Ga naar inhoud


Foto
- - - - -

Voorstellen En Vragen


2 replies to this topic

#1 Jan W. de Winter

Jan W. de Winter

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: Gisteren , 08:24 AM

Beste pellet stokers,

 

Mijn naam is Jan Willem en ben woonachtig aan de Oostkant van Rotterdam. In huis heb ik een CV houtkachel en zocht voor in de overkapping ook een leuk vlammetje om die op te kunnen warmen zodat we daar kunnen eten, kaarten, kletsen, vrijdagmiddagborrelen, etc.

 

Ik heb onlangs een Qlima Ronda 80 White glass via Marktplaats overgenomen voor gebruik in onze met glazen deuren afsluitbare overkapping.

Ik heb de kachel helemaal schoongemaakt incl de bijgeleverde rookgasafvoor (80). Deze rookgasafvoer heb ik als volgt geplaatst.

Vanuit de kachel ca 2 meter omhoog en met een 90 graden bocht door de wand via een dubbelwandige muurdoorvoer waar hij in de open ruimte kan uitblazen (door het dak gaat helaas niet vanwege de zonnepannelen op de overkapping)

 

De kachel brand niet naar wens. Te uitbundig en wat vervuiling op de ruit.

Als ik de instellingen controleer zie ik dat PR06 op 1,5 en PR18 op 1900 staat. Dat wijkt af van wat ik qua instellingen kan terugvinden (bijv de Julia next) resp 1,3 en 1650. 

Ook de differentie temperatuur stond op 15. die heb ik alvast maar verlaagd naar 2.

 

De kachel stond in een tussenwoning waar hij op een rookgaskanaal was aangesloten en zal daarom aangepast zijn voor die situatie.

 

Is het raadzaam om de parameters te wijzigen in bijv die van de julia next (de Qlima zijn namelijk niet te vinden) en dan kijken hoe de kachel zich gedraagt

 

Ik verneem graag jullie gewaardeerde op- en aanmerkingen ;-)

 

 



#2 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: Gisteren , 10:16 AM

Vanuit de kachel ca 2 meter omhoog en met een 90 graden bocht door de wand via een dubbelwandige muurdoorvoer waar hij in de open ruimte kan uitblazen

kachel nooit goed branden

 

 



#3 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 450 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: Gisteren , 10:20 AM

Dag Jan W, ,

 

Welkom bij dit forum, mooi dat je een pelletkachel hebt gekocht en op dit forum voor advies vraagt. Je beschijft dat de kachel nietg mooi brand. Voor jou kan ik ook de E-tool klaarzetten maar eerst heb ik nog een aanbeveling voor de go graden bocht, Vervang die, indien dat kan, door 2 x 45 graden. De waarden van PR06 en PR18 zijn vanuit de software van de Juia Next ook te vinden, maar veel te hoog. Als je me een PM stuurt dan krijg je een link terug naar het E-tool.


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 




Reageer op dit onderwerp