Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto

Regelgeving Pelletkachel En De Afvoer Van Het Rookkanaal

pelletkachel afvoer rookkanaal regelgeving

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
145 replies to this topic

#91 Gast_Danny_*

Gast_Danny_*
  • Guests

Geplaatst op: 01 January 2017 - 02:00 PM

Goedendag, ik heb een vraag.
Ik denk er ook over om een pelletkachel te kopen, maar ik vroeg me af of de afvoer ook aangesloten kon worden op de CV afvoer?
En of dat wel handig is.
En komt er veel fijnstof vrij in de woonkamer? Ik ben namelijk een astma patiƫnt en heb een dochtertje van 1 jaar.
Ik wil niet mijn gezin in gevaar brengen omdat ik zo nodig wil besparen.

Alvast bedankt.

Gr Danny

#92 Gast_Andre_*

Gast_Andre_*
  • Guests

Geplaatst op: 01 January 2017 - 03:21 PM

Hallo ik heb 2 vraagjes

Als ik gebruik maak van een concentrische rookafvoer( de kachel is hier voor geschikt!) moet die dan nog afgetimmerd met brandwerende plaat?

Mag er op de zolderverdieping een verslepend van 2m in zitten met 2x45graden bochten?
Alvast bedankt, en de beste wensen voor 2017

#93 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 03 January 2017 - 11:24 AM

@Danny, het rookkanaal moet geschikt zijn voor houtstoken en moet dus een dubbelwandig geĆÆsoleerd kanaal zijn tot aan de nok van de woning.

 

@Andre,  Een concentrisch kanaal mag niet bij een pelletkachel omdat je een geisoleerd kanaal moet hebben en ook die moet je aftimmeren.
                2x 45 graden  is geen probleem



#94 Gast_R.Coenen_*

Gast_R.Coenen_*
  • Guests

Geplaatst op: 05 January 2017 - 11:45 PM

Het ministerie geeft aan dat een pelletkachel niet onder dezelfde voorwaarden hoeft te voldoen als een houtkachel, wel is het beter om zo hoog mogelijk met het juiste materiaal naar boven te gaan naar boven de nok is grote onzin.

#95 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 06 January 2017 - 10:29 AM

1 m boven de dakdoorvoer.

op het ministerie heeft niemand een pelletkachel.



#96 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 06 January 2017 - 04:00 PM

Het ministerie geeft aan dat een pelletkachel niet onder dezelfde voorwaarden hoeft te voldoen als een houtkachel, wel is het beter om zo hoog mogelijk met het juiste materiaal naar boven te gaan naar boven de nok is grote onzin.

 

De pelletkachel wordt subsidie op gegeven omdat ze schoon branden, de gewenste waarde's die ze tijdens de test halen kunt u nooit maar dan ook echt nooit garanderen met een geveldoorvoer daar u zelf de software gaat aanpassen zonder enige meetinstrumenten.

Ook het gevaar op rookterugslag, rookgasexplosie en zwarte muren zouden mij er iig van willen onthouden op deze manier te willen en kunnen plaatsen bij klanten :wacko:

 

In het andere topic heb ik u ook reeds aangegeven dat een pelletkachel een houtgestookt toestel is... u stookt immers hout of niet ?
Geeft u mij maar eens aan waar het staat dat een pelletkachel onder een andere noemer geplaatst is dan houtstook.

 

Beknopte toelichting : In dit antwoord verwijzen wij naar NEN 2757, artikel 5.1. Daarin is de opmerking toegevoegd dat uitmondingen in gevels zijn toegestaan voor gas gestookte toestellen, met of zonder ventilator (zie uitgebreide toelichting in de bijlage). Er is dus geen positie voor hout gestookte toestellen opgenomen.
Vraag 2 : Aan welke criteria moeten rookgasafvoeren van pellethaarden en ā€“kachels voldoen als deze uitmonden op dakvlakken?
Antwoord : Mits voldaan wordt aan de verdunningsfactor voor hout gestookte toestellen zijn alle in de bijlage getoonde varianten mogelijk.
Beknopte toelichting : Ook hiervoor verwijzen wij naar NEN 2757, hoofdstuk 8, paragraaf 8.4.2. Wij maakten een samenvatting van deze paragraaf met daarin alle mogelijke toepassingsgebieden (zie uitgebreide toelichting in de bijlage).
LET OP: In de berekening voor de verdunningsfactor voor houtgestookte toestellen (dus ook pellethaarden en ā€“kachels) geldt dat bij de berekening van de verdunningsfactor een (forfaitaire) waarde van 15kW voor de belasting dient te worden aangehouden (zie NEN 2757, hoofdstuk 8, paragraaf 8.3). Deze verplichte rekenwaarde maakt het in de meeste van de getoonde gevallen vrijwel onmogelijk om binnen de kaders van de voorschriften te blijven.

 

Geloof me als je door de gevel mocht gaan en dit ook goed zou zijn... waarom zou ik dit dan tegenspreken? wij willen ook dat er zoveel mogelijk pelletkachels in Nederland kunnen  branden maar wel op een veilige manier!



