Ga naar inhoud


Foto

14 replies to this topic

#1 Xilion

Xilion

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 29 November 2022 - 08:36 AM

Wij hebben sinds 2021 gekozen voor een MCZ Deco, welke als hoofdverwarming dient voor onze onderverdieping van ongeveer 150m3.

 

Momenteel gebruik ik de kachel 's nachts nauwelijks zodat ik deze in de ochtend (afgekoeld) kan reinigen, waarna deze vervolgens van ongeveer 07.00 tot 22.00u gebruikt wordt.
Dit reinigen is iets wat ik momenteel dagelijks moet doen door de slakvorming in de branderbak, waarbij de ventilatiegaten hiervan grotendeels verstopt zitten (zie foto's).

 

Voor het rookkanaal maak ik gebruik van een bestaande gemetselde schoorsteen aan de buitenkant van de woning, welke ongeveer 9 meter lang is. Hier zit een enkelwandige flexpijp in van ongeveer 5 meter (dus niet het volledige rookkanaal). Verder is de flexpijp niet geisoleerd met perliet korrels.

 

Op dit moment gebruik ik Elite groen pellets, maar heb dezelfde problemen ervaren bij andere merken pellets.

Ik heb zelf al een poging gedaan dit op te lossen door wat instellingen aan te passen qua receptuur:

  • Minder pellets
  • Meer zuurstof
  • Minder pellets + meer zuurstof

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:

  1. Zijn de problemen die ik ervaar volledig toe te spelen aan het niet ideale rookkanaal (overgang van flex naar bestaande rookkanaal en niet geisoleerd)?
  2. Graag zou ik het probleem beter willen begrijpen en dan specifiek; wat veroorzaakt precies deze slakvorming?
  • picture_1.jpeg
  • picture_2.jpeg
  • picture_3.jpeg


#2 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 29 November 2022 - 08:54 AM

kachel of flexpijp verstopt tijd voor grondig onderhoud



#3 Xilion

Xilion

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 29 November 2022 - 09:26 AM

kachel of flexpijp verstopt tijd voor grondig onderhoud

 

Kachel heb ik schoongemaakt zoals voorgeschreven in de handleiding. Hierbij viel me wel op dat geen enkele ventilator gereinigd hoeft te worden.
De flexpijp is recent volledig gereinigd, dus een verstopte flexpijp verwacht ik niet dat het issue gaat zijn.



#4 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 29 November 2022 - 09:33 AM

grondig onderhoud meer dan kachel poetsen. kamer rookgasventilator ook asse



#5 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 211 Posts:

Geplaatst op: 29 November 2022 - 10:18 AM

Rookgasventilator reinigen en de warmelucht ventilator ontdoen van stof.



#6 Xilion

Xilion

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 29 November 2022 - 11:07 AM

Rookgasventilator reinigen en de warmelucht ventilator ontdoen van stof.

 

Is hier meer info over beschikbaar dan in de documentatie vermeld staat?
Zoals eerder aangegeven staat in de documentatie alleen hoe je bepaalde delen bereikbaar kan maken om in te kunnen werken, maar helaas niets over ventilators. Deze heb ik simpelweg ook niet gezien tijdens het doorlopen van de documentatie-stappen.

Onderdelen die wel gereinigd zijn:
- Lower compartment

- Upper compartment

- Smoke duct

- Smoke box

 

Dit was echter niet meer dan uitzuigen met de stofzuiger, waarna alles weer in elkaar gezet is geworden.



#7 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 29 November 2022 - 12:34 PM

stofzuigen geen onderhoud buiten uitblazen compressor



#8 Adeo

Adeo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 105 Posts:

Geplaatst op: 29 November 2022 - 12:38 PM

Harlo heeft het over de onderdelen welke in het volgende filmpje te zien zijn.

 

 

Schoonmaken van deze onderdelen is wel te doen maar ga voorzichtig te werk en maak foto's voor aanvang van de klus.



#9 Xilion

Xilion

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 29 November 2022 - 02:24 PM

Harlo heeft het over de onderdelen welke in het volgende filmpje te zien zijn.

 

 

Schoonmaken van deze onderdelen is wel te doen maar ga voorzichtig te werk en maak foto's voor aanvang van de klus.

 

Thanks voor de video!

