Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto

Is Het Mogelijk Een Pellet Cv Te Plaatsen?


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 dirkvl

dirkvl

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 03 March 2023 - 08:47 PM

ik ben me aan het oriënteren op gebied van een pellet cv. nu zou ik graag wat info willen over de mogelijk heden.

 

zal eerst de situatie geven hoe het nu is.

momenteel stook ik nu met een zonnegascombi boiler  van atag de blauwe engel 2 met een boiler van 200 liter met 3 vlakke panelen.

van april tot oktober staat de cv uit voor warm tapwater, de zonne boiler doet goed zijn werk in de lente/zomer en vroege herfst.

verbruik zit nu rond de 900m3 gas per jaar. betreft een vrijstaande woning(2003) van 10x9 meter met 1 verdieping en een zolder.

de cv met boiler staat op de zolder.

1e verdieping 5x radiator plus vloerverwarming badkamer doormiddel van een open verdeler zie foto.

beganegond word alleen verwarmd doormiddel van vloerverwarming met een gesloten verdeler die bereikbaar is in mijn washok.

in de kamer heb ik sfeerverwarming doormiddel van een gaskachel.(die nu nooit meer aan staat met deze prijzen).

 

nu is mijn vraag of het mogelijk is om een cvpelletkachel te plaatsen in de kamer om mijn beneden en bovenverdieping te verwarmen. ik wil de zonneboilercombi intact houden.

in mijn washok heb ik de ruimte om een buffervat te plaatsen. washok naar pelletkachel is ongeveer 3m. 

leiding aanvoer en retour cv komt van boven en is beschikbaar in washok.

rookgasafvoer gaat nagenoeg recht naar boven uit de schoorsteen.

 

als de mogelijkheid er is voor een cv pelletkachel, aan hoeveel kw moet ik dan denken? en wat is een kwalitatief goede kachel.

 

ik hoor graag over de mogelijkheden.

 

 

 



#2 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 05 March 2023 - 11:40 AM

Dag Dirk,

 

welkom op dit forum en bij dit onderwerp. Als ik jouw beschrijving lees dan lijkt het me mogelijk om een pelletkachel met hydro in de kamer te installeren. De afstand van 3 meter naar het buffervat van 500ltr is geen probleem, wel een flinke diameter buis nemen. Het vermogen is afhankelijk van de isolatie waarden en volume van het huis en zal liggen rond de 20-25 KW.  Een pelletkachel met Hydro heb je van diverse merken Artel, MCZ etc Afhankelijk van de keuze zul je een schema kunnen maken. 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#3 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 05 March 2023 - 11:48 AM

ook is het belangrijk om te weten af je gaat voor een gesloten kachel dwz zonder zichtbare vlam geen directe warmte, of juist voor een zichtbare vlam die ook deels directe warmte geeft.


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 





Hosting en Seo door
scheiding