Jump to content


Photo

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 posts

Posted 03 December 2016 - 10:11 AM

Via de mail krijgen wij vele vragen van mensen die problemen hebben met de pelletkachel, daar wij graag willen dat iedereen met plezier stookt zou het prettig zijn als u uw ervaring hier deelt met de rest van de leden op dit forum.

 

Vaak is het antwoord van mensen die een pelletkachel willen aanschaffen... ja maar mijn buurman heeft hem ook door de gevel... nou idd soms gaat het ook wel goed maar het kan ook volledig mis gaan.

Het meest grote probleem is wind, als deze niet op de gevel slaat is het geen probleem maar helaas waait het nooit dezelfde kant op! neem vorig jaar toen hadden we bijna de hele winter vrij hevige windstoten als u weet hoeveel vragen we kregen waarom de pelletkachel uitviel of de rook de kamer in sloeg :rolleyes:

 

een tweede punt is stroomuitval, stel u voor de kachel brand lekker voluit en de stroom valt uit door blikseminslag oid... doordat de rookgasmotor niet meer draait zal de rook de meeste korte weg uit het toestel gaan zoeken dit is dus rechtstreeks de woonkamer in via de inlaat of de luchtkanalen in de deur. heeft u een rookkanaal zal deze door de hitte die in het kanaal zit het toestel netjes leegzuigen en het vuur/roken stoppen.

 

derde punt. uw gevel :)  het aanzicht van uw woning de rug tegen de kou en helaas met een geveldoorvoer de meest zwarte plek van uw woning :ph34r:

 

vierde punt: verdunningsfactor, daar alle pelletkachels worden getest met een minimale pascal waarde zal wanneer u door de gevel gaat de uitstoot niet behaald worden die u moet hebben.

geen probleem hoor ik de meeste zeggen.. dan passen we toch vrolijk de parameters aan :P ... klopt enigzins het probleem is echter wel dat u op het oog nooit kunt bepalen of de verbranding van de pelletkachel op dat moment perfect is en gaan wij er ook vanuit dat u niet de volledige testkasten van de kiwa keuringinstantie mee gaat krijgen.
Kortom maak een rookkanaal en kalibreer de kachel in het user menu zonder in de parameters te gaan knoeien.

 

Vijfde punt doordat de rookgassen meer hitte hebben daar u ze door de motor forceert om te vertrekken kunnen componenten overhit raken zoals moederborden en sensoren. Dit lees je dan meestal terug als ik zet de pelletkachel uit en hij blijft pellets geven :huh:

 

ik geef deze informatie om u te helpen doe er uw voordeel mee en deel uw ervaring :)



#2 Gast_Anne_*

Gast_Anne_*
  • Guests

Posted 16 December 2016 - 11:58 AM

Bij ons zit hij tot aan het plafond en dan naar buiten door de muur maar hij valt steeds uit in de laagste stand hoe kan dit?



#3 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Posted 16 December 2016 - 07:31 PM

door de wind

omhoog met die buis tot boven de goot

 



#4 Gast_ruud_*

Gast_ruud_*
  • Guests

Posted 26 December 2016 - 01:47 PM

Hallo Allemaal.

 

Ik heb 2 jaar gestookt met een Ravelli model Lisa  en 1 jaar met de Natura 9 dit met geveldoorvoer,

Eigenlijk heb ik mij 3 jaar geƫrgerd vies raampje rook binnen niet genoeg hitte enz enz enz..

 

Onze geveldoorvoer was door dealer geadviseerd en gemaakt. 

 

Afgelopen zomer was ik het spuugzat en heb ik zelf een nieuw rookkanaal gemaakt in een oude gemetselde schoorsteen ik heb 7 meter dubbelwandig 110 ingezet.

kosten aan materiaal waren dik 1000 euro.

Ook trek ik nu de lucht voor de kachel niet meer binnen aan maar vanuit het gemetseld rookkanaal waar de dubbelwandige buis in zit.

 

Het resultaat is een mega goed brandende pellet kachel  waarbij de vlam mooi recht omhoog gaat en het raampje amper meer vies word.

Ook krijg ik nu de slechtste pellet nog goed aan het branden, en haal ik veel meer warmte uit de zelfde kachel.

 

Ondanks dat ze allemaal riepen dat enkelwandig ook goed genoeg was in de oude gemetselde rookkanaal heb ik me dit keer van advies van andere niks aan getrokken(gelukkig).

Ik verwacht de onkosten er uiteindelijk ook uit te halen aangezien ik minder pellets verbruik voor de zelfde warmte, en ook omdat ik nu goedkopere pellets (wel gekeurde) kan stoken.

 

Dus mijn mening is simpel als je het maximale uit de pellet kachel wilt halen is een goed rookkanaal vereist.

 

MVG Ruud

 

 

 



#5 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Posted 26 December 2016 - 02:31 PM

als er kontrole komt op de schouw hoef je ze niet af te breken






Hosting en Seo door
scheiding