Jump to content


Photo

9 replies to this topic

#1 RobinP

RobinP

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 12 December 2021 - 10:23 AM

Hoi allen,

 

Na weken lang zoeken en frustratie kom ik hier bij jullie terecht. Uit hoop hulp te vinden die wat duidelijkheid schept.

 

Sinds 7 jaar geleden hebben wij een Mcz cute in de living staan, zeer stille en fijne kachel.

Nu is er meerdere weken geleden een routine onderhoud gebeurd door de zaak waar deze van komt.

 

Enkel had dit één probleem.

De technieker heeft een update gedaan op de software/firmware die er nu voor zorgt dat de pelletworm werkt met "start stop" beweging.

Dit will zeggen dat ipv dat de pelletworm traag draait deze snel draait met korte tussenpauzes.

 

Weg stille kachel, weg stilte in de kamer terwijl ik papierwerk of computerwerk doe.

 

Zeer enerverend en frustrerend, en volgens de zaak waarvan hij komt onomkeerbaar. Ook fero, wat een van de grootste leveranciers is reageerd amper en is niet bereid.

 

 

Hoe keer ik dit om? Is dit zo dat software downgrades of resets niet kunnen?

Ik ben bezig geweest met zoekwerk om deze kachel te resetten naar factory settings... al lijk ik dit niet terug te vinden.

 

 

 

Mvg,

Robin



#2 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Posted 12 December 2021 - 12:49 PM

factory reset met knopje op print



#3 RobinP

RobinP

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 12 December 2021 - 06:46 PM

Deze print en knopje zit intern? aan de display. Zou dit volgens jouw de waarden resetten van de pellet toevoer etc, of de volledige software naar versie 1



#4 Gast_pelletkachelhome_*

Gast_pelletkachelhome_*
  • Guests

Posted 12 December 2021 - 07:11 PM

Goedenavond,

Het lijkt er op dat uw kachel een update heeft gehad van software 145 naar 148.

Voor deze kachel zijn er meerdere updates geweest.

De 145 had een altijd continu draaiende vijzelmotor maar deze liep nog wel eens vast met harde of lange pellets in het lage vermogen.

Bij de 148 is dit ondervangen door de motor aan en uit te schakelen als deze beneden een bepaald toerental komt.

Het vastlopen van de vijzel word hiermee grotendeels voorkomen maar in het lage vermogen kan het wel hoorbaar zijn.

Het updaten van software is op een geven moment wel noodzakelijk om de kachel te controleren en bij te stellen met een installateurs display.

Deze werken dus niet meer met de oudere kachels en oudere software

Voor zover mij bekend is verouderde software niet meer leverbaar.

vr.gr Pelletkachelhome.



#5 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Posted 12 December 2021 - 09:29 PM

Deze print en knopje zit intern? aan de display. Zou dit volgens jouw de waarden resetten van de pellet toevoer etc, of de volledige software naar versie 1

 

knopje op moederbord volledig naar versie fabriek

 



#6 RobinP

RobinP

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 13 December 2021 - 07:01 PM

Interessante replies, fel bedankt hiervoor. Ik ga alvast eens op zoek naar het knopje in kwestie.

 

De reactie van PelletkachelHome is ook zeker niet te verwaarlozen. De benaming van de geschikte sofware is dan waarschijnlijk versie 145 voor deze kachel.

Deze zou niet meer beschikbaar zijn voor een installateur? In alle geval schat ik in dat onze onderhoudsfirma het zal weigeren sofware beschikbaar te maken



#7 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 211 posts

Posted 14 December 2021 - 10:49 AM

Door het ontwerp en de vorm van de cute zal de vijzel wat meer horizontaal staan dan bij andere pelletkachels dit geeft soms problemen met de pellet toevoer en stof in de pellets.

De kans op vast lopen is dan groter. 



#8 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 211 posts

Posted 14 December 2021 - 10:54 AM

Wel vreemd dat door een software aanpassing er niet is gekozen voor of continue draaien of met interval. Dit lijkt mij makkelijk te realiseren.

Terug zetten naar fabrieks instelling zal niet helpen, daar dit niet meer in de software staat.



#9 Gast_pelletkachelhome_*

Gast_pelletkachelhome_*
  • Guests

Posted 14 December 2021 - 06:21 PM

Beneden een bepaald toerental loopt de kracht van de vijzelmotor ver terug waardoor er hier en daar problemen kwamen door vastlopen.

Met de software 148 en 149 is dit grotendeels opgelost.



#10 RobinP

RobinP

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 14 December 2021 - 07:37 PM

Ik had gehoopt dat de onderhoudsfirma de toegang had om de mode terug te veranderen van interval naar continu, maar zij ontkennen dit sterk.

 

Ondanks alles moet ik zeggen dat na 7 jaar deze kachel te hebben deze "interval" update meer kwaad doet dan goed.

Op deze periode is de kachel misschien 10 keer blijven steken op een pelletobstructie. Dan gaat deze in een foutcode.

Maar na reset word de "pelletgrind" toegepast om de geblokkeerde pellet te breken en werkt alles terug.

 

1 maal per jaar eens een reset doen op de display van de kachel, of elke avond naar motorisch drankautomaat gezoem luisteren, keuze is snel gemaakt.





Reply to this topic



  



Also tagged with one or more of these keywords: mcz, cute, software, firmware, update

Hosting en Seo door
scheiding