Ga naar inhoud



This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 Gast_alex_*

Gast_alex_*
  • Guests

Geplaatst op: 11 December 2013 - 06:19 PM

hallo wij hebben een vraag ???

wij lezen op deze site dat aansluiten via de gevel niet mag ??

bij ons geplaatst door artel dealer , pelletkachel artel roma via de gevel met pijpje door de muur van 20 cm met isolatie , dan buiten een pijpje van 20 cm met kapje !!!

kachel werkt naar lange opstart periode naar behoren , en wij hebben geen last van rook in de kamer , aleen als er stroom uitval is !!

 

onze vraag is wat moeten wij doen ??



#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 12 December 2013 - 09:08 AM

rechtstreeks door de gevel mag nooit, eerst een paar meter omhoog mag nog wel maar hier zijn ook regels voor.

zo mag hij niet uitmonden bij ramen of beluchting. en je moet een stuk van erfgrensen afblijven.

dus heel simper gesteld heb je een tussenwoning moet je naar het dak en mag je niet uit de gevel.



#3 Gast_alex_*

Gast_alex_*
  • Guests

Geplaatst op: 12 December 2013 - 02:01 PM

hallo

de kachel is geplaatst in ons vrij staande chalet , dus geen last van buuren of erf grenzen .

wel zal ik nog graag willen weten waarom de kachel niet recht door de muur aangesloten mag worden ?????

wel begrijp ik dat zoals het nu is , we een probleempje hebben met stroom storingen omdat er geen trek meer is zonder pijp naar boven ...

kunt u a.u.b er wat dieper op in gaan ?????



#4 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 12 December 2013 - 02:05 PM

de temperatuur van de rookgassen lopen hoger op dan normaal, dit is niet alleen bij dit merk maar bij alle merken het mag gewoon niet omdat het brandgevaarlijk is.

 

voorbeeld:

 

toestel met rookgasafvoer door het dak heeft op lage stand een rookgastemp van 120 graden

 

toestel rechtstreeks naar achter in laagste stand een rookgas van 150 grade.

 

U raad dan wel wat er gebeurt op volle stand....



#5 Gast_de oudere pelletstoker_*

Gast_de oudere pelletstoker_*
  • Guests

Geplaatst op: 09 January 2014 - 07:26 PM

 een pelletkachel  wel of niet aansluiten op een gevel.

 

Dit word geheel bepaalt door de type kachel.

oorspronkelijk bestonden er alleen maar kachels die atmosferisch branden dwz in een vuurpot wordt brandstof tot ontbranding gebracht waarbij de rookgassen via een verticale pijp met maten afhankelijk van de capaciteit maar doorgaans tot 10 kW van 105 mm. buiten daks gebracht worden, dit gebeurt doordat de warme rookgas de pijp of schoorsteen opwarmen waardoor de stijgende warmte aan de onderkant zorgt voor een onderdruk, dit wordt trek genoemd deze trek zorgt dat de primaire lucht voor de verbranding bij de brandstof kan komen waarbij ventileren van de vertrekken van cruciaal belang is ivm. koolmonoxide gevaar

deze trek kan zo groot zijn dat je dit kunt voelen onder de kachel e.e.a. is afhankelijk van schoorsteen bouw en/of materiaal.

Het spreekt voor zich dat als er belemmeringen in de schoorsteen zitten dat de trek  minder wordt enz. ook kan mist en valwinden problemen geven. Dite  worden ook wel open verbranding genoemd en MOETEN dan ook altijd boven de nok van het dak uitmonden.

Bij huidige kachels is een nieuwe type toegevoegd namelijk de gesloten verbranding, oorspronkelijk alleen voor gasketels maar tegenwoordig ook voor pelletkachel. Deze kachels zijn dan ook helemaal gesloten dwz dat er geen lucht rondom de kachel aangezogen wordt maar via een luchtinlaat, bij pelletkachels doorgaans 50 mm rond en een rookgasafvoer van doorgaans 80 mm rond. Hierbij komt dat gebruik gemaakt wordt van een ventilator welke de primaire lucht in blaast en door de geslotenheid via de rookgaskanaal naar buiten blaast.

