Ga naar inhoud

Klik hier om pelletkachel onderdelen te bestellen
Foto
- - - - -

Optimaliseren Prezzemolo Pelletkachel

6 replies to this topic

#1 Reneb

Reneb

beginner

• Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 20 November 2024 - 03:56 PM

Ik heb een Punto Fuoco Prezzemolo pelletkachel welke ik graag verder zou willen optimaliseren. Het betreft:

- Punto Fuoco Prezzemolo 7.5 kW

- Besturing micro nova Mod N100

- 6 knops display met 2x display

Er is weinig te vinden over de geavanceerde settings van deze unit. Ik ben er inmiddels achter dat het wachtwoord A9 is en daarnaast lijken de mogelijkheden qua settings erg veel om de Montraux (model 6,8,12) settings waar ik wel de geavanceerde settings met benaming van kon vinden. Echteer zijn de settings compleet anders. Hierbij kan ik niet per stand (1-5) optimaliseren lijkt het, maar alleen aangeven wat de waardes moeten zijn voor de minimale (stand 1) en maximale (stand 5) waardes. 

Helaas ben ik de standaard waardes kwijt geraakt omdat na het laden van een databank (o1-o5) de settings al overschreven waren. Ik dacht dit alleen het invoeren van een code was om zo de parameters in te kunnen zien. Huidig draait de kachel wel weer door 1 van deze databanken te kiezen, maar in mijn ogen niet optimaal. 

De pellets die ik huidig gebruik:

- HS Timber

- Dichtheid: 600<BD<750 kg per m3

- Naaldhout

Omdat ik huidig aan bijna alle parameters zou kunnen twijfelen zou ik dus eigenlijk opnieuw moeten beginnen. Idee zou zijn om met de hoogste stand te beginnen om later de lagere stand te optimaliseren, waardoor alles daar tussen automatisch ingesteld wordt.

Wat ik huidig maar ook voorheen veel zag is dat binnen 1 dag stoken er rondom de verbrandingskamer al heel erg veel as lag en ook het raampje snel zwart werd: verbranding niet goed. Ook lijkt het er op dat de as niet volledig verbrand is ik zie namelijk ook vaak met name bij het laden een paar hete as spetters omhoog springen. 

De smoke temperature zit gemiddeld rond de 170 graden. Is dat vrij hoog of normaal?

Is er ergens een goede handleiding om dit juiste af te stellen? Heeft iemand tips etc.

Logo van Goedkoop Verpakking

#2 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 20 November 2024 - 09:25 PM

welk rookgaskanaal ook belangrijk

#3 Reneb

Reneb

beginner

• Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 20 November 2024 - 09:27 PM

We hebben de openhaard omgebouwd en deze pelletkachel er in geplaatst. Hierdoor is door de bestaande afvoer een nieuwe dubbele wandige rvs buis geplaatst. Deze loopt dus van de beneden verdieping door naar het pannendak op de eerste verdieping.

#4 Reneb

Reneb

beginner

• Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 20 November 2024 - 10:53 PM

Huidige parameters:

Parameter Omschrijving huidig 1 Maximale tijd ontstekingscyclus 18 2 Starttijd 5 3 Tijd tussen twee reinigingen van de vuurhaard 45 4 Tijd reductiemotor wormschroef AAN in de ontstekingsfase 3.4 5 Tijd reductiemotor wormschroef AAN in de startfase 4.6 6 Tijd reductiemotor wormschroef AAN in de werkfase met vermogen 1 2.5 7 Tijd reductiemotor wormschroef AAN in de werkfase met vermogen 5 4.2 8 Snelheid rookgasafzuiging in de reinigingsfase van de vuurhaar 2200 9 Tijd reductiemotor wormschroef AAN in de reinigingsfase 3.2 10 Uitschakelgrens rookgasafzuiger (in de uitdovingsfase) 60 11 Vertraging alarmen 30 12 Duur reiniging vuurhaard 30 13 Minimumtemperatuur van de rookgassen om de ketel ingeschakeld te achten 50 14 Maximumtemperatuur van de rookgassen 190 15 Temperatuurgrens rookgassen om de wisselaars in te schakelen 65 16 Snelheid rookgasafzuiging in de ontstekingsfase 1700 17 Snelheid rookgasafzuiging in de startfase 1900 18 Snelheid rookgasafzuiging in de werkfase met vermogen 1 1000 19 Snelheid rookgasafzuiging in de werkfase met vermogen 5 1400 20 Snelheid motor warmtewisselaar 1 in de werkfase met vermogen 1 160 21 Snelheid motor warmtewisselaar 1 in de werkfase met vermogen 5 220