De rookgasventilator is nu iets wat ik inderdaad niet heb meegenomen.
Als de warmelucht ventilator het gedeelte is waar hij 'plafond' van de kachel schoonmaakt met borstel/zuiger, dan heb ik dat stuk in ieder geval wel gedaan.

 

Verder werd er in de handleiding middels "P" verwezen naar twee 'kapjes' aan de binnezijdes van de branderruimte, maar wordt hier in de tekst niet over gesproken wat er dient te gebeuren. Iemand die hier meer informatie over heeft?

mcz-deco-handleiding.png



#10 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 30 November 2022 - 12:33 PM

Verder werd er in de handleiding middels "P" verwezen naar twee 'kapjes' aan de binnezijdes van de branderruimte, maar wordt hier in de tekst niet over gesproken wat er dient te gebeuren. Iemand die hier meer informatie over heeft?

 

uw verkoper misschien ?

 

 



#11 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 08 December 2022 - 11:32 PM

Een wat late reactie. Maar ik heb ook een MCZ Deco en heb geen last van slakvorming. Slakvorming ontstaat, los van het onderhoud, door een verkeerde lucht pellet verhouding. Indien pellets te warm verbranden vormen er slakken in het brander bakje. Ik stook ook Elite pellets 100% naaldhout groen. Dus bijna dezelfde situatie op het rookgaskanaal na, want ik heb 100 flex vanaf 2 mtr hoog tot aan het einde van het rookgaskanaal c.a. 6 mtr.  Samen met de verkoper heb iki de instellingen optimaal staan. nooit slakken en 1 maal per 3 dagen ruitje schoon maken.  Omdat je slakvorming krijgt ben ik wel benieuwd hoe de rookgas temperatuur is, en wat jouw receptuur is van de pellets en de lucht. als je die kunt aangeven dan kan ik er eens naar kijken.

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#12 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 09 December 2022 - 09:12 AM

Een wat late reactie. Maar ik heb ook een MCZ Deco en heb geen last van slakvorming. Slakvorming ontstaat, los van het onderhoud, door een verkeerde lucht pellet verhouding. Indien pellets te warm verbranden vormen er slakken in het brander bakje. Ik stook ook Elite pellets 100% naaldhout groen. Dus bijna dezelfde situatie op het rookgaskanaal na, want ik heb 100 flex vanaf 2 mtr hoog tot aan het einde van het rookgaskanaal c.a. 6 mtr.  Samen met de verkoper heb iki de instellingen optimaal staan. nooit slakken en 1 maal per 3 dagen ruitje schoon maken.  Omdat je slakvorming krijgt ben ik wel benieuwd hoe de rookgas temperatuur is, en wat jouw receptuur is van de pellets en de lucht. als je die kunt aangeven dan kan ik er eens naar kijken.

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#13 Gast_Robert Jan_*

Gast_Robert Jan_*
  • Guests

Geplaatst op: 11 March 2023 - 06:45 AM

Een wat late reactie. Maar ik heb ook een MCZ Deco en heb geen last van slakvorming. Slakvorming ontstaat, los van het onderhoud, door een verkeerde lucht pellet verhouding. Indien pellets te warm verbranden vormen er slakken in het brander bakje. Ik stook ook Elite pellets 100% naaldhout groen. Dus bijna dezelfde situatie op het rookgaskanaal na, want ik heb 100 flex vanaf 2 mtr hoog tot aan het einde van het rookgaskanaal c.a. 6 mtr. Samen met de verkoper heb iki de instellingen optimaal staan. nooit slakken en 1 maal per 3 dagen ruitje schoon maken. Omdat je slakvorming krijgt ben ik wel benieuwd hoe de rookgas temperatuur is, en wat jouw receptuur is van de pellets en de lucht. als je die kunt aangeven dan kan ik er eens naar kijken.



#14 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 11 March 2023 - 06:48 AM

Hoi,

Zou je ons kunnen uitleggen wat je dan in overleg met de leverancier hebt aangepast in de receptuur om de temperatuur van de verbranding te optimaliseren. Welke instellingen heb je aangepast ? Ik heb ook last van slakvorming en het wisselt per soort pellets. Met de ene soort helemaal niets en met de andere soort heel veel.

#15 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 211 Posts:

Geplaatst op: 14 March 2023 - 09:54 AM

Kan zeker aan de pellets liggen 





Reageer op dit onderwerp



  



Also tagged with one or more of these keywords: slak, vervuiling, deco, mcz

Hosting en Seo door
scheiding