Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
145 replies to this topic

#121 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 14 March 2017 - 03:09 PM

meestal is dit pas bij 8 meter of meer u kunt gerust de 80mm/130 gebruiken.



#122 BesteKeus

BesteKeus

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 01 April 2017 - 02:23 PM

Weet niet of het hier mag maar heb dit wat hieronder staat besteld bij de kachelmaterialenshop.nl is dit een goed adres.

 

1x T-Stuk Ø80/130mm                                                 : €79,19

1x Condensdop Ø80/130mm                                    : €23,99

6x 1 Mt. Ø80/130mm                                                    : €52,78

5x Verstelbare muurbeugel RVS Ø130mm          : €15,65

1x Trekkende kap lamelle Ø80/130mm : €29,86

1x Stormkraag RVS Ø130mm                                     : €24,05

----------------------------------------------------------------------------

Totaal incl. BTW                                                              : €552,02

Verzendkosten incl. BTW                                           : €15,-



#123 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 03 April 2017 - 07:36 AM

elk adres heeft zijn eigen buizen maar ik zou wel kijken naar het soort isolatie en koude bruggen ook de t waarde is belangrijk bij dubbelwandige rookkanalen.



#124 Yizzz

Yizzz

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 08 June 2017 - 12:49 PM

Ik was bij een handelaar en heb de som op de proef genomen door de stekker uit de pelletkachel te trekken  :D  zat maar een kort uitlaatpijpje aan en zo door de muur!

vonden ze niet zo heel leuk dat ik dat deed want de hele showroom stond blauw :ph34r:  tja liever daar als dat me dit thuis gebeurd B)

Wat als dit thuis was gebeurd dan? hun reactie was dat je de stroom er nooit af moet halen en ik zij als er een goede uitlaat aan had gezeten had hij de rook ook wel afgezogen zoals bij mijn houtkachel.

De reden dat ik dit gedaan is vrij simpel mijn buren hebben het op deze manier en daar gekocht en hij beweerde hoog en laag dat dit kon :angry:



#125 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 12 July 2017 - 08:18 AM

Er zijn ook wel gesloten toestellen.. dan heb je geen rook in huis maar kans op een rookgasknal in de kachel en je behoud nog steeds de uitstoot op straatniveau wat gewoon niet mag.

Zie ook dat er bedrijven zijn die nu zeggen getest in een windtunnel.. ja kan je proberen en kan ook werken met een hermetisch gesloten toestel maar je uitstoot en fijnstof blijft dus gewoon naar het dak.

De hermetisch gesloten toestellen zijn gebouwd voor de volledig passieve woningen en niet om op een gevel aan te sluiten :rolleyes:



#126 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 08 August 2017 - 12:59 PM

http://pelletkachelf...er-regelgeving/

 

officiële vermeldingen op het gebied van veilige montage en installatie van de pelletkachel



#127 Stippel

Stippel

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 15 Posts:

Geplaatst op: 27 August 2017 - 02:54 PM

Wij zijn door schade en schande wijs geworden. In januari 2017 hebben we een Funny (Edil Kamin) en Julia aangeschaft en laten aansluiten d.m.v. de afvoer via de gevel.

Met Julia ging alles al snel mis. Een paar keer hevige rookontwikkeling gehad, de derde keer ging het brandalarm af omdat de Julia inwendig in brand stond. De installateur kon geen oorzaak noemen, hield ons na de eerste keren nog zoet met een nieuwe ontbrander, maar na de bijna brand hebben we geëist dat hij de Julia weer ophaalde.

Nu achteraf, na gesprekken met andere pelletkachelbedrijven, blijkt dat de gevelafvoer pal op het westen stond en de wind kwam regelmatig in de afvoer, waardoor de Julia a.h.w. ontplofte.

Zie volgend bericht (heb wat moeite met plaatsen van forumberichten want ineens kan het bericht verdwenen zijn en moet ik weer opnieuw typen)



#128 Stippel

Stippel

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 15 Posts:

Geplaatst op: 27 August 2017 - 02:59 PM

Vervolgens moesten we, vanwege gebrek aan vertrouwen, op zoek naar een ander bedrijf voor het onderhoud van de Funny. Tijdens die gesprekken kwamen we erachter dat de afvoer via de gevel geen optie is voor de pelletkachel. Eén bedrijf wees ons op dit forum, een ander bedrijf was al bezig met het ombouwen van de showroom omdat verscherpte regels er al waren of er aan zaten te komen m.b.t. de afvoer.