#97 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 06 January 2017 - 07:59 PM

als de buren binnen enkele jaren astma krijgen van de rook piepen de die-hard fans met een muurdoorvoer wel anders.  ;)



#98 Gast_patathoofd_*

Gast_patathoofd_*
  • Guests

Geplaatst op: 06 January 2017 - 09:06 PM

Ik snap niet hoe een overheid kan kiezen voor een subsidie als er geen gezag is voor het juist monteren van deze machines!



#99 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 06 January 2017 - 09:30 PM

kontrole gebeurt per steekproef.

afvoer niet volgens testrapport mag je de subsidie terug storten.



#100 Gast_Ben Benieuwd_*

Gast_Ben Benieuwd_*
  • Guests

Geplaatst op: 07 January 2017 - 12:06 PM

ik ben benieuwd naar een serieus antwoord voor het volgende:

voor mijn pelletkachel ga ik binnenshuis 2.30 omhoog vervolgens met een dubbelwandig rvs muurdoorvoer naar buiten en daar ga ik verder omhoog tot een halve meter boven de gootlijn.(uitmonding hoogte 6 meter)

het is een 2 onder 1 kap woning.

ik zit 60 cm van de erfgrens van de buren af

wie kan mij vertellen of ik op deze manier aan de wettelijke eisen ga voldoen.

uiteraard word er met goedgekeurde materialen gewerkt.

het gaat om de voorzijde van de woning.

ik ben benieuwd.



#101 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 07 January 2017 - 12:09 PM

waar je even op moet letten is de vortex om je woning oftewel valwind.
Het kan dus zijn bij veel wind dat je de wind in de pijp slaat, daarom gaan ze meestal naar de nok van de woning toe.



#102 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 07 January 2017 - 12:17 PM

waar je even op moet letten is de vortex om je woning oftewel valwind.
Het kan dus zijn bij veel wind dat je de wind in de pijp slaat, daarom gaan ze meestal naar de nok van de woning toe.

dank je wel voor je snelle beantwoording, afgezien van de vortex blijft mijn vraag of ik op deze manier aan de wettelijke eisen voldoe.

ben benieuwd.



#103 Gast_Regel_*

Gast_Regel_*
  • Guests

Geplaatst op: 08 January 2017 - 12:01 PM

hoe zit je met openslaande ramen of ventilatie roosters in de buurt van de pijp?



#104 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 08 January 2017 - 01:17 PM

Daar kan de rook door naar binnen waaien.



#105 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 08 January 2017 - 02:09 PM

Daar kan de rook door naar binnen waaien.

ik zit een halve meter boven de gootlijn , en daar zijn verder geen ramen of ventilatieroosters 

dus dak bedekt met pannen



#106 Gast_Regel_*

Gast_Regel_*
  • Guests

Geplaatst op: 08 January 2017 - 06:32 PM

officieel is 1 meter uit erfgrens en wat betreft je uitmonding, zolang je geen last hebt van de wind kan het prima



#107 Gast_ben benieuwd_*

Gast_ben benieuwd_*
  • Guests

Geplaatst op: 08 January 2017 - 07:20 PM

officieel is 1 meter uit erfgrens en wat betreft je uitmonding, zolang je geen last hebt van de wind kan het prima

 


dank je wel  klopt 1 meter van de erfgrens volgens de wettelijke regels.

mijn verhaal staat op pagina 5 onderaan

ik moet dus de afvoer iets verslepen want die zit nu op ruim 60 cm. van de erfgrens

voldoe ik voor de rest aan de wettelijke regelgeving?

ik verzamel alle info want ik heb het met de omgevingsdienst aan de stok :(

Ben Benieuwd 



#108 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 08 January 2017 - 07:50 PM

omgevingsdienst is ook bezig met geveldoorvoer.

die gaan er allemaal aan. :P



#109 Gast_ben benieuwd_*

Gast_ben benieuwd_*
  • Guests

Geplaatst op: 08 January 2017 - 08:59 PM

omgevingsdienst is ook bezig met geveldoorvoer.

die gaan er allemaal aan. :P

 


de omgevingsdienst zegt :de pellet kachel valt onder de categorie houtkachels en moet daarom ook aan deze wettelijke eisen voldoen



#110 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 08 January 2017 - 11:10 PM

hebben ze geen centraal meldpunt.

dan kun je alle geveldoorvoeren uit de buurt een kontroleur op hun nek sturen. :P



