Ga naar inhoud


Foto
- - - - -

Pelletkachel Blaast Zichzelf Uit Bij Opstarten


20 replies to this topic

#1 Jeffrey

Jeffrey

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 20 December 2021 - 04:32 PM

Hallo,

 

onze eerste ervaring met een pelletkachel, deze stond geplaatst door de vorige eigenaar van ons appartement.

Het is een JustFire PS-15-2 (9kw).

Wij wonen aan de Belgische kust, dus een technieker van JustFire laten komen is niet direct een optie.

 

Na het vullen van het vuurmandje, start het aanmaken van de pellets.  Maar kort nadat de steekvlam begonnen is, dooft de vlam weer.

Het lukt dus niet om voldoende pellets te ontbranden om verder te gaan.

(het zijn nieuwe pellets)

 

Op de kachel kun je enkel de rookgasventilator, de ventilator, de first-time-feed en cleaning cyclus regelen. (en week-timer) 

We hebben al geprobeerd met verschillende hoeveelheden pellets en door het aanpassen van de rookventilator, maar zelfs met de uiterste opties van -20  tot +20 maakt het geen verschil.

Ik heb de indruk dat er teveel turbulentie is om de initiële vlam stabiel te houden.  De eerste pellets die opbranden worden ook al snel uit het mandje geblazen.

 

De vorige eigenaar had een stuk buis lopen naar de luchtinlaat en trok lucht uit de kamer, maar ik herinner me dat hij de buis opzettelijk geplooid had, om de toevoer wat te blokkeren ?

Maar dat leek me niet normaal.

We hebben een nieuwe schouw gestoken en trekt de kachel verse lucht uit de kamer, maar zonder aansluitstuk op de lucht inlaat.

De firma die de schouw plaatste wou niet aan de instellingen komen, want "niet in hun gamma"....

 

Is het mogelijk dat het toestel toch teveel lucht aantrekt ?

 

Groeten,

Jeffrey

 



#2 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 20 December 2021 - 07:06 PM

veel turbulentie aan kust. geplooide buis terug op inlaat.

 



#3 Jeffrey

Jeffrey

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 20 December 2021 - 08:19 PM

Uiteindelijk toch aan de praat gekregen door nog meer pellets te gebruiken aan de start.  Bakje volledig vol,  lijkt theorie van teveel lucht te bevestigen.

 

Welke max temperatuur zou ik mogen zien aan de rookgasafvoer ?   Ik las op het forum tussen 90-190graden ?  Maar hier al 211 graden gezien. 



#4 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 211 Posts:

Geplaatst op: 21 December 2021 - 01:30 PM

Je meot in het installateurs menu zien te komen en daar de rookgasventilator regelen Deze blaast te hard tijdens de opstart en is kennelijk niet te regelen met de instellingen die voor de gebruiker zijn Just fire contracteren daarmee wens ik je succes en dit is geen grapje zie eerdere reactie's Is er iemand op dit forum die de toegangscode weet van de justfire kachels????



#5 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 21 December 2021 - 02:11 PM

Parameters1:duimpje omhoog indrukken tot piep geluid code 1108 andere parameters duim omlaag de rest hetzelfde als bij duim omhoog.

#6 Hatzeflats

Hatzeflats

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 16 Posts:

Geplaatst op: 21 December 2021 - 06:48 PM

Hoi Jeffrye, het is niet het duimpje maar de pijltjes op het display hierna code 1108 dan kom je in het submenu.

Zou ook eens zoeken het zoek menu van het pelletkachelforum, hier justfire intikken hier was of is een volledige beschrijving te vinden

van deze parameters. Kijk naar het jaar 2019 of 2020



#7 Hatzeflats

Hatzeflats

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 16 Posts:

Geplaatst op: 21 December 2021 - 07:01 PM

Heb gevonden

BELANGRIJK Voor u gaat finetunen schrijft u de fabrieksinstellingen op, zodat u altijd kunt terugzetten als iets niet werkt.