#5 Reneb

Reneb

beginner

• Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 20 November 2024 - 10:56 PM

Parameter Omschrijving huidig
1 Maximale tijd ontstekingscyclus: 18
2 Starttijd: 5
3 Tijd tussen twee reinigingen van de vuurhaard: 45
4 Tijd reductiemotor wormschroef AAN in de ontstekingsfase: 3.4
5 Tijd reductiemotor wormschroef AAN in de startfase: 4.6
6 Tijd reductiemotor wormschroef AAN in de werkfase met vermogen 1: 2.5
7 Tijd reductiemotor wormschroef AAN in de werkfase met vermogen 5: 4.2
8 Snelheid rookgasafzuiging in de reinigingsfase van de vuurhaar: 2200
9 Tijd reductiemotor wormschroef AAN in de reinigingsfase: 3.2
10 Uitschakelgrens rookgasafzuiger (in de uitdovingsfase): 60
11 Vertraging alarmen: 30
12 Duur reiniging vuurhaard: 30
13 Minimumtemperatuur van de rookgassen om de ketel ingeschakeld te achten: 50
14 Maximumtemperatuur van de rookgassen: 190
15 Temperatuurgrens rookgassen om de wisselaars in te schakelen: 65
16 Snelheid rookgasafzuiging in de ontstekingsfase: 1700
17 Snelheid rookgasafzuiging in de startfase: 1900
18 Snelheid rookgasafzuiging in de werkfase met vermogen 1: 1000
19 Snelheid rookgasafzuiging in de werkfase met vermogen 5: 1400
20 Snelheid motor warmtewisselaar 1 in de werkfase met vermogen 1: 160
21 Snelheid motor warmtewisselaar 1 in de werkfase met vermogen 5: 220

#6 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 21 November 2024 - 09:19 AM

Ik heb een Punto Fuoco Prezzemolo pelletkachel welke ik graag verder zou willen optimaliseren. Het betreft:

- Punto Fuoco Prezzemolo 7.5 kW

- Besturing micro nova Mod N100

- 6 knops display met 2x display

Er is weinig te vinden over de geavanceerde settings van deze unit. Ik ben er inmiddels achter dat het wachtwoord A9 is en daarnaast lijken de mogelijkheden qua settings erg veel om de Montraux (model 6,8,12) settings waar ik wel de geavanceerde settings met benaming van kon vinden. Echteer zijn de settings compleet anders. Hierbij kan ik niet per stand (1-5) optimaliseren lijkt het, maar alleen aangeven wat de waardes moeten zijn voor de minimale (stand 1) en maximale (stand 5) waardes. 

Helaas ben ik de standaard waardes kwijt geraakt omdat na het laden van een databank (o1-o5) de settings al overschreven waren. Ik dacht dit alleen het invoeren van een code was om zo de parameters in te kunnen zien. Huidig draait de kachel wel weer door 1 van deze databanken te kiezen, maar in mijn ogen niet optimaal. 

De pellets die ik huidig gebruik:

- HS Timber

- Dichtheid: 600<BD<750 kg per m3

- Naaldhout

Omdat ik huidig aan bijna alle parameters zou kunnen twijfelen zou ik dus eigenlijk opnieuw moeten beginnen. Idee zou zijn om met de hoogste stand te beginnen om later de lagere stand te optimaliseren, waardoor alles daar tussen automatisch ingesteld wordt.

Wat ik huidig maar ook voorheen veel zag is dat binnen 1 dag stoken er rondom de verbrandingskamer al heel erg veel as lag en ook het raampje snel zwart werd: verbranding niet goed. Ook lijkt het er op dat de as niet volledig verbrand is ik zie namelijk ook vaak met name bij het laden een paar hete as spetters omhoog springen. 

De smoke temperature zit gemiddeld rond de 170 graden. Is dat vrij hoog of normaal?

Is er ergens een goede handleiding om dit juiste af te stellen? Heeft iemand tips etc.

andere pellets ook veel as en raampje snel zwart ?

andere databanken testen

#7 GermWentink

GermWentink

Moderator

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 524 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 26 November 2024 - 08:49 PM

Je hebt een PB van mij gekregen!

ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

Reageer op dit onderwerp