Ik heb er één gevonden bij bol.com die vanaf 40 graden begint te draaien. Hij verspreid de warmte door de ruimte maar de temperatuur binnen wordt bij mij snel beïnvloed door de buitentemperatuur en de buitentemperaturen schommelen nogal. Ik kan dus niet zeggen of ik minder pellets verbruik vanwege temperatuurschommelingen.
Hij staat bovenop net naast het midden aan de voorkant op de uitsparingen in het blad over het bovenblad te blazen. Ik voel nu veel minder warmte omhoog gaan naar het plafond.
Mijn ruimte is 9 meter lang en 3 meter diep. De kachel staat in het midden in de diepte te blazen. Een bewuste keuze. de ventilator blaast in de lengte naar links of rechts. Daardoor voelt het aan de uiteindes van de ruimte beter aan.
Ik denk er ook aan om te experimenteren met een kleine tafelventilator om deze op zijn laagste stand naar boven te laten blazen om de warmte weer te verplaatsen naar beneden. Dat kan je natuurlijk ook met een plafondventilator als je die hebt hangen. Zorg wel dan dat die naar boven kan blazen. Hij zuigt dan de kou van onder naar boven en de warmte duwt die dan weer over het plafond (of eigenlijk onder het plafond)langs de muren naar beneden.