Als u de pijl omhoog ingedrukt houd vraagt de palletkachel om een code, dit is 1108 duimpje
Hier zijn de volgende parameters in aanwezig

Startup clean 20 (niet wijzigen)
Light delay time (niet wijzigen)
Ignitor delay time (niet wijzigen)
Ligtning fail time (niet wijzigen)
Switch off ( wijzigbaar )
Protect temp ( niet wijzigen )
Exhaust L temp ( zelf heb ik op 30 )
Exhaust H temp ( zelf heb ik op 35 )
Gap temp ( geen idee wat dit is )
Cooling temp ( zelf op 90 staan ivm langdurig afsluiten)
Pomp stop temp ( als de buffer deze temp berijkt heeft gaat de pomp draaien)
Water Limit temp. (Max water temp, zelf op 90)
Pomp last time, (hoelang de pomp moet draaien na aangaan, zelf op 10)

Als u de pijl omlaag ingedrukt houd vraagt de palletkachel om een code, dit is 1108 duimpje
Hier zijn de volgende parameters in aanwezig

First feeding time (niet wijzigen)

Dan de instellingen zoals ik deze heb gewijzigd voor een aangename verbranding van de pallets.

P1 smoke 122
P1 fan 128
P1 Feedtime Last 6 every 2

P2 smoke 120
P2 fan 125
P2 feedtime last 7 every 3

P3 smoke 97
P3 fan 117
P3 feedtime last 3 every 5

P4 smoke 93
P4 fan 107
P4 feedtime 3 every 9

P5 smoke 140 (niet wijzigen)
P6 smoke 145 (niet wijzigen)

Hierna kunt u de instellingen opslaan in de parameters.

En het wachtwoord wijzigen, ik adviseer dit zelf niet te doen maar te laten staan zodat u dit altijd kunt opzoeken.

Deze instellingen kunnen per kachel verschillen, maar als je goed kijkt zie je een patroon in de feedtime en ventilatoren.

Smoke is de rookgasventilator, hiermee kun je dus het vermogen regelen maar je zult de hoeveelheid pallets hierop aan moeten passen zodat deze verhouding klopt.

Als de code 1108 niet werkt zou u nog 1109 kunnen proberen.

Ik sta achter de informatie die ik met u deel en u mag mij altijd even een berichtje sturen wellicht kan ik u wel verder helpen met de afstellingen waar justfire dit verzaakt.

Met vriendelijke groet

 



#8 Hatzeflats

Hatzeflats

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 16 Posts:

Geplaatst op: 21 December 2021 - 07:04 PM

Heb gevonden

BELANGRIJK Voor u gaat finetunen schrijft u de fabrieksinstellingen op, zodat u altijd kunt terugzetten als iets niet werkt.

Als u de pijl omhoog ingedrukt houd vraagt de palletkachel om een code, dit is 1108 duimpje
Hier zijn de volgende parameters in aanwezig

Startup clean 20 (niet wijzigen)
Light delay time (niet wijzigen)
Ignitor delay time (niet wijzigen)
Ligtning fail time (niet wijzigen)
Switch off ( wijzigbaar )
Protect temp ( niet wijzigen )
Exhaust L temp ( zelf heb ik op 30 )
Exhaust H temp ( zelf heb ik op 35 )
Gap temp ( geen idee wat dit is )
Cooling temp ( zelf op 90 staan ivm langdurig afsluiten)
Pomp stop temp ( als de buffer deze temp berijkt heeft gaat de pomp draaien)
Water Limit temp. (Max water temp, zelf op 90)
Pomp last time, (hoelang de pomp moet draaien na aangaan, zelf op 10)

Als u de pijl omlaag ingedrukt houd vraagt de palletkachel om een code, dit is 1108 duimpje
Hier zijn de volgende parameters in aanwezig

First feeding time (niet wijzigen)

Dan de instellingen zoals ik deze heb gewijzigd voor een aangename verbranding van de pallets.