#111 Gast_ronald_*

Gast_ronald_*
  • Guests

Geplaatst op: 09 January 2017 - 02:43 PM

wij willen, of beter gezegd wilden, een pelletkachel aanschaffen vanwege de nu gunstige subsidie en om de kosten van gas zo laag mogelijk te houden. we zijn bij een bedrijf bij ons in de buurt geweest en daar zeggen ze dat de afvoer via de gevel naar buiten mag en dat dit geen nadelige gevolgen voor de kachel of voor onze leef omgeving is. wel adviseren hun ook om omhoog te gaan en niet rechtstreeks naar de gevel zonder pijp omhoog. wij wonen in een rijtjes woning en hiervan hebben wij een hoekwoning. we wilden kiezen om de afvoer via de voorzijde gevel van het huis naar buiten te laten gaan. er zijn mensen in onze kennisenkring die dit ook zo hebben en er geen problemen mee ondervinden. echter wilden we toch meer zekerheid vooral nu  met de nieuwe discussies over hout stoken, kwam hier bij dit pelletkachelforum uit en we kunnen wel zeggen dat we hier enorm van schikken. deze informatie heeft het bedrijf waar wij de pelletkachel wilde kopen en laten aansluiten helemaal niet vermeld. 

het geeft ons een dubbel gevoel zoals al meerdere keren op dit forum is aangegeven een andere manier van aanleggen van de afvoer is voor een bedrijf een mooi winst resultaat anderzijds is onze veiligheid en die van de omgeving heel belangrijk en belangrijker dan winst. 

we vinden het erg jammer maar we kunnen niet anders dan de pelletkachel niet aanschaffen. de afvoer via de nok is voor ons een te dure aangelegenheid en hierdoor worden de kosten die we verminderen met gas nihil. tevens wil ik me aansluiten bij degene die schreef dat het raar is dat de overheid subsidie geeft over een item waarin zoveel onduidelijkheid en onwetendheid is. er zouden hele duidelijke bedrijven moeten komen die een soort van keurmerk hiervoor krijgen dat je de juiste informatie geeft zonder al te veel winst belang.

we gaan ons zeker nogmaals bij het bedrijf melden met deze nieuwe informatie die we hier lezen. indien er iemand tips heeft horen we deze graag. bedankt voor de informatie, gr yvonne en ronald



#112 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 09 January 2017 - 03:08 PM

alles mag tot de omgevingsdienst aanbelt

 

 



#113 Gast_ikke_*

Gast_ikke_*
  • Guests

Geplaatst op: 09 January 2017 - 03:50 PM

rookgasafvoer als houtkachel of zegel op pelletkachel, zeggen ze dan



#114 Shirvan

Shirvan

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 24 February 2017 - 03:35 PM

Gisteren bij een palletkachelzaak geweest. Offerte ontvangen voor geveldoorvoer. Na lezing van dit forum geschrokken en teleurgesteld dat veiligheid in het geding is bij geveldoorvoer.
Toch een vraag: is het vanuit oogpunt veiligheid en oogpunt respecteren wetgeving wel toegestaan om eerst op 2,5 m hoogte uit de gevel te gaan en dan recht omhoog tot het dak? Dan heb je wel een zwarte pijp langs je gevel staan maar goed..

#115 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 27 February 2017 - 01:23 PM

ja je mag op de gevel uitmonden om vanuit daar met een dubbelwandig rookkanaal door te gaan naar boven. let er wel op dat de welstandcommissie het hier mee eens moet zijn.



#116 Shirvan

Shirvan

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 27 February 2017 - 01:28 PM

Dank voor uw reactie. Wel een vervolgvraag: dus als ik dit doe is het dan veilig? Ik vind veiligheid een belangrijker issue dan de vraag of het wel mag.

#117 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 27 February 2017 - 01:44 PM

als u ook maar dubbelwandig door de gevel heen gaat en in de vrije zone uitmond is het veilig.

 

 

  • page_004_wind_load.jpg


#118 BesteKeus

BesteKeus

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 01 March 2017 - 01:59 PM

het grote probleem is dat je parameters gaat aanpassen, de pelletkachel is gekeurd met deze instelling dus wat u doet is hetzelfde als een momenteel bekend automerk die de software even had aangepast voor de keuring.
u heeft dus geen keuring op uw pelletkachel op deze manier en dat weet een verzekering ook vandaar...
 
een pelletkachel wordt getest met 12pa trek en heeft u dit niet moet u de schoorsteen aanpassen niet de kachel.
het valt mij op dat steeds meer bedrijven die eerder ook gevel deden nu vermelden dat je naar het dak moet... scheelt de bedrijven een hoop telefoontjes.


Waar staat dat dat de kachel 12pa heeft kan ik dat in de papieren van de kachel terug vinden.

#119 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 01 March 2017 - 09:19 PM

Meestal in de officiƫle handleiding van de fabriek of via het keuringsrapport.
Keuring is meestal 10 tot 12 pa

#120 BesteKeus

BesteKeus

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 14 March 2017 - 10:50 AM

Al mijn dubbelwandige rookgasafvoeren zijn besteld op de laatste meter na. Heb ergens gelezen maar weet niet meer waar dat als je boven de 5 meter pijp 80/130 komt dan over moet gaan op een grotere diameter 100/150. Vind het maar vreemd dat ik voor een meter moet uitwijken naar een grotere diameter. Kan ook nergens een verloop vinden van dubbelwandig 80/130 naar 100/150 Kan mij iemand verklaren waarom dat zo moet.




Hosting en Seo door
scheiding