Ga naar inhoud


Foto

2 replies to this topic

#1 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 31 January 2022 - 10:44 AM

Er komen de laatste vele onderwerpen voorbij. Maar vandaag wil ik het eens hebben over het reinigen van het ruitje van de pelletkachel. 

 

Een pelletkachel die brandt  krijgt uiteindelijk altijd aanslag op de kachelruit. Dit wordt veroorzaakt door het, bij verbranding, vrijkomen van roet en ander vuil. Na een periode van stoken is de kans is groot dat aanslag is ontstaan.Het zou mooi zijn wanneer de aanslag minimaal is en je langer kan genieten van een prachtig zicht op het levendige vlammenspel. Wat kan je doen om de kachelruit zolang mogelijk schoon te houden en wat is de oorzaak?

 

De fabrikanten van houtkachels doen hun best om het vormen van aanslag zoveel mogelijk tegen te gaan. Iedere fabrikant heeft zijn methode en zijn eigen systeem bedacht om dit tegen te gaan, maar ze werken allen met hetzelfde principe. Door het langs stromen van koude en schone lucht langs de ruit wordt aanslag voorkomen en blijft de ruit langer schoon. De optimale wijze van het verbranden van de houtpellets, en de vehouding pellets lucht, zorgen er ook voor dat de rookgassen minimaal neerslaan op de ruit.

 

Per merk pelletkachel verschilt de kwaliteit van het systeem om de ruit roetaanslag vrij te houden. Zeker in combinatie met het rookgaskanaal. Hoe zuiverder en warmer (hoger vermogen stand) de kachel brandt, hoe minder aanslag er plaats vindt. Het type pellet met de specifieke instellingen dat gebruikt wordt heeft wellicht de meeste invloed.

 

Mijn ervaring is dat de bruine pellets veel meer aanslag geven dan de blanke 100% naaldhout pellets. De laatste jaren stook ik daarom 100% naaldhout met EN Plus A1 keurmerk. Samen met de optimale instellingen per vermogensstand (uit mijn spreadsheet) zorgt dit ervoor dat ik in het stookseizoen om de dag het ruitje hoef schoon te maken. Na enkele dagen ontstaat er een lichtgrijze waas van stof die ik dan weg haal. Als ik de pelletkachel op de temperatuurgestuurde Eco modus zet stopt de pelletkachel telkens indien de ingestelde kamertemperatuur is bereikt. De ruit blijft dan niet meer schoon, en is er na een dag een behoorlijke aanslag. Dit komt door het veelvuldig starten en stoppen van de kachel. Bij het starten en stoppen daalt de verbrandingstemperatuur en ontstaat er meer roet in het rookgas.

 

Er vindt dus altijd roetvorming plaats bij een pelletkachel. Wat doe ik om deze te verwijderen?

 

Ik pak één van de microvezeldoekjes die ik alleen voor de pelletkachel gebruik, of, indien de doekjes in de was zijn, een stukje keukenpapier. Het doekje wordt gevouwen volgens de methode van de schoonmaaksters zie  en ik bevochtig alleen de (eerste) bovenzijde. Telkens nadat ik een nieuwe zijde heb gevouwen (dit kan 8 keer!) wrijf ik het ruitje schoon. Het eerste flapje van de doek wordt het meest vies, daarna wordt het steeds minder vies. Door de vouwmethode van de schoonmaaksters heb je na 8 keer vouwen nog steeds een schone zijde. Mocht er tijdens het reinigen nog wat extra hardnekkige aanslag zitten (Meestal langs de rand van de ruit)  dan doop ik de punt van het vochtige doekje, of papier, voorzichtig in een klein beetje as en wrijf daarmee de aanslag weg. Na het schoonwrijven laat ik het ruitje goed drogen, want vochtig glas neemt direct aanslag op! Intussen verwijder ik de as en maak het verbrandingskorfje van de pellets goed schoon. 

 

Wat is jullie reactie, zijn er nog meer tips?

 

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#2 Gast_Hitaa_*

Gast_Hitaa_*
  • Guests

Geplaatst op: 31 January 2022 - 02:44 PM

Hallo Germ, graag zou ik jou spreadsheet ontvangen voor het afstellen van diverse kachels.

#3 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 31 January 2022 - 05:28 PM

De link stond ook al bij andere forum berichten zie: https://pelletkachel...telling/?p=6625

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 




Reageer op dit onderwerp



  



Also tagged with one or more of these keywords: ruitje, schoonmaken, vouwen, microvezel, aanslag

Hosting en Seo door
scheiding