We hebben ook de verzekering gebeld, nu blijkt dat het voor 99% zeker is dat bij brand in de woning door de Funny, geen geld zal worden uitgekeerd, dus dan hebben we geen huis meer dankzij de gevelafvoer. Helemaal zeker weten ze het nog niet, maar pas na het afbranden (!) zou vastgesteld worden wie de schuldige is... Lekker dus... Voor ons reden om de installateur toch maar weer te bellen en te zeggen dat de Funny ook opgehaald kan worden, wegens ondeugdelijke installatie en/of ondeugdelijke informatie. (zie volgend bericht)



#129 Stippel

Stippel

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 15 Posts:

Geplaatst op: 27 August 2017 - 03:04 PM

De installateur was woest, het was een onzinverhaal, wij waren de enige klant waar hij zelfs 2 kachels terug moest nemen. Hij zou ons wel een mail sturen met de weerlegging van onze argumenten, nou ja de argumenten van de verzekering en collega's van hem. De mail bleek een standaard bericht over de hype over de afvoer via de gevel. Het was onzin, verwijzend naar het bouwbesluit van 2012.

Voor ons is duidelijk dat de Funny (helaas) weg moet. Of het bedrijf zal meewerken is de grote vraag, anders rest ons niets anders dan juridische stappen te ondernemen. Met het verhaal en de video-opnames van de brand in de Julia, plus de regelgeving van MilieuCentraal zal hij toch eieren voor zijn geld moeten kiezen. Maar niets is zeker, we wachten af....



#130 Stippel

Stippel

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 15 Posts:

Geplaatst op: 27 August 2017 - 03:04 PM

Sorry dat het verhaal in drie delen moet, ik kan hem onmogelijk vanuit Word kopiëren en hier op de site plaatsen... Maar zo is het wel duidelijk hoop ik?



#131 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 27 August 2017 - 03:19 PM

Stippel

 

Duidelijk verhaal



#132 Stippel

Stippel

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 15 Posts:

Geplaatst op: 27 August 2017 - 04:46 PM

Dank voor uw reactie. U bent zelf een eigenaar van een bedrijf met pelletkachels zie ik in uw profiel. U schrijft daar onder meer dat er ventilatie plaats vindt d.m.v. een rookgasventilator, waardoor een redelijk eenvoudige rookgasafvoer voldoende is. Mag ik vragen wat u daarmee bedoelt? Hoe regelt u de afvoer van het rookkanaal als ik vragen mag? Waar komt de 'uitlaat' bij u? Bijvoorbeeld in een woning met een bovenverdieping, daarop een vliering en een schuin dak?



#133 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 27 August 2017 - 05:00 PM

Stippel

 

Jullie kunnen anders alsnog de rookgasafvoer op orde maken



#134 Stippel

Stippel

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 15 Posts:

Geplaatst op: 27 August 2017 - 07:41 PM

Klopt, dat kunnen we zeker doen, maar het probleem is dat de kachel verplaatst moet worden omdat de afvoer op de bovenverdieping dan pal voor de balkondeuren uitkomt

En daarbij zouden we dan zelf voor alle kosten op moeten draaien terwijl er toch sprake is van een foutieve installatie via de gevel

Dus moeten we ons verdiepen in de kosten van het op orde maken van de afvoer en het gat in de muur moet gedicht worden

Als de installateur daaraan zou willen meebetalen, tja...



#135 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 28 August 2017 - 12:00 PM

Bij het plaatsen van een kachel moet gekeken worden af de rookgasafvoer op doie plaats is te realiseren.

Veelal wordt er gekeken waar de kachel in het interieur past en daarna wordt de rookgasafvoer gerealiseerd.

Als de installateur een deugdelijke rookgasafvoer had gemaakt had u deze ook moeten betalen.

Kunt u niet via het bestaande gat via de gevel boven het dak uitkomen. Dit is relatief eenvoudig.



#136 Stippel

Stippel

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 15 Posts:

Geplaatst op: 28 August 2017 - 03:33 PM

Uiteraard had ik de deugdelijke rookgasafvoer zelf moeten betalen, als de installateur zich aan de regels had gehouden. Echter nu brengt het onvoorziene kosten met zich mee, omdat wij als leek hier niets van wisten. De installateur is dus in gebreke gebleven hierin.

Het probleem met de plaatsing van een afvoer aan de buitenkant is dat het aanzien van het huis hierdoor geschaad wordt, de waardedaling daalt meteen. En het probleem van het balkon blijft ook dan, want dan moet de afvoer door het balkon. Er is nooit overleg geweest over een deugdelijke afvoer en de plaats in het interieur.



#137 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 31 August 2017 - 11:46 AM

Stippel,

Als u geweten had dat er voor een goede rookgasafvoer nog een € 1500,- bij zou komen u zou overwegen om  geen pelletkachel te kopen.

U kunt vragen of de installateur tegen kostprijs de boel in orde kan maken.



#138 Stippel

Stippel

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 15 Posts:

Geplaatst op: 31 August 2017 - 11:54 AM

Vanmorgen was dan toch vrij snel de ontknoping van deze hele story: Na 2 aangetekende brieven, die nog steeds niet zijn aangekomen met dank aan PostNL, en daarom na een uitvoerige mailwisseling met de installateur, is vanmorgen om half 8 de Funny opgehaald met alle bijbehorende onderdelen.

