Ga naar inhoud

Foto

Geveldoorvoer Aan Laten Passen?

7 replies to this topic

#1 Jeroen

Jeroen

beginner

• Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 29 augustus 2022 - 08:09

Ik heb nu een jaar of 8 a 9 een pelletkachel en die is aangesloten op een geveldoorvoer die binnenshuis 2 meter omhoog gaat.

Was toen heel normaal. En werkt hier ook perfect. Kachel en afvoer worden natuurlijk wel ieder jaar goed schoongemaakt.

Toendertijd zijn volgens mij bijna alle pelletkachels op deze manier geinstalleerd, of erger nog met een rechte pijp door de muur.

Op dit forum moeten er volgens mij ook nog steeds veel leden zijn met zo'n doorvoer. En bij velen zal dat ook gewoon naar tevredenheid werken.

Nu vraag ik mezelf af nu de wetgeving hierover veranderd/verduidelijkt is hoeveel mensen hier alsnog hun rookkanaal aan hebben laten passen,

of dat alsnog van plan zijn. Of juist niet omdat het gewoon goed werkt.

AAA ECO BV stickers

#2 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 30 augustus 2022 - 10:16

met stroom werkt alles goed. als iiets gebeurt van verzekering geen duppie

#3 Jeroen

Jeroen

beginner

• Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 31 augustus 2022 - 08:33

met stroom werkt alles goed. als iiets gebeurt van verzekering geen duppie

Ja oke, dat is een ander verhaal. Nou vliegt echt niet zomaar je huis in de fik als de stroom uitvalt, maar dat is een ander verhaal.  Maar hoeveel mensen (hier) hebben nu daadwerkelijk hun rookkanaal aan laten passen puur omdat de wetgeving is veranderd? 

#4 Adeo

Adeo

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 51 Posts:

Geplaatst op: 31 augustus 2022 - 05:19

Zo denkt de brandweer over dit onderwerp.

https://www.brandwee.../pelletkachels/

#5 Jeroen

Jeroen

beginner

• Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 31 augustus 2022 - 07:43

Ik ken de regelgeving, weet ook hoe de brandweer erover denkt. Ik ben alleen benieuwd of en hoeveel mensen daadwerkelijk hierdoor hun rookkanaal aan hebben laten passen.

Gezien de reacties blijkbaar hier op het forum niemand. (Of ze durven het niet toe te geven)

#6 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 31 augustus 2022 - 10:02

snap het nut niet van dit soort vragen.

als iedereen in de ravijn springt  spring je dan ook ?

#7 Jeroen

Jeroen

beginner

• Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 01 september 2022 - 09:35

Nou, ik denk dat mijn vraag meer nut heeft dan jouw opmerking. Ik ben gewoon benieuwd hoeveel mensen er uiteindelijk toch voor gekozen hebben om het rookkanaal aan te passen.

Is gewoon een normale vraag op een pelletkachel forum lijkt me.

Maar alles wat je zegt over een rookkanaal wat niet boven de nok gaat is zwaar verboden op ieder forum tegenwoordig blijkbaar. Voor 2018 was het doodnormaal en werkte het meestal gewoon goed. Door een kleine groep gebruikers zonder gezond verstand is dit negatief in het nieuws gekomen en dus veranderd. 

En eerlijk gezegd zie ik niet wat er fout kan gaan met een goed ingestelde/onderhouden pelletkachel waarvan de rookgasafvoer 2 meter omhoog door de muur gaat.

Tenminste, niet iets waarvoor de verzekering nodig is. 

#8 Adeo

Adeo

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 51 Posts:

Geplaatst op: 01 september 2022 - 04:54

Ik heb mijn rookkanaal niet laten aanpassen vanwege de wetgeving.

Stook al jaren hout en weet gewoon hoe de schoorsteen eruit moet zien en die komt toevallig overeen met de wetgeving en zoals de brandweer hem graag ziet.

Daarnaast zit ik ook op een ander forum waar regelmatig meldingen voorbij komen waar o.a. de pelletkachel op een andere manier is aangesloten en problemen krijgen.

Reageer op dit onderwerp