel waarschijnlijk niet eens 2 kuub gas zou hebben gestookt. (€7 tegen €1,20)
Kan iemand me meer duidelijkheid geven van hoe dit werkt?
Groet,
Anton