Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all

Kanaal Van 18 Meter Lang, Kan Dit, Iemand Ervaring?


8 replies to this topic

#1 Gast_Chuw_*

Gast_Chuw_*
  • Guests

Geplaatst op: 15 October 2023 - 08:19 PM

Goedendag, 

 

Wij wonen onder, op de bgg in een hoog nieuwbouw huis, en zouden heel graag een pelletkachel nemen. 

 

Het lastige is dat we een lange pijp van totaal 18 meter lang moeten hebben. Wij zouden graag de Cluo Duo nemen van Austroflamm (7Kw). Dit is een pelletkachel, maar je kan er ook hout op stoken. 

 

Deze zou in onze woonkamer moeten komen. Totaal woonkamer oppvl. 70m2, maar we hebben deels een vide tot 6m hoog (circa 240m3). 
Met de vloerverwarming lastig warm te krijgen.
 
Met de bouw, is er al een inpandig dubbel geïsoleerd rookgaskanaal van Bofill aangelegd (200cm). Maw, alleen het rookgaskanaal op het dak en de woonkamer, moet daar nog op worden aangesloten.  
 
Ik heb het hieronder in een tekening uitgewerkt, rood is nog aan te brengen (hopelijk werkt de link):
 

https://postimg.cc/YhMQgk37

 

 

Note, het is niet mogelijk om op de uitbouw (recht boven de kachel) uit te komen (ivm omwonenden achter).

 

Nu hebben 2 pelletleveranciers vrij snel aangegeven dat het kanaal veels te lang wordt, waardoor de rook kan blijven hangen, mogelijk condens optreedt, smurrie als resultaat en zelfs brandgevaar.

Ook de leverancier van Austroflamm raad het af. Die verwacht teveel trek en grote kans op condensproblemen. 

 

Echter de (erkende en ervaren) installateur/pelletleverancier die we nu spreken, stelt voor om een kleinere maatvoering door de huidige pijp te doen, met extra isolatie daaromheen, en dat het dan wel gaat. Hij geeft aan dat hij vaker hoge goedwerkende pelletkachels heeft geïnstalleerd. Ze stellen de kachel in minimaal pellet vermogen iets hoger af, dan achten de kans op condensatie (met een voering) klein.

 

Ook omdat de Clou Duo een houtkachel is, gaan we soms met hout stoken, hogere temperaturen krijgen wat goed is voor de trek en schoonmaken pijp.

 

Hoe zien jullie dit?  Is het advies om af te zien, of in praktijk wel haalbaar?

 

Veel dank voor meedenken. Graag toelichting bij reacties. 

 

Chuw

 

 

 

 



#2 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 20 October 2023 - 06:46 PM

Dag Chuw,

 

welkom bij dit pelletforum. Ook ik denk dat het in principe wel mogelijk moet zijn een pelletkachel aan te sluiten zoals je voorstelt. Omdat zo'n lang rookgaskanaal relatief veel trek zal geven zal het wel een aardig klus worden om de kachel goed in te regelen. Maar daar zijn de parameters voor. H?et is ook inderdaad een goed idee om de temperatuur van het uitgaande rookgas wat hoog te houden. Als het systeem goed is ingeregeld zal er niet veel aanslag ontstaan, wat dat betreft is een pelletkachel niet te vergelijken met een houtkachel. Als alle pijpen van het rookgaskanaal goed geïsoleerd zijn zul je weinig tot geen condens hebben. Maar het enige twijfel die ik heb is de combinatie van hout- en pelletkachel, dat zou ik niet adviseren maar kies een zuivere pelletkachel met rookgaskanaal van 100mm. Laat de andere forumleden ook maar eens "schieten" op jouw vraag. Ben zeer benieuwd... 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#3 Adeo

Adeo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 105 Posts:

Geplaatst op: 21 October 2023 - 03:02 PM

Chuw, alleen bij deze zin al  krijg ik de kriebels.

 

"Ook omdat de Clou Duo een houtkachel is, gaan we soms met hout stoken, hogere temperaturen krijgen wat goed is voor de trek en schoonmaken pijp"

 

Wij hadden vroeger een houtkachel van het merk Jotul, en een schoorsteen van zo,n 8 meter.

Dat merk houtkachel verbrand het hout net als een sigaar waardoor de kachel gedurende de nacht op een volle lading de volgende morgen nog smeulde.

