Ga naar inhoud

Klik hier om pelletkachel onderdelen te bestellen
Foto
- - - - -

Dielle Vijzelsnelheid Opnieuw Instellen

dielle

25 replies to this topic

#1 Marinus52

Marinus52

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 19 Posts:

Geplaatst op: 17 December 2024 - 02:54 PM

In mijn Dielle Scirocco 60 pelletkachel heb ik een nieuwe vijzelmotor geplaatst omdat het tandwielkastje versleten was. Na opstarten blijkt de vijzel te snel te draaien waardoor hij voortdurend stopt en weer start. Dit geeft een onrustig beeld en geluid en de vijzel draait dus niet meer op 1 snelheid. Is er iemand die de instelling weet van de vijzel?

Logo van Goedkoop Verpakking

#2 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 17 December 2024 - 07:35 PM

verkeerde motor gekocht

#3 GermWentink

GermWentink

Moderator

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 524 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 18 December 2024 - 09:42 AM

Op de motor staat het aantal RPM. Vergelijk de nieuwe met de oude, dan weet je het....

ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

#4 Marinus52

Marinus52

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 19 Posts:

Geplaatst op: 19 December 2024 - 06:21 PM

De motor is identiek aan wat erin zat. Zelfde rpm en motornummer. Komt van de Dielle importeur. Die vertelde mij dat, na installatie van een nieuwe motor, de kachel opnieuw ingesteld moet worden. Misschien weet iemand hoe de vijzel waarden moeten zijn om de vijzel langzamer te laten lopen.

#5 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 19 December 2024 - 09:48 PM

identieke motor plug en play. opnieuw instellen niet identiek

#6 maritime

maritime

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 47 Posts:
  • LocationBorgsweer

Geplaatst op: 29 December 2024 - 09:04 PM

waarschijnlijk heb je een motorreductor met encoder erin gekregen. De encoder zorgt voor dat hij aan en uit gaat. 

Ik denk dat er een verkeerde mororreductor geplaatst is.

Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.

#7 Marinus52

Marinus52

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 19 Posts:

Geplaatst op: 31 December 2024 - 04:28 PM

De vijzel draait continue op de snelheid die nodig is bij het opstarten van de kachel en veel pellets aangevoerd moeten worden. Daarna komt de kachel in de Werk Modus en normaal gesproken moet de vijzel dan vertragen naar een continue langzame snelheid. Van de leverancier een tip gehad in het menu de P81 parameter te wijzigen naar 2. Als ik dat doe krijg ik een Error 47 wat inhoud dat er geen communicatie is met de Encoder. 

#8 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 01 January 2025 - 03:56 PM

error 47 encoder defect of verkeerde aansluiting op print

#9 Gast_ArnaudF_*

Gast_ArnaudF_*
  • Guests

Geplaatst op: 23 February 2025 - 06:21 PM

Op de motor staat het aantal RPM. Vergelijk de nieuwe met de oude, dan weet je het....

Hallo

Wij hebben een Dielle Libeccio 60 , Ook daar zie ik dat de vijzel motor stopt met draaien, eerst hoor je een bromtoon (motor wordt electro magnetisch aangestuurd maar draaien lukt niet).

Heb de ketting nagekeken die staat dan strak. Vijzel kan wel draaien wanneer deze los genomen wordt. De kracht lijkt uit de motor. Wanneer de onderste vijzel leeg is tijdens opstarten loopt die wel vol maar na poosje krijgt die hem niet mee gedraaid.       Dit staat er op de vijzelmotor 14702029 Mellor FB1349.  Mellor FB1349 gear motor.       Speed: 2 rpm       Magnetic core: 32 mm       Shaft diameter: 9.52 mm       Shaft Milling: single       Rotation: clockwise       Output torque: 38 Nm       With encoder               Welke heb ik nodig, waar te bestellen.       Alvast bedankt      

#10 Gast_ArnaudF_*

Gast_ArnaudF_*
  • Guests

Geplaatst op: 23 February 2025 - 06:26 PM

Hallo

Wij hebben een Dielle Libeccio 60 , Ook daar zie ik dat de vijzel motor stopt met draaien, eerst hoor je een bromtoon (motor wordt electro magnetisch aangestuurd maar draaien lukt niet).

Heb de ketting nagekeken die staat dan strak. Vijzel kan wel draaien wanneer deze los genomen wordt. De kracht lijkt uit de motor. Wanneer de onderste vijzel leeg is tijdens opstarten loopt die wel vol maar na poosje krijgt die hem niet mee gedraaid.       Dit staat er op de vijzelmotor 14702029 Mellor FB1349.  Mellor FB1349 gear motor.       Speed: 2 rpm       Magnetic core: 32 mm       Shaft diameter: 9.52 mm       Shaft Milling: single       Rotation: clockwise       Output torque: 38 Nm       With encoder               Welke heb ik nodig, waar te bestellen.       Alvast bedankt      

Op de motor staat Mellor FB1349 230V 50hz  2rpm  De rest had ik erbij gezocht via internet

#11 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 23 February 2025 - 07:01 PM

kun je hier vragen https://www.pelletka...lle-onderdelen/

#12 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 23 February 2025 - 09:28 PM

Dank je voor meedenken  maar , heb je op die site al eens gekeken erg onduidelijk, kan niet vinden waar je een vraag kan stellen.

