Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto
- - - - -

Minimaal Verbruik / Standy / Thermostaat

verbruik standby thermostaat

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 adeg1982

adeg1982

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 11 September 2017 - 10:15 AM

In onze monumentale woning overwegen we om in 2 woonkamers de gaskachel te vervangen door een palletkachel. Om een idee te krijgen van gebruik heb ik een vraag over de temperatuurregeling. Ons oog is gevallen op een nostalgische pelletkachel (MCZ Deco). Deze pelletkachel heeft een externe thermostaat en kan dus gewoon op termperatuur worden ingesteld, prachtig maar in bij de specificaties staat "minimaal verbruik 0,8 KG per uur". Nu komt bij mij de volgende vraag boven. Met onze gaskachels stellen we deze in op een temperatuur van zo'n 16 graden bij afwezigheid. In sommige gevallen slaat de kachel dan zelden tot niet aan en de andere keer brandt ie vaker door lage buitentemperatuur. 

 

Hoe zit dit met een pelletkachel? Als ik dit goed lees gebruikt ie altijd minimaal 0,8 KG per uur als ie aan staat. Dus niet zoals met een gaskachel een thermostaat met waakvlam? 

 

Dit zou betekenen dat als ik de kachel instel op 16 graden en hij verbruikt minimaal 0,8KG per uur ik na 24 uur een kleine 20KG pellets heb verstookt waar ik bij mijn huidige gaskachel waarschijnlijk niet eens 2 kuub gas zou hebben gestookt. (€7 tegen €1,20)

 

Kan iemand me meer duidelijkheid geven van hoe dit werkt?

 

Groet,

Anton

 

 

 



#2 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 11 September 2017 - 02:12 PM

Ik neem aan dat diegene waar u informatie heeft gevraagd voor de aanschaf van de MCZ deco u daar antwoord op kan geven., zo niet dan wil ik adviseren om bij een goede verkoper advies in te winnen. Als een pelletkachel blijft branden dan verbruikt deze minimaal een aantal pellets.

Ook zal het pelletvoorraadvat op een gegeven moment leeg zijn.

Een pelletkachel elke keer laten opstarten is nadelig voor de gloeibougie en kost iets meer pellets dan bij doorbranden.

Een pelletkachel werkt nu eenmaal anders dan gaskachels c.q. cv ketels.

Een pellet CV kachel met boiler buffervat is een optie.

U kunt overwegen bij afwezigheid de kachel uit te laten.



#3 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 11 September 2017 - 02:15 PM

Ik lees net dat deze te bedienen is via de app.

Als de temperatuur in de woning daalt tot onder een aanvaarbare waarde kunt u tijdelijk met de app de kachel aanzetten.

Tevens kunt u dan alle waarden via de app aflezen.



#4 adeg1982

adeg1982

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 12 September 2017 - 08:40 AM

Bedankt voor de reacties. Dit is waar ik al enigzins bang voor was. Ik heb informatie ingewonnen bij de leverancier/handelaar. Ik denk niet dat ik die hier mag noemen maar dat is 1 van de grootste van NL. Het verhaal was onduidelijk vandaar dat ik het hier nogmaals probeer.

 

De pelletkachel is ons aangeboden als volwaardig alternatief voor de hoofdverwarming van deze kamers. Na deze conclusie lijkt me dat alles behalve waar. Een matig advies dus door de verkoper. In dit geval om vele redenen dus niet een alternatief:

  • Is wel thermostaat bijgeleverd maar werkt dus feitelijk niet als als een 'normale' thermostaat (instellen op 16 graden als het buiten 14 is resulteert dus blijkbaar in verbruik van 0,8KG per uur minimum)
  • De kachel kan maximaal 20 uur zonder toezicht als je deze aan de praat wilt houden

De app is leuk maar praktisch niet echt haalbaar. Mijn conclusie is dat een pelletkachel van dit kaliber dus vooral bedoeld is als bijverwarmer / alternatief maar niet als vervanger.

 

Ik hoor het graag als iemand nog andere inzichten of ideeën heeft.






Hosting en Seo door
scheiding