Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 28 Posts:

Geplaatst op: 27 August 2017 - 10:27 AM

Goedemiddag,

Ik ben van plan een nordic fire natura 7 te kopen. Ik wil deze kachel in de woonkamer plaatsen waardoor het noodzakelijk is om een gevel doorvoer te maken direct aan de achterzijde van de kachel. Het is niet mogelijk om eerst in de kamer omhoog te gaan omdat de kachel voor een raam staat zoals u kunt zien op de foto's. Ik zou recht achter de kachel naar buiten willen en dan omhoog. Ter hoogte van het raam zou ik een knik (een stuk schuin en dan weer recht) in de pijp willen hebben zodat deze buis niet zichtbaar is als je in de kamer door het raam naar buiten kijkt. Ik heb ook een foto gemaakt van de buitenkant van mijn huis. De kachel komt ongeveer 30 cm links onder het raam te staan. Zie foto binnen waar ik momenteel een camping kacheltje heb staan voor het idee.

Over de gevel doorvoer naar buiten heb ik nog enkele vragen:

- er zit een 2,5 meter tussen mijn huis en de heg die op de erf scheiding staat met mijn buurman. Volgens mij is dit voldoende voor een gevel aansluiting?
- ik heb mijn huis wit geschilderd en wil natuurlijk niet dat deze zwart wordt. Ook niet na enkele jaren.
- ik wil daarom het rookkanaal laten doorlopen tot aan de nok van mijn huis. Is het dan zinvol om bijvoorbeeld een roterende trekkap er bovenop te plaatsen? Dit zodat de rookgas ventilator in de kachel minder hard hoeft de draaien? We willen zo min mogelijk geluid en kiezen daarvoor waarschijnlijk ook vaak om de ventilator uit te schakelen. Daarom zou het minder hard hoeven draaien van de rookgas afvoer ventilator een uitkomst kunnen zijn. Maar ik heb hier geen ervaring in en weet dus ook niet of een dergelijke roterende trekkap wel nut heeft.
  • 20170816_171756_resized_1.jpg
  • 20170818_193507_resized_1.jpg


#2 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 27 August 2017 - 02:22 PM

Direct door de muur dan van uit de kachel 2x bocht 45.

Langs het raam omhoog boven wederom 2x 45 om voorbij de uitstekende dak rand te komen.

Roterende kap is niet nodig. Denk erom dubbelwandig geïsoleerd te gebruiken.

Ik zou persoonlijk voor een Haas & Sohn kachel kiezen zonder convectie ventilator, zijn ook iets goedkoper.



#3 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 28 Posts:

Geplaatst op: 27 August 2017 - 08:14 PM

Bedankt voor je snelle reactie,

De rookkanaal optie zal zeker mogelijk zijn. Ik en mijn vriendin zijn gecharmeerd door de natura 7 en zijn ronde vorm. Persoonlijk staan de modelen van Haas & Sohn mij minder aan. Maar ook deze hebben een mooi vlammenspel.

Doordat de pijp naar de nok gaat is een roterende trekkap niet nodig? Krijgt het rookkanaal dan al van zichzelf voldoende trek? Mocht ik toch voor een roterende kap gaan zou dit nadelig zijn voor de kachel? Systeem technisch? Problemen?

#4 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 28 August 2017 - 10:29 AM

Je moet ook niet te veel trek creëren.

Bij de Natura 7 kun je de warme lucht ventilator uitschakelen. Maar dat wisten jullie al.






Hosting en Seo door
scheiding