Ga naar inhoud


Storing Met Mijn Dielle Pelletkachel


23 replies to this topic

#1 Gast_Limp_*

Gast_Limp_*
  • Guests

Geplaatst op: 10 June 2022 - 11:34 AM

Ik heb een storing met mijn Dielle pelletkachel.. heb alles schoongemaakt en wou hem nog even testen maar de motor draait eventjes en dan is het net of die vastloopt. Als ik alles weer schoonmaak doet die het weer even en loopt hij weer vast. er zit niks in de pellets kan alleen niet die hele gang inkijken. wie heeft er ideeën?



#2 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 232 Posts:

Geplaatst op: 14 June 2022 - 06:57 AM

Is het de pelletmotor?



#3 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 14 June 2022 - 11:17 PM

motor draaien en encoder checken

 

pelletkachelonderdelen.eu/reductiemotor-zonder-as/462-pelletmotor-mellor-k9177160-k9177158.html

 

 



#4 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 27 November 2022 - 08:12 AM

Dit hEb ik in het verleden ook gehad. Was de het motortje wat de spindel voor de pelletaanvoer wat kapot was. Daar zitten tandwielen in voor de overbrenging.

#5 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 232 Posts:

Geplaatst op: 29 November 2022 - 10:10 AM

Probleem met de lagers van de vijzel ? versleten loopt te stroef.



#6 Gast_Pieter_*

Gast_Pieter_*
  • Guests

Geplaatst op: 01 March 2023 - 07:38 PM

ER 16 RS 485 communicatiefout. Iemand een idee hoe op te lossen?



#7 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 02 March 2023 - 01:15 PM

resetten



#8 Gast_Jan_*

Gast_Jan_*
  • Guests

Geplaatst op: 01 April 2023 - 05:55 AM

resetten


Hoe?

#9 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 01 April 2023 - 07:38 PM

verkoper of AAA Eco bellen gaat snelste !

 

0572-354250

 



#10 bartholomeus

bartholomeus

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 23 October 2023 - 01:37 PM

Vijzel loopt vast bekend probleem bij Dielle er is een modificatie mogelijk als tijdelijke oplossing

#11 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 232 Posts:

Geplaatst op: 24 October 2023 - 08:02 AM

Vijzel loopt vast bekend probleem bij Dielle er is een modificatie mogelijk als tijdelijke oplossing

Je hebt mij een prive bericht gestuurd echter antwoorden lukt niet krijg een melding dat de mail niet geleverd kan worden.



#12 bartholomeus

bartholomeus

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 29 October 2023 - 02:04 PM

Hi Harlo

Ik heb je berichtje gelezen heb jij advies? [email protected] kan ook !
Bedankt Bart

#13 bartholomeus

bartholomeus

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 29 October 2023 - 02:05 PM

Hi Harlo

Ik heb je berichtje gelezen heb jij advies? [email protected] kan ook !
Bedankt Bart

#14 Gast_Patrick van der Horst_*

Gast_Patrick van der Horst_*
  • Guests

Geplaatst op: 20 November 2023 - 03:37 PM

Hallo! Hetzelfde probleem heb ik ook. Tweede keer in twee jaar tijd.
De motor zit eigenlijk los in zijn houder/chasis.
Daardoor wrikt de motor heen en weer en slijt de binnenkant van de tandwielkast kapot.

De tandwielen grijpen niet meer in elkaar waardoor het niet meer werkt.
Ik heb nu de tweede motor besteld in Italie.
Een goede oplossing heb ik eigenlijk nog niet gevonden.
Iemand anders wel?

Vrg,

Patrick 



#15 Gast_KW_*

Gast_KW_*
  • Guests

Geplaatst op: 21 November 2023 - 12:01 PM

Hallo! Hetzelfde probleem heb ik ook. Tweede keer in twee jaar tijd.
De motor zit eigenlijk los in zijn houder/chasis.
Daardoor wrikt de motor heen en weer en slijt de binnenkant van de tandwielkast kapot.

De tandwielen grijpen niet meer in elkaar waardoor het niet meer werkt.
Ik heb nu de tweede motor besteld in Italie.
Een goede oplossing heb ik eigenlijk nog niet gevonden.
Iemand anders wel?

