Ga naar inhoud


Foto

10 replies to this topic

#1 marnix

marnix

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 24 October 2022 - 01:46 PM

Hoi allen,

 

ik heb een la Nordica Extraflame LP30 pelletketel, en deze heeft regelmatig problemen met de flowmeter (ook wel luchtmassameter, deze meet de luchtstroom in het inlaatkanaal). Toen ik dit probleem voor het eerst tegenkwam, bleek er een onderdeel op de sensor stuk te zijn, waardoor meteen na het starten geen luchtflow gemeten werd. De ketel gaat dan in storing "schoonmaken". Ik heb een nieuwe besteld, maar om de tijd tot levering door te komen heb ik de oude sensor aangepast zodat de ketel toch denkt luchtstroom te zien. Dit werkte prima.

Na het plaatsen van de nieuwe sensor was het probleem opgelost, maar dat heeft slechts een maand geduurd, en nu komt het probleem weer voor. Ik heb de aangepaste sensor weer geplaatst om het warm te kunnen houden.

Nu is mijn vraag het volgende: wordt de flowmeter gebruikt voor het regelen van de ketel, of is dit alleen een goed/fout indicatie dat er lucht door de ketel stroomt? In het laatste geval kan ik namelijk mijn gemodificeerde sensor laten zitten, en in het eerste geval zou dat niet verstandig zijn.

 

groeten,

Marnix



#2 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 25 October 2022 - 08:50 AM

flowmeter is veiligheid waar je leven kan van afhangen. rest zelf invullen.



#3 marnix

marnix

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 27 October 2022 - 06:34 AM

flowmeter is veiligheid waar je leven kan van afhangen. rest zelf invullen.

 

Ik waardeer je waarschuwing, en ik ben me zeker bewust van de veiligheidsrisico's, maar mijn vraag is hiermee niet beantwoord...



#4 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 27 October 2022 - 07:21 PM

laten zitten is in beide gevallen niet verstandig.

zeker dat de sensor stuk is ? 1 maand is toch wel snel

geen muizen in de kelder die eraan knabbelen ?

 



#5 marnix

marnix

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 29 October 2022 - 02:38 PM

Nou, ik weet niet zeker dat de sensor stuk is, ik denk zelfs dat de sensor goed is, want het volgende gebeurt: als ik de pelletketel opstart begint deze met de fase pellet loading. Als ik via het menu kijk is de "flusso" (flow) 9.98 (ik denk dat dit de hooste waarde is die het apparaat kan aangeven). Als de pelletketel dan aanslaat gaat ie over naar fase startup. Nu wordt de flusso weegave ineens 0. Als ik mijn hand nu voor de luchtinlaat houd, voel en hoor ik dat er zat lucht doorheen stroomt. Blijft de flusso 0, dan slaat de ketel in work fase af met de melding "all clean check up".

Ik heb uiteraard alle documentatie die ik kon vinden doorgelezen en volgens het boekje de ketel schoongemaakt, dus ik ben er vrij zeker van dat het niet aan versmering van de ketel ligt, en ook niet aan valse lucht via de deur of de aslade. Er gaat dus iets mis met de sensor of de elektronica die de sensor moet uitlezen.

Mijn aangepaste sensor geeft een waarde af die op het scherm wel een flusso geeft (rond de 8). Met deze sensor kan de ketel prima werken. Maar wat de oorzaak van de niet goed werkende originele sensor nu precies is kan ik moeilijk achterhalen...



#6 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 31 October 2022 - 09:15 PM

Dag Marnix, zover ik weet is een flowmeter meestal een schakelende sensor. Je zou verwachten dat deze als veiligheidssensor wordt ingezet. Neem voor het slecht functioneren van de nieuwe sensor even contact op met de leverancier. Ben overigens wel benieuwd hoe de sensor gemodificeerd hebt.

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#7 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 211 Posts:

Geplaatst op: 01 November 2022 - 12:43 PM

vuil op de sensor kan ook een probleem zijn.



#8 marnix

marnix

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 02 November 2022 - 08:18 AM

Hoi Germ,

 

dank je voor je antwoord. Ik hoop dat het inderdaad een schakelend element is. Ik zal nog eens wat meer testen in het weekend.

 

Wbt de aanpassing: dit is de sensor: https://imgur.com/a/90JL8L1. Het origineel bestaat uit 3 onderdelen: een kleine weerstand van 75 ohm voor verwarmen, en twee identieke temperatuurafhankelijke weerstanden (ntc of ptc). Het principe is als volgt: de verwarmingsweerstand creƫert een warme omgeving rondom 1 van de ntc's. Als er geen luchtflow is, is daarom de weerstand van die ntc anders dan de weerstand van de andere. Als er heel veel flow is, dan koelt de lucht de omgeving van de verwarmde ntc af, en zullen beide weerstandswaardes ongeveer gelijk zijn. De besturingsprint meet dit verschil.

Mijn aanpassing bestaat uit de 2 blauwe blokjes die je in de foto ziet, dit zijn potentiometers, waarmee ik de weerstandswaardes van de ntc kan tunen. Het zijn er 2 omdat ik niet wist aan welke ik moet draaien om de goede kant op te gaan (meer flow), dus 1 was ook genoeg geweest.

 

groetjes,

Marnix

 

 



#9 marnix

marnix

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 04 November 2022 - 04:24 PM

vuil op de sensor kan ook een probleem zijn.

 

Hoi Harlo,

 

sorry voor de late reaktie, ik zag je bericht nu pas. ik heb inderdaad gelezen dat veel mensen die problemen met de sensor hebben, het vaak kunnen oplossen door m schoon te maken, maar in mijn geval is ie brandschoon, net nieuw



#10 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 13 November 2022 - 11:37 AM

Twee potmeters om een ntc/ptc te regelen is opzich wel een aardig idee maar....  NTC/PTC is vaak niet lineair bij het oplopen van de temperatuur. Je zou effe een meettabel moeten maken met weerstand en temperatuur zodat je kan zien wat de weerstand is per temperatuur. Nu denk ik dat in dit geval het temperatuur verschil niet zo groot zal zijn. Hoe is het nu?


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#11 marnix

marnix

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 05 December 2022 - 02:11 PM

Twee potmeters om een ntc/ptc te regelen is opzich wel een aardig idee maar....  NTC/PTC is vaak niet lineair bij het oplopen van de temperatuur. Je zou effe een meettabel moeten maken met weerstand en temperatuur zodat je kan zien wat de weerstand is per temperatuur. Nu denk ik dat in dit geval het temperatuur verschil niet zo groot zal zijn. Hoe is het nu?

 

Hoi Germ,

 

ondertussen draait de ketel al een paar weken op de valse meting, en ik zie niets dat er op duidt dat dit de werking verstoort. Ik denk dat ik het daarom voor de winter maar laat zoals het is, en dan zal ik na de winter eens kijken of er iets aan de hand is met de besturingsprint (voeding die inzakt door oude elco oid..). Voorlopig in ieder geval bedankt voor het meedenken.

 

groetjes,

Marnix

 





Reageer op dit onderwerp



  



Also tagged with one or more of these keywords: flowmeter, nordica, extraflame

Hosting en Seo door
scheiding