Ga naar inhoud


Foto

Kalor Francesca Pellet Cv


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Somers

Somers

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 21 November 2022 - 02:29 PM

Hallo,

 

Ik ben sinds kort in het bezit van een mooie Kalor Francesca CV pellet kachel en nu druk doende om alles te verzamelen dat ik hem met buffervat op mijn cv systeem kan aansluiten. 

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die dit type kachel kennen en er ervaring mee hebben?

Viel me bijvoorbeeld op dat er niet echt aangegeven staat welk type sensor er in het buffervat gaat. Ik was in de veronderstelling een PT1000 als ik de hele kleine lettertjes goed lees moet dat een thermostaat of een NTC10k zijn. Iets wat bij mijn weten niet meteen compatible is 

 

Ik hoor graag :)

 

Groet, 

 

Martijn



#2 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 22 November 2022 - 11:42 AM

Dag Martijn,

 

Gefeliciteerd met de aanschaf van de pellet CV.  Voor het hydraulischschema zijn er diverse opties om de warmte van de pellet CV in het buffervat te stoppen. De meesten gebruiken de pellet CV om alleen het buffervat op te warmen. De voorraad warmwater in het buffervat kan dan door een thermostaat geschakelde pomp rond gestuurd worden door het verwarmingscirquit.  De pellet CV ketel heeft een eigen pomp en meet intern wat de watertemperatuur is van het retourwater uit het buffervat. Deze kun je in de pellet CV ketel bijvoorbeeld op 50 - 60 graden instellen. Indien het buffervat warm genoeg is gaat de pellet CV ketel in standby en "Wacht" totdat het water in het buffervat weer warm gemaakt moet worden (Delta T). Je hebt dus eigenlijk de 10K NTC niet echt nodig, tenzij je een ander hydraulischschema wil gebruiken.  Heb je al een idee hoe je watercirquit wil aanleggen? Eventueel heb ik een schema voor je.


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#3 Somers

Somers

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 23 November 2022 - 06:52 PM

Dag Martijn,

 

Gefeliciteerd met de aanschaf van de pellet CV.  Voor het hydraulischschema zijn er diverse opties om de warmte van de pellet CV in het buffervat te stoppen. De meesten gebruiken de pellet CV om alleen het buffervat op te warmen. De voorraad warmwater in het buffervat kan dan door een thermostaat geschakelde pomp rond gestuurd worden door het verwarmingscirquit.  De pellet CV ketel heeft een eigen pomp en meet intern wat de watertemperatuur is van het retourwater uit het buffervat. Deze kun je in de pellet CV ketel bijvoorbeeld op 50 - 60 graden instellen. Indien het buffervat warm genoeg is gaat de pellet CV ketel in standby en "Wacht" totdat het water in het buffervat weer warm gemaakt moet worden (Delta T). Je hebt dus eigenlijk de 10K NTC niet echt nodig, tenzij je een ander hydraulischschema wil gebruiken.  Heb je al een idee hoe je watercirquit wil aanleggen? Eventueel heb ik een schema voor je.

 

Ik begreep uit de handleiding dat de kachel meet wat boven en onder de temperatuur is van de buffer en aan de hand daarvan bepaald of ie aan moet. 

Het waterschema had ik denk ik wel een heel eind, ik was er alleen nog niet uit waar je het vuil water filter neer zet. mEende ergens gezien te hebben voordat het water de kachel weer instroomt, bij warmteservice krijg ik uit de beschrijving het idee dat het de andere kant is.

Als ik je uitleg goed begrijp is mijn schema verder zoals je schrijft: kachel aan het vat en het vat is als het ware mijn gas-cv vervanger met een pomp aan de andere kant als de kachel zeg maar.

 

was eigenlijk dan verder alleen nog op zoek naar een laad ventiel, weet jij toevallig hoe ik dat moet zien: de beschrijving zegt interventie temperatuur 45 graden, volledig geopend bij 50. Die worden echter zelden gespecificeerd bij webshops op die manier, neem aan dat ik dan zoek op 45graden?

 

Dank voor de respons in ieder geval!



#4 Somers

Somers

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 25 November 2022 - 06:29 PM

De zaak waar ik de kachel gekocht heb wil me niet helpen in ieder geval. Die vonden dat hier een monteur voor moest komen toen ik vroeg of ze die klep ook hebben. 



#5 JanVersteeg

JanVersteeg

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 28 December 2022 - 08:15 AM

Dag beste forumleden. Allereerst prettige dagen toegewenst. Mijn vraag is de volgende. Ik heb een Kalor Idria Fransesco. Ik wil graag de rookgasventilator snelheid dan wel de pellet dosering aanpassen. Daartoe kan ik in menu 9 komen met de code A9. De sub-menu's zijn echter niet erg duidelijk voor mij. Weet iemand waar de parameters te vinden zijn. Het betreft de uitvoering met de 6-toets module. Bedankt.

 



#6 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 04 January 2023 - 03:49 PM

Bij mij! Stuur maar een PB met het gewicht van 1liter pellets (exact afwegen) en de waarde van PR06 en de beschrijving van het rookgaskanaal. Dan stuur ik je een E-form voor de parameters per pelletsoort.


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#7 Somers

Somers

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 27 February 2023 - 01:09 PM

INmiddels loopt de kachel al een aantal maanden en in principe naar tevreden heid. Echter is er sinds een aantal weken een zwaar gebrom te horen. Ook word het ruitje akelig snel zwart, dat was eerst niet, bij geen enkele pellets die ik er tot nu toe ingegooid heB. Enig idee wat dit kan zijn?

Ook krijg ik het idee dat hij vaker als normaal moduleert..



#8 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 05 March 2023 - 11:09 AM

Gebrom duid meestal op onbalans rookgasventilator door vastzittend roet. Heb je alles dus ook de rookgasventilator schoon?


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#9 Somers

Somers

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 07 March 2023 - 07:17 AM

Gebrom duid meestal op onbalans rookgasventilator door vastzittend roet. Heb je alles dus ook de rookgasventilator schoon?

 

Nee dat heb ik idd nog niet gedaan. Hoe vaak zou je die normaliter schoon moeten maken?

 

Overigens zie ik dat ik nergens iets kan instellen aan de kachel qua lucht hoeveelheid / pellethoeveelheid. Zou je daar dan dus ook niks mee hoeven doen of is dit wel bruik om te doen?



#10 Somers

Somers

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 09 March 2023 - 06:13 PM

Ik heb de fan eruit gehad en het roet eraf gehaald. Heb niet het idee dat het heel veel gedaan heeft. 

Ik neig ernaar dat het ding eens goed afgesteld moet worden, ik zag avnmiddag dat de rook een kleur heeft die eruit komt en ik ruik de kachel nu ook buiten. Ruit word heel snel zwart.

Ik kan alleen zelf nergens niks instellen, zit achter een technisch menu.

Dus zoek eigenlijk hulp, omgeving Venlo .. 






Hosting en Seo door
scheiding