Wil men deze type kachel op de gevel aansluiten dan dient dit ALTIJD gesloten uitgevoerd te worden dus de primaire lucht ook van buiten halen of te wel twee goed aansluitende pijpen 1x50 en 1x80 door de muur dit moet dan ook in dezelfde drukvlak liggen (is dezelfde muur) zodat bij heftige wind of storm er geen drukverschil IN de kachel ontstaat. Dit wordt ook wel geforceerde verbranding genoemd en wordt dan ook via de elektronica gecontroleerd dus als het deurtje opengetrokken wordt zal de kachel op non actief gaan en uiteindelijk uit zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Dit ten aanzien van beluchting en rookgasafvoer, voor wat betreft de temperaturen is het raadzaam dit goed brandvrij uit te voeren hierbij gelden tenslotte dezelfde temperaturen en mogelijk iets lager omdat er sprake is van een gedwongen luchtstroom en de gevaren bij een binnenshuis rookgasafvoer zijn gezien de lange ervaringen veelal veel schadelijker dan door de gevel wel is het raadzaam om de buitenkant van de rookgasafvoer af te werken met een naar beneden gerichte bocht van 45 gr. en zich goed te realiseren dat er geen overlast ontstaat in de omgeving van de uitmonding bij openslaande ramen en de buren. Nog zijn er geen specifieke voorschriften op dit gebied maar men kan zich enigszins conformeren aan de gas voorschriften betreffende uitmondingen. Deze kachel zullen doorgaans indien goed aangesloten en goed onderhouden geen rook in de woonvertrekken geven omdat ze gesloten zijn.

Indien wat toch wel veel gebeurd in deze branche de kachel niet met primaire buitenlucht wordt aangesloten zullen de volgende effecten kunnen ontstaan:  veel, ook na het vol in bedrijf gaan rookontwikkeling-- bij toch goede pellets beroete deurglas -- sneller gele vlammen--en bij wind op de gevel zelfs een in het stookvertrek rook- en reukoverlast en al helemaal niet te spreken over zeer slecht branden of zelf terug blazen in het vertrek met koolmonoxide gevaar.

Bovenstaande info om toch veel vragen over dit onderwerp op te lossen voor alles geldt dat onkundig aan rommelen tot ongelukken kan leiden, succes gewenst.

 

 



#6 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 10 January 2014 - 06:38 AM

De regelgeving in NL is nog zeer induidelijk over dit feit. Basis regel is geen overlast en wegblijven bij ventilatie ramen of deuren. Ook erfgrens bepaling moet je een stuk vanaf blijven.
ik weet dat er binnen een korte tijd een bouwbesluit voor komt maar zo snel gaat dat niet.

#7 Gast_Paul Bijvoet_*

Gast_Paul Bijvoet_*
  • Guests

Geplaatst op: 30 December 2014 - 02:40 PM

Beste,

De bouwvoorschriften zijn zeer duidelijk over gevel afvoeren. Dit mag absoluut NIET. Ook bij gesloten toestellen niet, het is slecht voor de verbranding van de pellets en onveilig mbt brandgevaar. Ik zou zeggen, vraag voor zekerheid na bij de gemeente, die zal er niet lang over nadenken want het is absoluut tegen regelgeving in. Boven de nok, dat is de enige "goede en correcte" oplossing. Iedere aanbieder die anders zegt moet je ook verantwoordelijk houden voor mogelijke kwalijke gevolgen.

Groet Paul Bijvoet

#8 Gast_appie_*

Gast_appie_*
  • Guests

Geplaatst op: 30 December 2014 - 05:59 PM

Genoeg over te vinden. Bouwbesluit : Je moet altijd minimaal 50cm boven het dak uit. Pijp moet voldoen aan CE norm. Doorvoeren door houten verdiepingsvloeren altijd dubbelwandig. Ik vraag mij wel eens af hoe een verzekeraar bij een brand die ontstaan is door zo'n situatie zal reageren. Niet betalen denk ik!



#9 Gast_kor_*

Gast_kor_*
  • Guests

Geplaatst op: 07 February 2016 - 10:29 AM

Ik heb sinds enige maanden een pelletkachel, met aansluiting door de gevel, deze brandt allleen maar als het windstil is,  bij een beetje wind waait de kachel uit.

Ik heb hierover al veel contact gehad met de dealer, maar deze heeft ook geen oplossing dus laat mij gewoon met de problemen zitten.

Nu heb contact met een andere leverancier en deze adviseert een pijp recht omhoog door het dak, heeft iemand hier ervaring mee of dit een oplossing is.



#10 Gast_Ingrid_*

Gast_Ingrid_*
  • Guests

Geplaatst op: 07 February 2016 - 12:11 PM

wij hadden dit ook Kor en nu hij door het dak zit is er geen probleem meer te bekennen!



#11 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 08 February 2016 - 01:22 PM

gevel doorvoer niet doet, dakdoorvoer wel.. einde discussie :D

geloof me er worden steeds meer dealers wakker van het feit dat een geveldoorvoer gewoon niet werkt en dat je je relatie met de klant verknalt.



#12 Gast_Gerdjan_*

Gast_Gerdjan_*
  • Guests

Geplaatst op: 15 December 2016 - 08:04 PM

Nu sinds een jaar ee pelletkachel. Doorvoer door de gevel. Een kap er op laten waar mee je geen last hebt van tegendruk bij winderige dagen. Tot nu toe geen 1X een storing gehad. Waar we momenteel wel last van hebben is een rooklucht in de kamer. Ik hoop dit met een onderhoud beurt opgelost te hebben.

#13 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 15 December 2016 - 08:39 PM

nog geen stroompanne gehad ?






Hosting en Seo door
scheiding