Vervolgens kachel vullen en flink opstoken, dat leverde als resultaat op dat wij wel eens schoorsteenbrand hadden.

 

Wat jij wil is met pellets stoken en hout.

 

Schoorsteenbrand kon bij ons geen kwaad aanrichten, omdat in de bestaande schoorsteen een massieve dikwandige RVS pijp uit één stuk was aangebracht.

Probleem is wel dat bij een brand je buren de brandweer gaan bellen.

 

Voordeel van een schoorsteenbrand, zoals bij ons, is dat de schoorsteen na de brand bijna helemaal schoon is omdat de afzetting van roet en dergelijke in het hogere deel van de schoorsteen bij te hoge hitte (zoals bij het ongecontroleerde stoken van hout) gaat ontbranden, het lijken dan net chips na verbranding.

 

Bij het stoken van een pelletkachel krijg je mogelijk ook wel roetafzetting in de hogere gedeeltes van de pijp maar dat gedeelte wordt niet zo heet (door de maximum rookgastemperatuur afstellingen van de pelletkachel) maar als je de verbranding van hout niet in de hand hebt kan dat goed fout gaan.

 

Heb in het verleden wel vaker schoorsteenbrand gehad maar dat is een uiterst onprettige ervaring niet alleen voor jou maar ook voor de rest van de aanwezigen en dan heb ik het nog niet over je buren want die gaan je dit niet in dank afnemen.

 

Tijdens de bouw van onze woning hebben we veel aandacht besteed aan de schoorsteen, vraag mij ook af hoe jij dit moet regelen bij je af te sluiten verzekering.

 

 



#4 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 21 October 2023 - 09:50 PM

clou pellet ipv clou duo € 2000 goedkoper



#5 Adeo

Adeo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 105 Posts:

Geplaatst op: 22 October 2023 - 06:41 PM

Beste Chuw, nog even een aanvulling.

Wat mij nu bij mijn eigen kachels opvalt is dat je in deze periode waarin het nog niet zo koud is in huis, dus zeg maar in het voorseizoen en het naseizoen, de kachel niet op vol vermogen kan draaien domweg omdat de omgevingstemperatuur vrij vlot een behaaglijke temperatuur bereikt waarop de kachel reageert door op ECO verder te gaan.(en als tie niet op ECO gaat wordt het wel erg warm in de ruimte)

De rookgasventilator komt hier dan maar net aan de minimum temperatuur die is voorgeschreven oftewel de afvoer pijp is maar net warm, vraag mij af hoe warm die bij jou zal zijn.



#6 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 211 Posts:

Geplaatst op: 24 October 2023 - 10:53 AM

een hybride kachel Pellets en hout moet aangesloten worden als een hout kachel en meestentijd ook zo gebruikt worden daar het rookgaskanaal ideaal is voor een houtkachel 

Hogere rookgastemperatuur Door regelmatig hout te stoken moet dit kunnen Een smeulende houtkachel is een kwestie van beter stoken. 



#7 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 25 October 2023 - 11:33 AM

Beste Chuw, heb de Clou al gekocht? Want dan heeft het geen zin om je te adviseren om een zuivere pelletkachel te kopen.

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#8 Gast_Chuw_*

Gast_Chuw_*
  • Guests

Geplaatst op: 31 October 2023 - 08:04 PM

Bedankt voor de reacties. Zo te zien zijn er nog niet veel mensen met (goede) ervaringen met zo'n lange pijp. Dan wel met een hybride hout/pellet kachel.
@GermWentink, nee we hebben nog geen 'go' gegeven. Dus nog geen Duo kachel gekocht... wilde eerst wat meer zekerheid en duidelijkheid over de risico's (zoals hierboven de brand in pijp).
Hebben we nu ook aan de installateur gevraagd, maar die reageert niet echt meer 🤔😩.
Ben benieuwd of er nog meer tips of ervaringen zijn.
Nogmaals dank allemaal voor meedenken,
Groetjes Chuw

#9 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 31 October 2023 - 08:51 PM

Ha Chuw, nog geen "go" gegeven en een installateur die niet meer reageert, is misschien een geluk!  Overweeg om af te zien van een gecombineerde hout pelletkachel en ga voor een mooie zuivere pelletkachel. Er is aanbod genoeg en er is op dit forum veel ervaring. Ik zou zeggen doe je voordeel!!


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 




Reageer op dit onderwerp



  


Hosting en Seo door
scheiding