Wij hebben sinds 2021 gekozen voor een MCZ Deco, welke als hoofdverwarming dient voor onze onderverdieping van ongeveer 150m3.
Momenteel gebruik ik de kachel 's nachts nauwelijks zodat ik deze in de ochtend (afgekoeld) kan reinigen, waarna deze vervolgens van ongeveer 07.00 tot 22.00u gebruikt wordt.
Dit reinigen is iets wat ik momenteel dagelijks moet doen door de slakvorming in de branderbak, waarbij de ventilatiegaten hiervan grotendeels verstopt zitten (zie foto's).
Voor het rookkanaal maak ik gebruik van een bestaande gemetselde schoorsteen aan de buitenkant van de woning, welke ongeveer 9 meter lang is. Hier zit een enkelwandige flexpijp in van ongeveer 5 meter (dus niet het volledige rookkanaal). Verder is de flexpijp niet geisoleerd met perliet korrels.
Op dit moment gebruik ik Elite groen pellets, maar heb dezelfde problemen ervaren bij andere merken pellets.
Ik heb zelf al een poging gedaan dit op te lossen door wat instellingen aan te passen qua receptuur:
- Minder pellets
- Meer zuurstof
- Minder pellets + meer zuurstof
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
- Zijn de problemen die ik ervaar volledig toe te spelen aan het niet ideale rookkanaal (overgang van flex naar bestaande rookkanaal en niet geisoleerd)?
- Graag zou ik het probleem beter willen begrijpen en dan specifiek; wat veroorzaakt precies deze slakvorming?