P1 smoke 122
P1 fan 128
P1 Feedtime Last 6 every 2

P2 smoke 120
P2 fan 125
P2 feedtime last 7 every 3

P3 smoke 97
P3 fan 117
P3 feedtime last 3 every 5

P4 smoke 93
P4 fan 107
P4 feedtime 3 every 9

P5 smoke 140 (niet wijzigen)
P6 smoke 145 (niet wijzigen)

Hierna kunt u de instellingen opslaan in de parameters.

En het wachtwoord wijzigen, ik adviseer dit zelf niet te doen maar te laten staan zodat u dit altijd kunt opzoeken.

Deze instellingen kunnen per kachel verschillen, maar als je goed kijkt zie je een patroon in de feedtime en ventilatoren.

Smoke is de rookgasventilator, hiermee kun je dus het vermogen regelen maar je zult de hoeveelheid pallets hierop aan moeten passen zodat deze verhouding klopt.

Als de code 1108 niet werkt zou u nog 1109 kunnen proberen.

Ik sta achter de informatie die ik met u deel en u mag mij altijd even een berichtje sturen wellicht kan ik u wel verder helpen met de afstellingen waar justfire dit verzaakt.

Met vriendelijke groet

 



#9 Gast_Jeffrey_*

Gast_Jeffrey_*
  • Guests

Geplaatst op: 21 December 2021 - 09:04 PM

Heel erg bedankt voor de tip!  De code heb ik al geprobeerd, nu een kwestie om geduldig de optimale instellingen te vinden.



#10 Hatzeflats

Hatzeflats

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 16 Posts:

Geplaatst op: 22 December 2021 - 08:42 AM

Tip, als je handig bent. Heb zelf een ps-15-3,hier heb ik onder aan de voorkant een klepje met 2 schroefjes, volgens mij bij de ps-15-2 aan de rechter zijkant. Dit zit meestal dichtgekit. Als je het opent zit hier de rookgas ventilator.Het kamertje hier zit meestal na een maand goed vol met as als je de pelletkachel veel gebruikt. Zuig deze ruimte goed schoon en vervang de kit door platte haard koord met plakstrip, de moertjes vervangen door vleugel-moertjes, how dit elke maand bij. Wil je nog meer tips??? Zal regelmatig in het forum kijken. Groetjes Hatz

#11 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 211 Posts:

Geplaatst op: 22 December 2021 - 08:54 AM

Hatzeflats We hebben dan nog niet de instellingen bij de opstart die juist problemen geeft  Heb je daar nog een aanwijzing voor.

Deze kachels zijn een modernere versie van de K stove Grace Ningbo  made in China. De oudere kachels hebben code 1680 meen ik mij te herinneren.

Mijn eerst k stove kon je helemaal niet instellen.



#12 Jeffrey

Jeffrey

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 22 December 2021 - 09:55 AM

Zo staat ze nu ingesteld.

Voorlopig zal ik de P6 en P4 trachten te finetunen. 

 

start up clean 20s light delay time 5m ignitor delay time 2m lighting fail time 20m switch off 4m cleaning alarm time 0h protect temp 100 exhaust L temp 38 exhaust H temp 60 Gap temp 5 cooling temp 70 Open the Aux fan? No

 

 

P1 smoke 110 P1 fans 110 P1 feedtime last 4 every 6 P2 smoke 105 P2 fans 105 P2 feedtime last 4 every 7 P3 smoke 105 P3 fans 100 P3 feedtime last 3 every 6 P4 smoke 98 P4 fans 70 P4 feedtime last 2 every 14 P5 smoke 130 P6 smoke 130 workingtime 1640.5 hours Save defaults? No password modify ****

 

 

Via het display kan ik drie temperaturen opvragen :  kamer ®, rookgas (S) en hopper (P).

Wat is een veilig bereik voor de rookgasafvoer temperatuur ?    Heb ik al zien variëren tussen 90° tot 211°.