Dit gebeurde echter pas nadat we naast de optie om de Funny op te halen, ook de mogelijkheid boden om de afvoer te herstellen via een doorvoer naar het dak. En dit - volgens advies van de jurist, die we hadden geraadpleegd - met deugdelijke materialen e.d. èn op kosten van de installateur.

Dat was blijkbaar geen optie (dit bedrijf installeert alleen maar pelletkachels via de gevel, dus lekker makkelijk en goedkopere materialen), vandaar het bericht: om half 8 wordt de Funny opgehaald. Het bedrag is inmiddels op onze rekening terug gestort.

Dus nu... een kale plek in de kamer, maar wel weer rust in huis, want het is weer veilig...



#139 Jeroen

Jeroen

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 08 February 2018 - 01:54 PM

Goededag,

 

wij hebben inmiddels al 5 jaar een Edilkamin Seven, met een hoge muurdoorvoer. (Dus net onder het plafond naar buiten)

De kachel draait gewoon op fabrieksinstellingen. Ik heb geen zwarte buitenmuur, als ik de stekker eruit trek van de kachel krijg ik ook geen rook binnen.

Ook geen last van een versnelde zwarte ruit. Ook geen klagende buren.

 

Oftewel, de kachel brand gewoon zoals hij hoort te branden. Is eigenlijk ook logisch want de rookgasafvoer is geinstalleerd zoals het volgens edilkamin toendertijd moest.

(heeft me toendertijd wel een discussie gekost met mn leverancier, want die wilde een rechte pijp naar buiten.)

 

Achteraan de kachel zit nu een t-stuk waar zich wat as verzameld die ik regelmatig verwijder.

 

Ik zit er aan te denken om mettertijd een andere kachel aan te schaffen maar dan 1 met de rookgasafvoer aan de bovenkant. Zodat de kachel dichter tegen de muur kan.

Nu mijn vraag. Waar blijven dan die assen die normaal gesproken zich verzamelen in het t-stuk? Of vervuilt de kachel zelf dan sneller?

 

Alvast bedankt!



#140 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 08 February 2018 - 03:50 PM

Bij een boven aansluiting komt het t stuk in de kachel.
Wat de rookgasafvoer betreft.
De regelgeving wordt zo ,dat bij een schoorsteenbrand het systeem daar tegen bestand moet zijn.
De rookgasafvoer zo is geinstalleerd dat de kans op brand minimaal is.
Bij uw constructie is er een kans dat door tegendruk van de wind de kachel in storing gaat.
Het vuur gaat uit maar blijft smeulen de kachel blijft pellets laden waardoor er een grote hoeveelheid brandbaar materiaal ontstaat, gevkolg kachel en huis in de brand

#141 Stippel

Stippel

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 15 Posts:

Geplaatst op: 08 February 2018 - 04:15 PM

Mijn advies: om brand en daarna het gedoe met verzekeringen te voorkomen: zorg voor een volwaardige rookafvoerkanaal. Uit ervaring kan ik nu zeggen dat we een pelletkachel hebben met een echte schoorsteenaansluiting op het dak. En... de pelletkachel werkt beter, de toevoer en de ventilatie is optimaal, de kachel brandt beter dan ooit tevoren met een gevelaansluiting en niet geheel onbelangrijk: we slapen nu rustig want in geval van brand: wij voldoen tenminste aan de eisen en regelgeving



#142 Jeroen

Jeroen

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 08 February 2018 - 04:44 PM

Als de kachel in storing gaat dan gaat bij mijn kachel de uitdoofprocedure in gang. Dus dan worden er geen pellets meer geladen.

Een volledige rookgasafvoer zou evt wel kunnen langs de binnenkant. Moet alleen wel de kachel op een andere plaats komen. Hoeveel mag zoiets ongeveer kosten? De kachel staat beneden en moet door 2 betonnen vloeren.

#143 Gast_yaesu1_*

Gast_yaesu1_*
  • Guests

Geplaatst op: 08 February 2018 - 04:45 PM

er stond een artikel over de pelletkachels  in de " Leeuwarder courant" van de week

http://www.lc.nl/fri...n-22861742.html



#144 Stippel

Stippel

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 15 Posts:

Geplaatst op: 08 February 2018 - 04:46 PM

Bij ons moest het door 1 betonnen vloer en 1 houten vloer. Kosten? Ongeveer 1600 euro.



#145 Stippel

Stippel

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 15 Posts:

Geplaatst op: 08 February 2018 - 04:47 PM

Heb je een link?



#146 Gast_yaesu1_*

Gast_yaesu1_*
  • Guests

Geplaatst op: 08 February 2018 - 04:48 PM

staat er al bij






Hosting en Seo door
scheiding