Ga naar inhoud

Klik hier om pelletkachel onderdelen te bestellen
Foto
- - - - -

Kachelventilator Op De Palletkachel

13 replies to this topic

#1 Ferrie

Ferrie

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 78 Posts:

Geplaatst op: 22 November 2024 - 07:22 AM

Vanuit de bovenkant van de julia next komt veel warmte vrij. De kachel zelf blaast de warme lucht aan de voorkant recht vooruit. Op de kachel wil ik een kachelventilator plaatsen om deze warmte niet naar voren maar naar links of rechts te begeleiden. Hiervoor kwam ik het volgende tegen:

https://www.hornbach...ento-3/4615210/

Heeft iemand ervaringen met dit soort oplossingen?

Logo van Goedkoop Verpakking

#2 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 22 November 2024 - 12:51 PM

is voor houtkachel .pelletkachel boven niet warm

#3 Ferrie

Ferrie

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 78 Posts:

Geplaatst op: 22 November 2024 - 08:03 PM

Dan moet je eens de juiia next voelen. Boven wel warm

#4 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 22 November 2024 - 10:11 PM

fan draait vanaf 65 graden. kopen en testen

#5 Marcs

Marcs

beginner

• Members
  • Pip
  • 3 Posts:
  • LocationDrachten Fryslan

Geplaatst op: 24 November 2024 - 11:53 AM

Blazen nog geen veertje weg. Bespaar je de moeite.

#6 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 24 November 2024 - 01:00 PM

kachel rood stoken zal wel blazen :D

#7 GermWentink

GermWentink

Moderator

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 524 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 26 November 2024 - 08:59 PM

Zoiets had ik vroeger op de speksteen kachel. Je moet effe zoeken naar eentje die bij een lagere temperatuur, gaat draaien. Had ik ook voor de speksteen .Ze blazen inderdaad niet maar scheppen de lucht waardoor er een natuurlijke circulatie ontstaat. Destijds kon ik dat echt goed merken, in de kamer. Probeer de temperatuur te meten, met een IR warmte pistool, of desnoods met een koorts thermometer :D  

ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

#8 Ferrie

Ferrie

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 78 Posts:

Geplaatst op: 06 December 2024 - 04:29 PM

Ik heb de bovenkant gemeten en de temperaturen kan bij de Artel julia next oplopen tot zeker 115 graden. 

Ik heb bij bol een ventilator gekocht die bij 50 graden al begint te draaien. Ik heb ventilator op de hoek van de kachel gezet op het moment dat deze begon te draaien gemeten en het klopt. De bovenplaat was 50 graden op dat moment.

De metingen heb ik gedaan met infrarood.

Het werkt :D

Nu kijken hoe het verloop van de avond gaat als de kachel op eco draait. Ik heb goede hoop.

#9 GermWentink

GermWentink

Moderator

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 524 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 06 December 2024 - 07:21 PM

Zoiets had ik vroeger op de speksteen kachel. Je moet effe zoeken naar eentje die bij een lagere temperatuur, gaat draaien. Had ik ook voor de speksteen .Ze blazen inderdaad niet maar scheppen de lucht waardoor er een natuurlijke circulatie ontstaat. Destijds kon ik dat echt goed merken, in de kamer. Probeer de temperatuur te meten, met een IR warmte pistool, of desnoods met een koorts thermometer :D  

Ik ben er van overtuigd dat het gaat werken, zodra de ventilator draait merk je dat in de rest van de ruimte.

ezgifcom-gif-maker.gif

#10 Algert

Algert

volwaardig lid

• Members
  • Pip Pip
  • 14 Posts:

Geplaatst op: 15 December 2024 - 12:10 PM

Hoe is de ervaring op dit moment met de ventilator?

#11 Ferrie

Ferrie

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 78 Posts:

Geplaatst op: 15 December 2024 - 03:15 PM

Ik heb er één gevonden bij bol.com die vanaf 40 graden begint te draaien. Hij verspreid de warmte door de ruimte maar de temperatuur binnen wordt bij mij snel beïnvloed door de buitentemperatuur en de buitentemperaturen schommelen nogal. Ik kan dus niet zeggen of ik minder pellets verbruik vanwege temperatuurschommelingen.
Hij staat bovenop net naast het midden aan de voorkant op de uitsparingen in het blad over het bovenblad te blazen. Ik voel nu veel minder warmte omhoog gaan naar het plafond.

Mijn ruimte is 9 meter lang en 3 meter diep. De kachel staat in het midden in de diepte te blazen. Een bewuste keuze. de ventilator blaast in de lengte naar links of rechts. Daardoor voelt het aan de uiteindes van de ruimte beter aan.

Ik denk er ook aan om te experimenteren met een kleine tafelventilator om deze op zijn laagste stand naar boven te laten blazen om de warmte weer te verplaatsen naar beneden. Dat kan je natuurlijk ook met een plafondventilator als je die hebt hangen. Zorg wel dan dat die naar boven kan blazen. Hij zuigt dan de kou van onder naar boven en de warmte duwt die dan weer over het plafond (of eigenlijk onder het plafond)langs de muren naar beneden. 

#12 GermWentink

GermWentink

Moderator

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 524 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 15 December 2024 - 07:36 PM

Is het een idee om de tafelventilator naar beneden te laten blazen. Je brengt dan gemakkelijk de warme lucht vanuit het midden naar de koude vloer, alwaar het vanzelf weer omhoog komt in de uiteindes. Dit lijkt me in luchtstroom korter dan via het plafond langs de muren naar beneden. Bovendien is het aangenaam om de voeten warm te hebben en het hoofd koel  :D

ezgifcom-gif-maker.gif

#13 Ferrie

Ferrie

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 78 Posts:

Geplaatst op: 15 December 2024 - 10:42 PM

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn maar ik denk dat door de stroming vanuit de ventilator naar beneden de warme lucht weer afkoelt of bots tegen elementen in je kamer zoals tafels stoelen en kasten. 

In de handleding van een plafonventilator staat ook dat naar beneden blazen is "verkoelen" en naar plafond blazen is warmte spreiden om langs de wanden weer naar beneden te gaan.

Klinkt voor mij ook het meest logisch. 

#14 Ferrie

Ferrie

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 78 Posts:

Geplaatst op: 16 December 2024 - 11:05 AM

Google zegt: 

De plafondventilator moet in de zomer tegen de klok in draaien om een ​​neerwaartse luchtstroom te creëren, die een directe, verkoelende bries creëert. De ventilator moet in de winter met de klok mee draaien om een ​​opwaartse luchtstroom te creëren en warme lucht door de kamer te laten circuleren.

Which way should fan spin in summer or winter? – Hunter Fan

Reageer op dit onderwerp