Dus de vraag blijft hier nog wel staan. 

Waar kan ik deze vijzelmotor met vertragingskast en encoder kopen   Mellor FB1349 230V 50hz  2rpm

#13 Harlo

Harlo

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 243 Posts:

Geplaatst op: 24 February 2025 - 10:31 AM

Volgens mij kun je in het installateurs menu de encoder aan en uitschakelen.

Als je deze uitschakelt dan gaat de pelletmotor met onderbrekingen draaien met als gevolg te veel pellets.

#14 Marinus52

Marinus52

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 19 Posts:

Geplaatst op: 24 February 2025 - 03:59 PM

Op de motor staat Mellor FB1349 230V 50hz  2rpm  De rest had ik erbij gezocht via internet

Hoe oud is jou Dielle? Die van mij is van 2016 en heb dus ook een probleem gehad met de tandwielkast van de vijzel Ik denk dat je het daar moet zoeken want bij mij was er een spietje waar een tandwiel oploopt helemaal afgesleten waardoor het tandwiel zoveel speling kreeg dat het vastliep. De vijzel kan dan niet meer draaien. Dit is niet te repareren. De pelletmotor incl tandwielkast kan je bestellen bij Dielle Nederland, kosten ong 200 euro incl

#15 ArnaudF

ArnaudF

beginner

• Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 24 February 2025 - 04:16 PM

Onze Pelletkachel  Libeccio 60 is van 2017 , daar is al een modificatie opgeweest , aan de voor kant van de onderste vijzel is een lager aangebracht.

Dit omdat deze as in een metalenpaal ovaal was geworden.

#16 Marinus52

Marinus52

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 19 Posts:

Geplaatst op: 24 February 2025 - 07:35 PM

Klopt, bij mij hetzelfde. Heb net het modificatie setje binnengekregen om er een lager op te zetten. Je hebt een identieke motor als in mijn Dielle. Ik heb uitgebreid gezocht op internet maar juist die motor is alleen te verkrijgen bij Dielle. Heb je de tandwielkast al open gemaakt om de tandwielen te checken?

#17 Marinus52

Marinus52

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 19 Posts:

Geplaatst op: 24 February 2025 - 07:40 PM

Even een heads up, als je een nieuwe motor krijgt let er dan op dat de stroomaansluitingen op dezelfde plaats zitten als van de oude motor. Zo niet dan draait de motor verkeerd om. Je moet dan het anker omdraaien wat makkelijk te doen is door 2 schroeven los te draaien en de motor 180 gr te draaien.

#18 ArnaudF

ArnaudF

beginner

• Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 24 February 2025 - 08:51 PM

Even een heads up, als je een nieuwe motor krijgt let er dan op dat de stroomaansluitingen op dezelfde plaats zitten als van de oude motor. Zo niet dan draait de motor verkeerd om. Je moet dan het anker omdraaien wat makkelijk te doen is door 2 schroeven los te draaien en de motor 180 gr te draaien.

Tandwielen lijken heel te zijn , maar de vijzel draait heel zwaar.

Als ik aan de tandwiel van de onderste vijzel draai met de ketting verbonden naar de bovenste vijzel.

#19 Marinus52

Marinus52

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 19 Posts:

Geplaatst op: 25 February 2025 - 10:11 AM

Tandwielen lijken heel te zijn , maar de vijzel draait heel zwaar.

Als ik aan de tandwiel van de onderste vijzel draai met de ketting verbonden naar de bovenste vijzel.

Bij mij wiebelde het middelste tandwiel doordat er te veel ruimte zat met de as die afgesleten was.

Wat ook nog een reden zou kunnen zijn dat de vijzel zo moeilijk draait is, dat er zich te veel zwarte afzetting heeft gevormd in de buis waar de vijzel in draait. Je moet dan proberen de zwarte aanslag te verwijderen met een schraper.

#20 ArnaudF

ArnaudF

beginner

• Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 01 March 2025 - 08:29 PM

Heb de kachel nu heel ver uitelkaar gehaald. De vijzel draait heel zwaar en dan weer stukje soepel, De de wokkel te zien gaat het meeneem gedeelte wel goed maar het terugdruk gedeelte (voorkant kachel) heel heel zwaar en dan een stukje soepel. Over zo'n klein stuk kan het niet krom zijn, dus denk toch aan aanslag, maar hoe krijg je die daar weg helemaal vooraan van achterkant gezien.

