Ga naar inhoud


Foto
- - - - -

Artel Compact 20 Kw Auto Clean


8 replies to this topic

#1 Harry-L

Harry-L

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 18 January 2022 - 09:00 PM

Hallo Allemaal,  Ik heb ook afgelopen maand artel compact 20 kw auto clean aangeschaft plus 1000 liter buffervat.  

Alles is aan gesloten door een installateur. Op de buffervat zit bovenin 1 sonde. Nu heb ik van een ander installateur gehoord

dat onderin de buffervat ook een sonde moet.  Nu slaat de kachel aan bij 67 graden en slaat uit op 82 graden ook krijg ik dan wait cooling te zien.

Ik had liever gezien dat de kachel bij 60 graden aan slaat en bij 67 graden ongeveer weer uit. 

Volgens mij gaat er nu te veel pallets verloren, omdat de kachel te lang doorbrandt na 82 graden en dan ook nog eens in wait cooling schiet.

Ik hoor graag van jullie hoe jullie daar over denken.

Groetjes Harry

 



#2 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 19 January 2022 - 07:34 PM

He dat is toevallig! ik heb ook een Artel 20kw Autoclean en een buffervat. :D Deze kachel kun je perfect inregelen, maar... dan moet ik wel meer weten over je installatie. Je mag me een PB sturen voor overleg.


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#3 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 21 January 2022 - 06:33 PM

Kijk maar in je mail  :D


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#4 Gast_Jan Bruggink_*

Gast_Jan Bruggink_*
  • Guests

Geplaatst op: 23 December 2023 - 06:19 PM

hallo,

Ik heb een Artel 24Kw compact autocleaning met een 500lt buffervat. en externe circulatie pomp voor de CV . Installatie is nieuw. zelf geinstalleerd.

Mijn kachel blijft na het verwarmen in wait cooling staan. en blijft uren door koelen. en gaat niet naar hold request.

 

Ik heb dus 500ltr buffer met 2 voelers.

standby mode type 2

hydraulische schema 4

beide voelers ingesteld op 70c

pomp aan ingesteld op 60c

delta T op 7c, ketel start op 63c

externe circulatie pomp.

 

De kachel start goed op, en als deze draait staat in het display afwisselend de temp vd beide voelers en text puffer water.  Daarna weer H2O temp en de temperatuur vd ketel

De kachel gaat ook moduleren ( zachter branden) als de water temp hoger wordt.

Als de beide voelers 70c zijn stopt de brander en gaat de kachel uit, en gaat dan in wait cooling.

Maar uit deze modus gaat de kachel niet meer, en blijft net zolang in wait cooling ( en dus warmte uit het buffervat trekken) totdat het water in het buffervat afgekoeld is naar 63c.

Waarna de kachel weer opstart.

Schakeld dus niet van wait cooling naar hold request.

Iemand idee wat dit kan zijn?



#5 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 25 December 2023 - 01:52 PM

Dag Jan,

 

Welkom op dit forum. Je hebt geluk want ik heb een perfect draaiende 20KW uitvoering van Artel. Ik ben ook erg lang bezig geweest om de Artel compact clean goed ingesteld te krijgen en ben uiteindelijk overgegaan naar Hydraulischschema 0 en stanby mode 02. Ik draai met relatief lage temperatuur omdat ik vloerverwarming heb met radiatoren boven die nauwelijks aan zijn. Onderstaand heb ik mijn meest belangrijke instellingen weergegeven: 

 

De Delta T is erg van invloed

Water temp "set H2O" 50 °C Pomp inschakel temp 50 °C Delta T 5 °C Resultaat ketelgedrag Ketel uit 55 °C Moduleren 45 °C Pomp aan 50 °C Pomp uit 48 °C Ketel aan 45 °C

 

Menu Parameters Omschrijving Setting Origineel Ingesteld Afwijking

 

M-9-5 06 – Delta °C ingestelde temp voor het uitschakelen °C (0 tot 15°C) 5 5 0,00

M-9-5 13 – Type stand-by mode 01 t/m 03 02 02

M-9-5 19 – Delta Boiler °C (0 t/m 20) 5 5 0

M-9-5 20 – Continue pellet toevoer (de)activeren 2 Off Off

M-9-7 PR15 Water temperatuur waarbij kamerventilator start 50 55 5 M-9-7 PR25 Pomp inschakel temperatuur (zet deze 3-5 graden hoger dan de watertemperatuur) 55 50 -5

 

 

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#6 Gast_Jan_*

Gast_Jan_*
  • Guests

Geplaatst op: 01 January 2024 - 07:01 PM

Hallo Germ,

 

Ben veel aan het experimenteren geweest.

Heb het volgende ontdekt.

 

Start stop nu geregeld door de beide voelers, de bovenste op 70C de onderste op 63C.  Keel start als beide voelers vragen, ketel stop als bovenste voeler voldaan is.

De Delta T op 0C want deze speelt nu geen rol voor de start/stop.

Het wait cooling probleem opgelost door het uitschakelen vd uitlaat ventilator op 70C te zetten ipv de 50C die de standaard parameter  is.

Tevens het inschakelen vd circulatie pomp op 70C gezet. Dus onder de 70 stopt deze. Misschien ga ik nog naar 68C om tijdens opstarten vd kachel niet steeds start stop te krijgen vd pomp.

Waarom ik het Wait Cooling kreeg, is dat na het stoppen vd brander, de uitlaat ventilator en de circulatie pomp bleven draaien.

Omdat dan het warme water door de kachel bleef circuleren ging de kachel nu het water staan koelen.

Eerst ontdekte ik waarom de ventilator bleef draaien, stop op 50C (het nakoelen). Toen ik deze parameter had veranderd ging de kachel op hold request. dus op standby.

Daarna ontdekte ik dus dat de pomp ook bleef na draaien, deze temp op 70C gezet. misschien dat ik deze temp nog 2C lager ga zetten op 68C

Resultaat:  brander uit= kachel na korte tijd op Hold Request.

 

Ik draai op hydraulisch schema 4.

 

Wat zijn jouw gedachten over deze instellingen, omdat ik nu weer even van huis ben kan ik niet de exacte parameters doorgeven.

 

Groet Jan

 

 



#7 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 03 January 2024 - 07:37 PM

Ik denk dat je goed de ketel doorgrond hebt. Delta T rond de 5 graden voorkomt het pendelen. Als je weer thuis bent mag  je me de parameters in een POB sturen dan vergelijk ik deze met de mijne. 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#8 Gast_Jan bruggink_*

Gast_Jan bruggink_*
  • Guests

Geplaatst op: 04 January 2024 - 10:56 AM

Ik kan geen PB sturen, heb mij aangemeld bij het forum, maar nog steeds geen goedkeuring gekregen.

Zodra ik inlog kan ik niets meer bekijken.



#9 Gast_Jan bruggink_*

Gast_Jan bruggink_*
  • Guests

Geplaatst op: 04 January 2024 - 10:56 AM

Ik kan geen PB sturen, heb mij aangemeld bij het forum, maar nog steeds geen goedkeuring gekregen.

Zodra ik inlog kan ik niets meer bekijken.





Reageer op dit onderwerp



  


Hosting en Seo door
scheiding