Jump to content


Schouw Trekt Te Hard?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Gast_Leo_*

Gast_Leo_*
  • Guests

Posted 18 November 2015 - 07:39 PM

Mijn pelletkachel van extraflame maak redelijk veel lawaai . Een ronkend, ruisend geluid.
Ook worden de as resten tegen de deur geblazen en meer naast het opvangbakje dan erin.
Volgens de leverancier van de kachel , service nul koma nul :( , zou het te maken hebben met een schouw die te hard trekt?
Ik heb een schouw aansluiting rechtstreeks in mijn plafond. Ik ga met een buis van 80mm rechtstreeks in mijn schouw. Deze bestaat uit schouwpotten van 200x200mm. Schouw is +-6 a 7m hoog.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Volgens leverancier zou ik een flexibele slang in mijn schouw moeten trekken?
Is dit de oplossing? Zou het zeker moeten weten alvorens ik deze kostelijke investering maak.

#2 Gast_Marcel Herwijnen_*

Gast_Marcel Herwijnen_*
  • Guests

Posted 19 November 2015 - 02:38 AM

Als dit echt je probleem is (wat best zou kunnen) en je hebt nergens een lek in je kachel zelf dan zou je ook eens kunnen kijken naar een trek regelaar of demper. Is eigenlijk niets meer dan een T-stuk wat je plaatst tussen de uitlaat van je kachel en de schoorsteen. In het T-stuk gedeelte zit een scharnierende klep in balans gehouden via een hefboomarmpje waaraan een verplaatsbaar gewichtjes zit. Bij teveel trek zal de klep vanzelf openen en het vacuĆ¼m in je schoorsteen compenseren met lucht uit de ruimte waar de kachel staat. Is dit weer normaal zal de klep weer vanzelf sluiten door het gewichtje. Een en ander wordt dus constant mechanisch geregeld. Het is een kwestie van 1x het gewichtje goed afstellen and that's it.
Is in iedergeval goedkoper dan een rvs buis door je schoorsteen trekken. Lijkt mij zelfs dat je dan juist nog meer flow of trek genereerd.

#3 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 posts

Posted 19 November 2015 - 02:02 PM

Rookkanaal is zowiezo te groot, verkleinen naar 100MM ook ivm condens vorming.

daarnaast zijn dergelijke trekregelaars naar mijn mening verboden.. in NL in iig wel.

 

Heb je nog geen depr melding of clean melding gekregen? je kunt de flow bekijken door biede minnitjes of plusjes op het lcd display tegelijk in te drukken.

daarna kun je met de plus en min naar het volgende menu toe en dan moet u de F waarde hebben.



#4 Hans

Hans

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 posts

Posted 24 February 2016 - 08:45 PM

Ik heb een schoorsteen van 180 mm dubbelwandige buis, en heb ook te horen gekregen dat dit te groot is voor een pelletkachel. Je krijgt dan idd problemen met de verbranding. Ik ga de schoorsteen verkleinen naar ongeveer 130 mm, en een kap plaatsen zodat je ook geen windvlagen in de pijp krijgt. ( boven druk )



#5 Gast_Henk.._*

Gast_Henk.._*
  • Guests

Posted 27 February 2016 - 06:41 PM

Hallo,

 

je zou de rookgas ventilator lager kunnen zetten, dit doe je in het fabrieksmenu. (parameter) zelf dit probleem ook gehad. nu mooie en rustige vlam.

en minder verbruik pellets.

 

Groet, Henk






Hosting en Seo door
scheiding