Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 Allard

Allard

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 13 September 2014 - 12:33 PM

 

Beste allemaal,

 

Ik heb een edilkamin pelletkachel. Bij het aansteken en als ik hem hoger zet komt er een rookgeur in de ruimte. Heeft iemand een idee hoe dit kan komen?

 

Vast bedankt en groeten,

 

Allard van Haaften



#2 Euron kachels

Euron kachels

    expert

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 92 Posts:

Geplaatst op: 14 September 2014 - 06:21 PM

Kijk even of de dichtingsringen in de buis nog heel zijn en of het t-stuk niet vol ligt met as.
Als dit niet het geval is kan er een pakking van de pelletkachel stuk zijn.



#3 Allard

Allard

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 17 September 2014 - 12:12 PM

 

Bedankt voor de tip!

De buis is in elkaar gestoken en er zitten van die grote klemmen rond. Ik ruik daar ook niks verder. 

Als ik voor de uitstroom van de lucht van de kachel ruik, dan ruik ik wel brandlucht. Wellicht dan toch de pakking?

Kan ik die pakking gemakkelijk vinden zodat ik kan kijken of hij stuk is?

 

Vast bedankt en groeten,

Allard



#4 Allard

Allard

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 17 September 2014 - 10:20 PM

 

Ik heb even geroken, maar het komt echt uit de uitblaasopening van de ventilator. Iemand een idee?



#5 Euron kachels

Euron kachels

    expert

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 92 Posts:

Geplaatst op: 18 September 2014 - 06:43 AM

Wanneer is de laatste service onderhoud beurt geweest? het kan zijn dat uw pelletkachel een verstopping heeft. er zitten bij de wisselaar schrapers waarlangs hij dan de rook of geur naar buiten perst.



#6 Allard

Allard

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 18 September 2014 - 09:43 AM

 

Het probleem lijkt gelokaliseerd! Ik heb een rookkanaal waarbij tevens de lucht van buiten tbv de verbranding wordt aangezogen door dezelfde pijp. Er lijkt een luchtlek te zijn tussen de rookgassen en de aangezogen lucht tbv de verbranding. Als ik de externe zuurstof toevoer eraf haal en de lucht gewoon uit de ruimte onttrek is het probleem opgelost! 

Nog even uitzoeken waar het mis gaat maar een rookkanaal inspecteren lijkt me persoonlijk veel makkelijker dan de pakking van een kachel vervangen! 

 

Euron kachels, bedankt voor de schriftelijke en telefonische tips, jullie hebben me op het goede spoor gezet en na het telefoontje had ik het in een paar minuten gevonden!



#7 Allard

Allard

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 24 September 2014 - 02:21 PM

 

Is er iemand op dit forum die kan kijken of alle dealer parameters van mijn pelletkachel kloppen en die zo nodig bijstellen? Ik blijf enorme problemen houden met een edilkamin pelletkachel in combinatie met een poujoulat PGI rookkanaal. Ik krijg de melding check airflow als ik de zuurstof van extern gebruik.

Meet deze sensor enkel de doorstroom van lucht of ook de kwaliteit ervan?



#8 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 25 September 2014 - 06:58 AM

haal de aanvoerlucht maar is gewoon uit de woonkamer dan is het probleem opgelost.
De lucht wordt te warm en in warme lucht zit minder zuurstof dus eigenlijk stikt de pelletkachel een beetje.



#9 Allard

Allard

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 25 September 2014 - 08:53 AM

 

Klopt, het probleem doet zich niet voor als ik de zuurstof uit de ruimte onttrek. Het probleem is echter denk ik niet de opgewarmde lucht, gezien het probleem zich meteen voor doet bij het aansteken.  Kan ik de doorstroomsensor niet wat minder fel laten reageren?



#10 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 25 September 2014 - 09:00 AM

Er zijn al meerdere merken die het afraden om via 1 kanaal de lucht te ontrekken en raden aan deze uit de woning te halen.
Van buiten is ook al voorgekomen om niet te doen omdat de printplaat die de lucht meet niet goed tegen condens kan.

Hoe warmer je kanaal wordt hoe lastiger hij de lucht kan aanzuigen.



#11 aardema

aardema

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 27 December 2014 - 12:57 PM

Goedemiddag wij hebben een edilkamin funny en ook de storing check air flow gisteravond en de rest van de 2 maanden

dat we de kachel hebben doet ie het uitstekend maar vannacht en vandaag veel sneeuw gehad ook op de schoorsteen

en we hebben alleen maar een gaasbolletje er boven opzitten zou het daaraan kunnen liggen.En er ligt een beetje natte

restjes sneeuw op de kachel

mvg.aardema



#12 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 27 December 2015 - 07:45 AM

Wij hebben allen bij ontsteking rook in de kamer daarna niet meer...Gr. Peter

#13 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 28 December 2015 - 05:37 PM

Ook is er de laatste tijd bij ontsteking veel rook dat vrijkomt via de uitlaat,nu vind ik dat er de laatste week wel erg veel rook mee komt...wie kan mij helpen met een antwoord,mag ook via [email protected] heel erg bedankt.

Ps ik weet niet het merk van de de kachel,maar iemand had het over een K stove.

#14 Gast_Peter_*

Gast_Peter_*
  • Guests

Geplaatst op: 28 December 2015 - 05:40 PM

Wij gebruiken ook de goedgekeurde pellets met DIN merk of zijn er bepaalde heel goed soorten?.

#15 Gast_mario_*

Gast_mario_*
  • Guests

Geplaatst op: 17 February 2016 - 10:18 PM

We hebben een edilkamin basic pellet

#16 Jeffersoneke

Jeffersoneke

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 01 April 2016 - 07:05 PM

Beste,
Is u probleem dan volledig opgelost door de luchttoevoer te voorzien langs binnen ipv buiten?
Ik heb namelijk het zelfde probleem als u met mijn pellinsert 54 van edelkamine.
Zodra deze harder moet blazen krijg ik een nare geur in huis.
Grtjs

#17 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 18 April 2016 - 07:50 AM

wat ook nog wel eens gebeurt is dat het eerste aansluitstuk van buis op de kachel lekt, deze kun je eventueel dichten met vuurvaste kit.






Hosting en Seo door
scheiding