Ga naar inhoud

Foto
- - - - -

Grof Van Fijnafstelling

12 replies to this topic

#1 Dadis1988

Dadis1988

beginner

• Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 16 januari 2022 - 07:18

Goedenavond,

Sinds een maand een trotse bezitter van een LivinFlame pelletkachel (Tromvik 8). Deze heb ik inmiddels ingesteld zodat ik rond de 20/21 graden in de woonkamer heb. Instellingen heb ik gedaan via de UT4 dan naar A9. Daarin heb ik de PR06 - PR10, PR18 - PR22 en de PR23 - PR27 zo ingesteld dat de kachel lekker werkt (warm, laag verbruik en weinig roet). Nu willen ze langs komen van LivinFlame voor de eerste ingebruikname maar voor die tijd adviseren ze om met de opties in de UT4 -> C9 de kachel te gaan instellen. Via handleidingen van verschillende merken pelletkachel ben ik achtergekomen dat A9 zijn de grove instellingen en de C9 zijn de fijne instellingen. Kan iemand mij het verschil uitleggen? Zijn PR nummers hetzelfde? Of heeft iemand toevallig info over alle instellingen (UT1 tot en met UTxz) en ook alle letters bij de sub menu. Alvast bedankt.

pelletkachel

#2 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 16 januari 2022 - 10:37

A9 grof is voor livinflame

snel terugzetten voor ze komen of weg die garantie

#3 Dadis1988

Dadis1988

beginner

• Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 17 januari 2022 - 07:05

Bedankt voor de tip :) zal het doen. Door de drukte komen ze eind maart pas.

Heeft iemand nog de standaard instellingen van de LivinFlame kachel? 🙃🙃

Mvg,
DawidK

En de vraag staat nog steeds uit

#4 GermWentink

GermWentink

Moderator

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 130 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 17 januari 2022 - 09:11

Instellingen van een pelletkachel zijn o.a. afhankelijk van de kwaliteit en soort pellets, trek van het rookgaskanaal, en het weer.

bij de LivingFlame kun je met C9 het zogenaamde pellet/lucht recept snel instellken zonder dat je in het technisch menu komt (A9). 

Als je precies 1 liter pellets weegt, het gewicht verteld, aangeeft welk soort pellets je gebruikt (kwh), wat de lengte en doorsnede van het rookgaskanaal is dan kan ik je nog veel verder helpen.

Ik stook mijn pellets in een 'MCZ-Deco' pelletkachel en in een 'Artel compact 20kw autocleaning' pelletCV  

#5 Harlo

Harlo

groot gebruiker

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 118 Posts:

Geplaatst op: 17 januari 2022 - 12:18

De pr in de A9 zijn de parameter instellingen die kun je van 0 tot 10 instellen dus met een enorm bereik In C9 gaat het vaak om maximaal + 10% of -10%.

Door minimale aanpassingen in de PR kan je vaak een fijn afstelling realiseren.

#6 Dadis1988

Dadis1988

beginner

• Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 17 januari 2022 - 05:20

@GermWentig ok nu ben ik erg nieuwsgierig hoe je zo'n berekening maakt :)

Schoorsteen kanaal is 80mm met de lengte van 7 meter
Pellets 1liter is precies 700gram met 4,8kWh.

Wat de settings betreft heb ik al aangegeven bij LivinFlame dat het mij te lang duurt voordat ze langskomen en dat ik zelf aan de instellingen heb gezeten - mail voor afspraak in december gestuurd en ze kunnen pas eind maart begin april een datum roepen wanneer ze langs kunnen komen. Over de garantie laat ik jullie nog weten als ik een reactie krijg.

Bedankt allemaal voor de reacties :)

#7 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 17 januari 2022 - 07:43

maat 100 was beter geweest

garantie verval bij zelf in A9 staat duidelijk in voorwaarden

#8 GermWentink

GermWentink

Moderator

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 130 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 19 januari 2022 - 07:39

Ik heb voor de parameters van de lucht en pellettoevoer een spreadsheet ontwikkeld dat door tientalle tevrreden stokers wordt gebruikt. Ben je handig met de laptop en heb je een google account dan kan ik je verder helpen. stuur maar een PB

Ik stook mijn pellets in een 'MCZ-Deco' pelletkachel en in een 'Artel compact 20kw autocleaning' pelletCV  

#9 GermWentink

GermWentink

Moderator

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 130 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 21 januari 2022 - 06:31

Kijk maar in je mail  :D

#10 Gast_Jazz_*

Gast_Jazz_*
  • Guests

Geplaatst op: 27 januari 2022 - 01:55

Zou je mij aub de spreadsheet kunnen toesturen (of hier delen)? Alvast dank

#11 GermWentink

GermWentink

Moderator

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 130 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 27 januari 2022 - 08:01

De onderstaande link wijst naar de google spreadsheet en is gebaseerd op de parameters van de Artel compact 20kw, maar de pellettoevoer en de snelheden voor de rookgasuitvoer zijn redelijk uniform toepasbaar voor de Artel achtige pelletkachels. In de selektievakjes F9 t/m/ F13 kun je het gewicht van 1 ltr pellets aan vinken. In de rode vakken met de percentages kun je de verandering voor de luchttoevoer en de pellettoevoer selecteren. Standaard is dit 40%. De instellingen en de parameters (geel gemarkeerd) passen zich zelf automatisch aan en halen de instellingen uit het tweede tablad met [ Instellingen] deze zijn door de Artel fabriek aanbevolen. De powerstanden 1 t/m 5 verlopen regressief dwz dat de laagste standen het minste verschil maken en de hoogste standen het meeste, zelfs tot aan het maximale. Zodoende kun je de kachel juist in de lage standen goed regelen en mocht het echt nodig zijn, dan heb je in de hoogste standen toch nog het maximale vermogen. Wil je de spreadsheet helemaal voor je zelf hebben? Sla dan de spreadsheet op in je eigen "google cloud" omgeving. 

De link even kopieren en plakken in de adresbalk van je browser  

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yQUGmb85i6-wjpy-KXQr8wMB9XUaC3ZaO-pELTgGfLg/edit?usp=sharing

Veel plezier er mee!

Germ

#12 Gast_Daan_*

Gast_Daan_*
  • Guests

Geplaatst op: 01 april 2022 - 10:30

Ik heb hetzelfde probleem met dezelfde kachel. Is er een makkelijke manier om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen?

#13 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 02 april 2022 - 12:39

knoopcel uurtje uit print halen

Reageer op dit onderwerp