Vrg,

Patrick 

 



#16 Gast_DK_*

Gast_DK_*
  • Guests

Geplaatst op: 21 November 2023 - 12:09 PM

Hallo, ook ik hetzelfde probleem. Dielle is gewoon een slechte kachel, veel te duur en waardeloos in after-sales en service. Ik heb nu 6 jaar een Dielle Maestrale. Vorig jaar de toevoer motor/wokkel vervangen na vastlopen. Daar moest ik meer dan 6 maanden op wachten. Dielle heeft GEEN echte importeur waardoor onderdelen niet te krijgen zijn. Er zou toen een gelagerd model in komen. Deze heeft het nu na 1 maand gebruik ook begeven. Alles zit weer muurvast. In de 6 jaar is hij 5 stookseizoenen gebruikt (1 winter niet kunnen gebruiken omdat ze geen onderdelen konden leveren). Eigenlijk is er altijd iets met de Dielle. Het automatisch ontsteken is een drama. Vaak gooit hij gewoon de pellets over de branderbak en als je er niet bij bent, ligt je hele kachel vol, want automatisch stoppen kan hij niet. Ook na 2 maal vervangen van de gloeipennen, doet hij het nog steeds niet. Professioneel geplaatst, lange recht pijp door het dak, veel trek, dus daar zit het probleem. niet.  Kachel wordt elk jaar minstens 1 keer onderhouden door servicemonteur, maar ook dat helpt eigenlijk niet. Het is Italiaanse zooi. Zelf kun je er niets aan doen. Je kan niet bij schroeven (allemaal zelftappende rommel). Je kan het pellet-reservaat nog niet eens leegmaken om te kijken of er wellicht iets vastzit. 

Nu zitten we weer minsten 3-4 weken zonder kachel, want servicemonteurs zijn er niet te vinden of hebben lange wachttijden. En dan is het nog de vraag of er weer iets uit Italie besteld moet worden. Dat wordt waarschijnlijk nog voor de winter een andere kachel. Verlies maar nemen en noooooit meer een Dielle. 



#17 Gast_Marinus_*

Gast_Marinus_*
  • Guests

Geplaatst op: 22 December 2023 - 03:19 PM

Mijn Dielle Scirocco uit 2016 begint nu weer kuren te krijgen. Vanaf het opstarten maakt de kachel harde squwietzz geluiden. Niet om aan te horen. Zou dit ook aan de tandwielen van de vijzelmotor kunnen liggen?

#18 Gast_Marinus_*

Gast_Marinus_*
  • Guests

Geplaatst op: 24 December 2023 - 09:48 PM

Hallo, ook ik hetzelfde probleem. Dielle is gewoon een slechte kachel, veel te duur en waardeloos in after-sales en service. Ik heb nu 6 jaar een Dielle Maestrale. Vorig jaar de toevoer motor/wokkel vervangen na vastlopen. Daar moest ik meer dan 6 maanden op wachten. Dielle heeft GEEN echte importeur waardoor onderdelen niet te krijgen zijn. Er zou toen een gelagerd model in komen. Deze heeft het nu na 1 maand gebruik ook begeven. Alles zit weer muurvast. In de 6 jaar is hij 5 stookseizoenen gebruikt (1 winter niet kunnen gebruiken omdat ze geen onderdelen konden leveren). Eigenlijk is er altijd iets met de Dielle. Het automatisch ontsteken is een drama. Vaak gooit hij gewoon de pellets over de branderbak en als je er niet bij bent, ligt je hele kachel vol, want automatisch stoppen kan hij niet. Ook na 2 maal vervangen van de gloeipennen, doet hij het nog steeds niet. Professioneel geplaatst, lange recht pijp door het dak, veel trek, dus daar zit het probleem. niet.  Kachel wordt elk jaar minstens 1 keer onderhouden door servicemonteur, maar ook dat helpt eigenlijk niet. Het is Italiaanse zooi. Zelf kun je er niets aan doen. Je kan niet bij schroeven (allemaal zelftappende rommel). Je kan het pellet-reservaat nog niet eens leegmaken om te kijken of er wellicht iets vastzit. 

