Ga naar inhoud

Klik hier om pelletkachel onderdelen te bestellen
- - - - -

Pelletkachel Artel Next Alessia 6Kw Blijft Verwarmen

11 replies to this topic

#1 Gast_Lennard_*

Gast_Lennard_*
  • Guests

Geplaatst op: 16 December 2024 - 08:04 PM

Goedeavond allemaal.

Ook ik heb graag jullie hulp bij de volgende casus:

Ik heb sinds enkele maanden een Artel Alessia 6KW next model (nieuwe model). In principe staan alle instellingen nog 'gewoon' op de door de fabriek ingestelde waardes. De enige uitzondering die ik hem gemaakt is de bekende PR28 setting. Deze staat nu op 1 graad in plaats van OFF.

Het probleem is echter dat de kachel geregeld (inderdaad, niet altijd..) door blijft verwarmen tot ver voorbij de ingestelde temperatuur. In sommige (minder vaak voorkomende) gevallen gaat de kachel netjes naar ECO STOP bij het bereiken van de ingestelde temperatuur, maar nog vaker verwarmd die vrolijk door tot soms wel 3 of 4 graden boven de ingestelde waarde. Op deze manier kan ik de kachel niet 'even' aan laten staan of in de nacht aan laten, omdat hij maar blijft doorgaan.

Wie kan mij verlossen?!

Logo van Goedkoop Verpakking

#2 GermWentink

GermWentink

Moderator

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 524 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 16 December 2024 - 08:11 PM

De vraag is of de sensorvoor de kamertemperatuur achter de kachel zit. Vaak zit deze bij nieuwe kachels opgebonden tegen de achterplaat. Daar is de kachel het koudst. Verplaats de sensor naar c.a, 1,5 mtr hoog of zover mogelijk van de kachel vandaan. Check met het +knopje ook eens de kamertemperatuur zoals de sensor die aangeeft en bergelijk die met de werkelijke kamertemperatuur.

ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

#3 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 16 December 2024 - 08:20 PM

Dag Germ, 

Allereerst bedankt voor de reactie. De temperatuur zelf (+ knopje) geeft zelf een temeperatuur aan van 27/28 graden. Behoorlijk hoog dus. Destemeer reden om uit te gaan, zou je zeggen?

#4 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 16 December 2024 - 10:30 PM

,nieuwe stuurprint valt onder garantie

#5 Algert

Algert

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 14 Posts:

Geplaatst op: 17 December 2024 - 10:36 AM

Zelfde hier. dit weekend ga ik de sensor 1) doormeten om vast te stellen of het een PT100 / PT1000 of een NTC is. en daarna verlengen met een stuk signaalkabel 2 meter verderop om te kijken of de Kachel dan beter reageert op de P28 instellingen

#6 Algert

Algert

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 14 Posts:

Geplaatst op: 17 December 2024 - 10:40 AM

Nog even dit. als het goed is.. (althans bij mij) dan heb je met de pijltjestoets naar beneden de kachel ingesteld op zeg eens 21graden en bevestigd met de aan/uit knop. de sensor achter de kachel meet dan 22 graden en gaat dan uit (je PR28 instelling is immers 1 = 21+1 graad) en gaat weer aan bij 20 graden 21-1. Als je sensor achterop snel warm wordt dan gaat ie 10 minuten na inschakelen alweer uit. blijft ie doorbranden tot 26/27 graden, check dan even of je PR28 nog wel op 1 staat of per ongeluk niet teruggeschoten is naar off.

#7 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 17 December 2024 - 10:50 AM

Bedankt allemaal voor de reacties.

De sensor werkt goed. Als ik deze immers vasthoudt zie ik direct de temperatuur oplopen naar +- 35 graden. De temperatuur op de kachel loopt netjes gelijk op met de temperatuur van een andere thermostaat in de woonkamer. Die lijkt dus te werken. Echter het uitschakelen niet. Bij een instelling van 20 graden zou hij na 21 graden uit moeten gaan, en in moeten schakelen bij 19. Dit werkt niet. Maar het vreemde is zoals beschreven in de OP dat het in de meeste gevallen niet werkt. Een enkele keer schakelt die wel gewoon naar ECO STOP. Ik heb nog een keer PR28 gecheckt, en die staat gewoon netjes op 1.

#8 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 17 December 2024 - 01:36 PM

Ik ben iets verder met mijn analyse. Bij het bereik van de juiste temperatuur gaat het lampje branden van 'temperatuur bereikt' hierna gaat hij gewoon door in 'eco' modus in plaats van uit. Terwijl P28 toch écht op 1 (of 2) staat. 

#9 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 17 December 2024 - 07:44 PM

Stand-by mode:
De stand-by functie kan aangezet worden door parameter PR 28 anders dan “OFF” in te stellen.
Bijvoorbeeld: PR28 is ingesteld op 01. Temperatuur instelling van de pelletkachel staat op 20°C.
Zodra de pelletkachel de tempratuur boven 21°C meet, zal de pelletkachel uitschakelen en zal er in het display
ECO-STOP staan. Wanneer de gemeten temperatuur op de pelletkachel onder 19°C komt, zal de pelletkachel
weer inschakelen.

#10 Algert

Algert

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 14 Posts:

Geplaatst op: 18 December 2024 - 10:55 AM

Lijkt me een gevalletje garantie. Op de NextGen is de voeler een NTC. Zit achter de zijplaat met een ty-wrap opgebonden (doorknippen en je hebt een halve meter kabel ong) met een stekkerverbinding op de stuurunit. Maar wellicht deugt jouw stuurunit niet helemaal.

#11 Gast_Steven_*

Gast_Steven_*
  • Guests

Geplaatst op: 23 January 2025 - 08:23 PM

Ook al staat in de handleiding dat elke verandering aan enige instelling ogenblikkelijk wordt geëffectueerd, heb ik bij PR28 gemerkt dat nog eens op OFF gedrukt moet worden. Anders werd de waarde van PR28 niet opgeslagen en bleef ook mijn kachel eindeloos doorbranden, ondanks ECO in het display. Dat moet ECO STOP worden inderdaad.

#12 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 23 January 2025 - 11:32 PM

ECO STOP slecht voor milieu . doorbranden minder fijnstof

Reageer op dit onderwerp