Morgen maar eens zien of ik een staalborstel op een draadeind kan monteren en dan verder proberen te reinigen. Want op andere manier kom je daar niet bij.

#21 Marinus52

Marinus52

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 19 Posts:

Geplaatst op: 02 March 2025 - 04:20 PM

Vanaf de bovenkant vanaf het branderpotje onder de ring met gaatjes kan je wel aan de voorzijde komen. Misschien kan je een haak met een scherpe punt maken en zo proberen de aanslag weg te schrapen. De zwarte aanslag is wel heel hardnekkig en versteend dus hopelijk lukt dat.

#22 Gast_Christiaan_*

Gast_Christiaan_*
  • Guests

Geplaatst op: 12 March 2025 - 09:38 PM

Kijk eens of de vijzel recht draait, bij ons was het voorste gat waar de vijzel in draait helemaal uitgesleten waar door de vijzel als het ware scheef lag en niet meer goed kon draaien. Onze zoon heeft toen de boel uitgebouwd en meegenomen naar zijn werk, hij heeft toen een bus laten draaien en het versleten deel gerepareerd. De vijzel draait nu in de door ons zoon gedraaide bus en werkt weer perfect. Ook met de motor waren er problemen. De eerste keer hebben wij de motor laten vervangen, wat echt schreeuwend duur was. De 2 de keer dat de motor het begaf heeft onze zoon de assen waar de tandwielen op draaien vervangen. Het materiaal van de assen waar de tandwielen op draaien is te zacht en slijt super snel.

Heb de kachel nu heel ver uitelkaar gehaald. De vijzel draait heel zwaar en dan weer stukje soepel, De de wokkel te zien gaat het meeneem gedeelte wel goed maar het terugdruk gedeelte (voorkant kachel) heel heel zwaar en dan een stukje soepel. Over zo'n klein stuk kan het niet krom zijn, dus denk toch aan aanslag, maar hoe krijg je die daar weg helemaal vooraan van achterkant gezien.
Morgen maar eens zien of ik een staalborstel op een draadeind kan monteren en dan verder proberen te reinigen. Want op andere manier kom je daar niet bij.

#23 Gast_sdg_*

Gast_sdg_*
  • Guests

Geplaatst op: 13 March 2025 - 10:08 AM

Vanaf de bovenkant vanaf het branderpotje onder de ring met gaatjes kan je wel aan de voorzijde komen. Misschien kan je een haak met een scherpe punt maken en zo proberen de aanslag weg te schrapen. De zwarte aanslag is wel heel hardnekkig en versteend dus hopelijk lukt dat.

#24 Marinus52

Marinus52

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 19 Posts:

Geplaatst op: 13 March 2025 - 12:18 PM

Kijk eens of de vijzel recht draait, bij ons was het voorste gat waar de vijzel in draait helemaal uitgesleten waar door de vijzel als het ware scheef lag en niet meer goed kon draaien. Onze zoon heeft toen de boel uitgebouwd en meegenomen naar zijn werk, hij heeft toen een bus laten draaien en het versleten deel gerepareerd. De vijzel draait nu in de door ons zoon gedraaide bus en werkt weer perfect. Ook met de motor waren er problemen. De eerste keer hebben wij de motor laten vervangen, wat echt schreeuwend duur was. De 2 de keer dat de motor het begaf heeft onze zoon de assen waar de tandwielen op draaien vervangen. Het materiaal van de assen waar de tandwielen op draaien is te zacht en slijt super snel.

Bij mij hetzelfde probleem met de uitgesleten branderpot. Hiervoor een modificatie set met nieuwe vijzel en een lager besteld zodat het uitslijten nu voorbij is. 

#25 ArnaudF

ArnaudF

beginner

• Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 16 March 2025 - 08:28 PM

Wanneer je een probleem hebt gehad met de vijzel dat die niet wil draaien.
In mijn geval zat er te veel aanslag in het voorste stuk van de vijzelbuis (andere kant dan waar motor zit)
Brommen en zoemen met gevolg storing.
Ik heb de vijzel er uit gehaald en met een draadstang met staalborstel de buis schoongemaakt.
Toen dat weer werkte ging de motor van de vijzel steeds aan en uit  en aan . 
Dat hoort niet , de vijzel hoort heel zachtjes te draaien.
Dit is een beveiliging.
Deze kan je aanpassen in het installatie menu.
Dit gaat met codes

Nu werkt de pelletkachel weer helemaal zoals het hoort.

#26 Marinus52

Marinus52

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 19 Posts:

Geplaatst op: 18 March 2025 - 05:44 PM

Na lang zoeken bleek het dus de decoder te zijn die kapot was. Na het inzetten van een  nieuwe draait alles weer naar behoren.

Reageer op dit onderwerp

Also tagged with one or more of these keywords: dielle