Nu zitten we weer minsten 3-4 weken zonder kachel, want servicemonteurs zijn er niet te vinden of hebben lange wachttijden. En dan is het nog de vraag of er weer iets uit Italie besteld moet worden. Dat wordt waarschijnlijk nog voor de winter een andere kachel. Verlies maar nemen en noooooit meer een Dielle. 

Heb je de vijzelmotor zelf vervangen en waar heb je de motor gekocht?



#19 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 28 December 2023 - 11:14 AM

vijzelmotor dielle

 

https://www.pelletka...0-k9177158.html

 

 

 



#20 Gast_Pieter_*

Gast_Pieter_*
  • Guests

Geplaatst op: 27 January 2024 - 05:16 PM

Ik heb hier een Dielle met een defecte tandwielkast   nr k9177155   waar koop ik deze  of past een K9177158  ook.

ik zal de maten eens nameten



#21 Marinus52

Marinus52

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 7 Posts:

Geplaatst op: 02 February 2024 - 12:32 PM

Mijn probleem met de Dielle Scirocco evo 60 uit 2016 was dus niet de vijzelmotor maar het achterste glijlager van de onderste vijzelas. Na demontage bleek er een slijtspoor te zitten in de koperen lagerbus waarschijnlijk ontstaan door vervuiling van een steentje of ander hard materiaal. De vijzelas liep daardoor moeilijk en gaf het een hard piep geluid. Ik heb een nieuw glijlager gekocht en na montage was het weer heerlijk stil. Wel even een  om het tandwiel te demonteren. Er zit een hard metalen pin door de as die moeilijk te verwijderen is. Ik heb 5 dagen lang de pin ingespoten met WD40 en toen met een 4mm doorslag uiteindelijk de pin verwijderd.

PS: Op de plek waar de vijzelas aan de voorkant uit de gietijzeren branderpot komt zit helemaal geen lagering. Het is hier dus metaal op metaal. De opening was helemaal uitgesleten (wel 4 mm) en maakte vooral bij opstarten een hard brommend geluid. Hier heb ik dus ook een koperen glijlager ingezet.  

Het lijkt op kinderziektes van de Dielle want het schijnt dat de lagering van de as nu verbeterd is. Al met al vind ik de kwaliteit van de zgn "rolls Roys onder de pelletkachels" ver beneden peil.



#22 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 495 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 05 February 2024 - 12:38 PM

Fijn dat het weer werkt! de "Rolls Roys onder de pelletkachels" is volgens mij de MCZ  :D


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#23 Gast_Erik_*

Gast_Erik_*
  • Guests

Geplaatst op: 11 February 2024 - 02:51 PM

Wij hebben hier een Dielle Ostro Tube 100 Turbo, waarbij die sinds 2 dagen niet meer geheel afkoelt. Na uitschakelen en doven vuur zie ik namelijk de rode gloed in de branderpot, maar ook een rode gloed bij de 2 ronde buizen van de gloeipennen. De rookgastemperatuur blijft stabiel op 50 graden, waar dat normaliter, als de kachel uit staat, natuurlijk zo rond kamertemperatuur (18 graden) is. Iemand een idee wat hier aan de hand kant zijn?

Ik heb nu maar eens geheel de spanning van de kachel gehaald om te checken. Dan koelt de kachel wel af. Maar zodra ik de spanning erop zet, dan gaan de gloeipennen ook weer direct aan.

Het valt me op dat de gloeipennen dus, als de kachel uit staat (wel met spanning erop) warmte afgeven niet in de branderpot maar ergens halverwege. Opstarten van de kachel, waarbij de gloeipennen de pellets in de branderpot doen ontbranden, werkt wel gewoon.



#24 Marinus52

Marinus52

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 7 Posts:

Geplaatst op: 14 February 2024 - 07:45 PM

Lijkt me een sturing probleem van het programma. Het mag natuurlijk niet zo zijn de de pennen blijven gloeien. Dit kost je ook 5ooW aan stroom. Geen idee wat je daaraan zelf zou moeten doen. Het systeem laten doormeten door een monteur met Dielle achtergrond lijkt me de enige oplossing.





Reageer op dit onderwerp