 



#13 Jeffrey

Jeffrey

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 22 December 2021 - 10:00 AM

(iets beter leesbaar, de teksteditor heeft in de vorige post mijn tabel verwijderd  :)  )
 
start up clean 20s
light delay time 5m
ignitor delay time 2m
lighting fail time 20m
switch off 4m
cleaning alarm time 0h
protect temp 100
exhaust L temp 38
exhaust H temp 60
Gap temp 5
cooling temp 70
Open the Aux fan? No
 
P1 smoke 110
P1 fans 110
P1 feedtime last 4 every 6
P2 smoke 105
P2 fans 105
P2 feedtime last 4 every 7
P3 smoke 105
P3 fans 100
P3 feedtime last 3 every 6
P4 smoke 98
P4 fans 70
P4 feedtime last 2 every 14
P5 smoke 130
P6 smoke 130
workingtime 1640.5 hours
Save defaults? No
password modify ****

 

 



#14 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 211 Posts:

Geplaatst op: 22 December 2021 - 10:39 AM

Is P6 de waarde van de rookgasventilator bij de opstart en P5 bij de afsluiting van de kachel? Volgens mij staat p6 dan veel te hoog is net zo hoog als bij het afsluiten



#15 Hatzeflats

Hatzeflats

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 16 Posts:

Geplaatst op: 22 December 2021 - 12:12 PM

Zou je moeten testen, bij mij staat p5 op 155 en p6 op 150 maar daar kom ik niet aan. Onze pelletkachel is een ps-15-3 grote bak 14kw. Kan ook zijn dat de korrels te licht zijn.Maak het bakje niet te vol bij opstart want dan krijg teveel rookontwikkeling en kans op ploffen. Reinig de ruimte die ik eerder beschreven heb in de pelletkachel.

#16 Jeffrey

Jeffrey

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 22 December 2021 - 01:01 PM

P5 is de cleaning functie.   (staat op 10s elke 30m)

 

Heb P6 inderdaad al heel wat lager moeten zetten.

Nu moet ik het bakje wel vol laden, dus er is nog wat bij te regelen.

 

Staat vandaag al paar uur op zijn minimum P4 te draaien en ziet er goed uit!



#17 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 211 Posts:

Geplaatst op: 22 December 2021 - 02:11 PM

Misschien overbodig om te melden maar feeding time last 4 is 4 seconden, every 6 seconden dus om de  6 seconden draait de pelletmotor 4 seconden .

Correct me if i'm wrong.



#18 Hatzeflats

Hatzeflats

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 16 Posts:

Geplaatst op: 22 December 2021 - 02:52 PM

Dat klopt Harlo, maar of het seconden zijn?

#19 Gast_Jeffrey_*

Gast_Jeffrey_*
  • Guests

Geplaatst op: 22 December 2021 - 07:11 PM

Ik denk ook dat het seconden zijn.

Maar a

Maar aan P1 en P2 kom ik niet, heb voldoende met de twee andere programma's P3 en P4.   De kachel heeft ook twee ECO modes wanneer de kamertemperatuur bereikt is,  ofwel gaat hij uit ofwel in een minimumstand (P4).



#20 Hatzeflats

Hatzeflats

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 16 Posts:

Geplaatst op: 22 December 2021 - 07:50 PM

Klopt, zelf heb ik de stand van p3 op p1 gezet, als je eens op timer start springt de kachel altijd op p1 of de temperatuur op 10 graden zetten dan springt de kachel op p4. P4 is de eco stand.

#21 Jeffrey

Jeffrey

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 31 December 2021 - 10:37 AM

Hallo terug,

 

nogmaals bedankt voor de hulp, ondertussen hebben we de kachel al een tijdje goed kunnen gebruiken, zeker interessant met deze gasprijzen  :wacko: .

 

Maar een probleem doet zich nu voor dat de kachel ermee stopt en het bedieningspaneel niet meer werkt.  Heb een ander topic hierover geopend, maar ik kan geen link plaatsen in deze reactie, ook niet naar deze website  :huh:

 

 

 





Reageer op dit onderwerp



  


Hosting en Seo door
scheiding