Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto

Pelletketel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 Magyar Yella

Magyar Yella

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 15 November 2020 - 02:35 PM

Wij hebben een huisje in Hongarije. In het dorpje is geen gas en komt geen gas in de toekomst. Nu stoken we met een onrendabele houtkachel. we willen meer comfort, dus cv met radiatoren in o.a. douche, halletje en slaapkamers. En warm tapwater uiteraard. Een pelletketel en radiatoren installeren is het probleem niet zo. Maar ik heb geen idee wat er nodig is voor het tapwater. Tapwater gaat op dit moment met een electrische boiler. Mijn vraag is dus, wat is er nodig naast een pelletketel, om tapwater te verwarmen?



#2 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:

Geplaatst op: 16 November 2020 - 08:26 PM

een oplossing voor het tapwater kan een doorstroomboiler zijn. Deze kan zowel via het CV-water als via elektra warm worden. Zie:

https://www.groeneho...t-warmtewi.html Gebruik hem nu 2 jaar en bevalt zeer goed.

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#3 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:

Geplaatst op: 16 November 2020 - 08:50 PM

Nog een iets goedkoper adres gevonden : https://www.qualityh...ale-bediening/ 

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#4 Magyar Yella

Magyar Yella

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 17 November 2020 - 06:32 PM

Dank voor de reactie. Hier kan ik wel iets mee.

Maakt het verder nog iets uit wat voor pelletketel het is? Is er bijvoorbeeld nog een aparte pomp nodig of kan ik deze gewoon aansluiten op de cv?

Ik moet nog een pelletketel zoeken. Op dit moment ga ik voor een gebruikte omdat we slechts een paar weken in de winter in Hongarije zijn. Maar kan ik wel alles toekomst klaar maken. ben wel klaar met de houtkachel en de grote temperatuurverschillen in het huis.



#5 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:

Geplaatst op: 17 November 2020 - 08:21 PM

De boiler wordt in Bulgarije gemaakt en is wellicht ook in Hongarije te koop. De Boiler is elektrisch mooi in te stellen en heeft een bijzonder fraai display. De software is heel compleet en je kunt echt heel veel instellen. Omdat de verwarmingskant werkt als een radiator is het handig om direct een voetklep te installeren zodat de doorstroom netjes geregeld kan worden. Bovendien heb ik in de aanvoer en de retour een tussenkraan gemonteerd. Letop dat deze niet beide tegelijk dicht mogen (De boiler kan dan het drukverschil van het uitzettend en krimpend water niet kwijt) Bij zaten er heel lelijke half duims afsluitdoppen bij, die heb ik vervangen door einddoppen van een verwarming.  


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#6 Magyar Yella

Magyar Yella

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 23 November 2020 - 06:22 PM

dank voor de tips. Eerst maar een goede gebruikte pelletketel op de kop zien te tikken. de genoemde tips ga ik ter harte nemen.



#7 Magyar Yella

Magyar Yella

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 26 December 2020 - 12:17 PM

Inmiddels een plan. Gaat een nieuwe Burnit Easy pell 20 worden zeer waarschijnlijk. Die kan ik gewoon bestellen in Hongarije via verschillende webshops. Minder dan 2000 euro (in NL 3000). En keurig afgeleverd op het adres van onze woning. Dus geen gedoe van in NL een gebruikte zoeken voor 1250 euro van een aantal jaren oud. Thuis zien te krijgen. In Hongarije zien te krijgen. Installatie kan gewoon door een installateur tegen 12 euro per uur. En uiteraard een doorstroomboiler. Die moet ik alleen nog even zoeken aldaar. Maar verwacht ook daarmee geen problemen.



#8 Magyar Yella

Magyar Yella

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 26 December 2020 - 12:44 PM

Inmiddels uitgevonden dat in Hongarije de Eldom 80 en 100 liter doorstroomboilers makkelijk leverbaar zijn. En voor 50-60 % van de prijzen in Nederland.



#9 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:

Geplaatst op: 03 January 2021 - 11:28 AM

Installeer je ook nog een buffervat? Eventueel de pomp,  in het CV leiding circuit, schakelen met een thermostaat (230V) met externe voeler in het huis. 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#10 Magyar Yella

Magyar Yella

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 03 January 2021 - 12:00 PM

Ik wil eigenlijk zonder buffervat. Is dat trouwens mogelijk? Want er is niet zo veel ruimte om ook nog ergens een groot buffervat te plaatsen. Althans niet op een logische plaats. en ik heb geen trek in een groot lelijk ding in de woonkamer. Het is een niet heel groot huis. Woonkamer/keuken 6x6 m1. Gang, badkamer en 2 slaapkamers beneden. Geen bijhokken of iets dergelijks waar je iets kunt weg moffelen. Boven is iets minder dan de helft van de woning een grote slaapkamer waar wasmachine en boiler staan/hangen. Daar is niet meer plek voor nog een buffervat. De woonkamer is open tot het dak.

Hoe groot moet een buffervat eigenlijk zijn als het beslist nodig is? Want ik bedenk ineens dat er nog een kleine ruimte is net voorbij de trap/overloop, pal achter waar de boiler hangt.

Een andere kwestie is nog hoe verwarm ik de boiler genoeg via de pelletketel zonder te veel op electriciteit terug te vallen? WANT! Ik wil eigenlijk in het kader van energie besparing de water temperatuur in de radiatoren zo laag mogelijk houden. En een boiler moet toch iets van minimaal 65 graden zijn geloof ik. Dus moet de pelletketel in mijn beleving zijn uitgerust met 2 pompen en software voor verschillende standen.

Ik wil graag zelf weten waar ik aan begin. Want in mijn jaar dat ik werkte in Hongarije heb ik wel gemerkt dat je niet te veel moet vertrouwen op de Hongaren. Hele aardige en vriendelijke mensen. Maar enorm gemakkelijk in het niet nakomen van afspraken.



#11 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:

Geplaatst op: 28 January 2021 - 02:17 AM

Voor CV en warmwater heb je een boiler met hygiennespiraal nodig van ca. 500 liter. Je bent dan minimaal een ruimte van 2x2 meter nodig.

 


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.


#12 Magyar Yella

Magyar Yella

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 08 February 2021 - 12:31 PM

Dat is nog best veel ruimte wat er nodig is. Dan vraag ik me af of een dergelijk systeem wel interessant is voor warm water. Zonnepanelen gaan we voorlopig niet aanleggen.






Hosting en Seo door
scheiding