Ga naar inhoud


Foto
- - - - -

Pelletkachel Topnext 8Kw Technische Vraag


7 replies to this topic

#1 Bennie84

Bennie84

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Geplaatst op: 12 January 2022 - 09:20 AM

Hallo.
Ik ben net nieuw hier en heb technische vragen betreft mijn TopNext 8kw pelletkachel.

Ik heb deze kachel sinds augustus 2021. En nu in de wintermaanden staat hij dagelijks de hele dag aan.
Ik maak hem ook schoon elke dag. Zuig al het as eruit.

Wat mij is gaan opmerken is dat het raampje steeds sneller beslaat. Binnen een dag is het al beslagen. Ook is de temperatuur van rookgasafvoer veel hoger. Hij geeft nu gemiddeld 180 graden aan. Af en toe geeft de display hot afvoer aan en gaat dan afblazen. Ik ben redelijk handig, en heb al 3x de zijwanden eraf gehaald. En de boel uitgezogen. Wat mij vooral opviel is dat er heel veel as bij de ventilator afvoer ruimte blijft hangen.
(Kan hier helaas geen foto laten zien)
Ondanks dit blijft hij nog steeds hetzelfde doen, En vraag ik mij af of dit gewoon zo hoort ??
Ik zag ook op internet dat hij een eco mode heeft ? Maar zodra de temperatuur behaald is blijft hij gewoon volop doorbranden.
De afvoer loopt bovenlangs en gaat rechtuit zo een 7 meter omhoog boven het dak uit. Zit een 1,5m stukje 80cm pijp. Dat overgaat in het plafond op een 130cm flexibel dubbelwandig rvs pijp.

Als ik het aan de verkoper vraag denk ik dat ze voorstellen voor een onderheidsbeurt waar ik nu geen budget voor heb. En erg snel vind in nog geen jaar tijd.

Ik gebruik witte pellets EN Plus A1

Hopelijk kan hier iemand mij wat duidelijkheid in geven. Bedankt!

#2 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 211 Posts:

Geplaatst op: 12 January 2022 - 10:40 AM

Bij dit soort kachels zijn de rookgas ruimtes vrij klein en kunnen die tijdens het stook seizoen verstopt raken

Wel alle panelen van de branderruimte verwijderd? Vaak zit er nog een paneel achter.

Kachel beter afstellen waarschijnlijk is de pellettoevoer in de eco stand of P1 te hoog 



#3 Bennie84

Bennie84

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Geplaatst op: 12 January 2022 - 11:00 AM

Beste Harlo.

Bedankt voor uw antwoord.
Ik heb alle panelen van de brander ruimte verwijderd. Er zit een grote plaat voor. Met daar achter zo een 6 staven ? 6 kleine gietijzeren balken?.
Dat is de warmtewisselaar ? In ieder geval heb ik deze ook schoongemaakt. Deze lopen door naar beneden. En onderaan rechts zit er dus een gat met de rookgasventilator. Ik moest een plaat onderin los schroeven om bij deze ruimte te komen. En dit zat helemaal vol met as.. deze heb ik helemaal uitgezogen maar lijkt erop dat het binnen een maand weer helemaal vol zit.

Ik ben nog een leek op pelletkachel gebied. En onbekend hoe ik deze beter zou kunnen afstellen..
Wat tips zou zeer welkom zijn. Bedankt.

#4 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 211 Posts:

Geplaatst op: 12 January 2022 - 12:01 PM

Het schoonmaken is goed nu nog de instellingen Dit is ivm beperkte kennis van de kachel een klusje voor iemand die er verstand van heeft vaak de verkoper of installateur.

Is de kachel nieuw gekocht?



#5 Bennie84

Bennie84

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Geplaatst op: 12 January 2022 - 03:36 PM

De kachel is nieuw gekocht afgelopen jaar in augustus. Ik zou contact kunnen opnemen met de verkoper maar valt het wel onder garantie dan ?
Als het als een onderhoudsbeurt gedaan wordt kost het aardig wat waar ik geen budget voor heb.

#6 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 17 January 2022 - 09:53 AM

Je schrijft "....Dat overgaat in het plafond op een 130cm flexibel dubbelwandig rvs pijp...."  Dit begrijp ik niet helemaal. Het kanaal was toch 7mtr? 

De temperatuur modus kun je bereiken met het de  Stand-by mode (menu 05) In de “Stand-by mode” zal de kachel aan en of uitschakelen, bij en vooraf bepaalde afwijking, van de ingestelde en gemeten temperatuur Procedure;

1. Bedien toets 3

2. Bedien toets 6 en of 5 totdat “Menu 05” in het display verschijnt

3. Bedien opnieuw toets 3 om menu te selecteren

4. Kies met toets 1 en of 2 of de Stand-by mode aan of uit moet zijn

5. Verlaat het menu met toets 4.

Opm: Delta T temperatuur waarbij de kachel aan of uitschakelt, kan ingesteld worden onder setting algemeen N-9-5-06 (Delta T uit auto).

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#7 Bennie84

Bennie84

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Geplaatst op: 20 January 2022 - 05:24 PM

Beste Germwentik. Bedankt voor uw antwoord. Zodra het uitkomt zal ik uw stappen uitproberen.
Helaas kan ik hier geen foto's laten zien. Maar ik heb dus een schoorsteen kanaal wat vanaf de huiskamer (plafond) doorloopt naar boven het dak. In totaal zo een 7 meter omhoog gok ik. Dus kanaal loopt door slaapkamer / zolder. Het is zo gemaakt dat het uit mijn plafond steekt in de woonkamer. Hier zit weer een verloop op naar de pelletkachel.

Inmiddels heb ik ook contact gehad met de verkoper. Deze geeft zoals ik al dacht aan dat hij een onderhoudsbeurt nodig heeft.. Wat ik zelf eigenlijk al meerdere keren gedaan heb. Heb hem al 3x uit elkaar gehaald en helemaal uitgezogen. Ik verwacht dat de verkoper precies hetzelfde zal doen ?

#8 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 20 January 2022 - 08:16 PM

verkoper onderhoud laten doen

pas betalen als raampje langer proper en rookgas 50 graden kouder
 





Reageer op dit onderwerp



  


Hosting en Seo door
scheiding