Jump to content


Interstoves Marina 10Kw


7 replies to this topic

#1 Gast_RP_*

Gast_RP_*
  • Guests

Posted 03 December 2021 - 06:06 AM

Goedemorgen,

 

wij hebben sinds kort een Interstoves marina 10kw.

 

en stoken zweedse pellets. waarschijnlijk te duur maar dit moest heel goed en stabiel branden.

 

echter met de fabrieks parameters brande het ruitje op P1 gelijk al zwart.

 

ik heb contact gehad met de leverancier van de pellets en die adviseerde om de pellet toevoer naar beneden te schroeven en de rookgas afvoer omhoog te gooien dit heb ik met try and error uitgeprobeerd en met kleine stapjes gedaan.

 

de aanpassing op dit moment is 10% minder pellets  en 10% meer rookgas afvoer dit toegepast op alle 5 standen.

P1 brand mooi en schoon.

 

echter vanochtend (week instelling) slaat hij aan op P3 en heb ik het zelfde probleem weer.

 

 

moet ik de programma`s allemaal appart bij langs ?

 

En ik neem aan dat de ventilatie stand er niets mee te maken heeft toch?

deze staat nog op fabrieksinstellingen.

 

 

iemand die bekend is met dit probleem ?

 

graag jullie advies.

 

RP



#2 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • PipPipPip
  • 421 posts
  • LocationWenum Wiesel

Posted 03 December 2021 - 10:17 AM

Dag RP,

 

Jeb bent niet de eerste en zeker niet de laatste die betere instellingen wil voor het verbranden van pellets. De meeste pelletkachels zijn gemaakt voor een woning met 1 of geen verdieping (bungalow). Mijn leverancier vertelde dat daarom de verhouding lucht pellettoevoer van de meeste pelletkachels veel te royaal zijn. Dit had volgens hem ook te maken met de fabriek compensatie van het gebrek aan trek. Mijn woning heeft een rookgasafvoer van c.a. 7 mtr die van zichzelf al een behoorlijke trek heeft. Hij heeft destijds trek in hectopascal gemeten en aangegeven dat de lucht en pellettoevoer tot wel 40% naar beneden bijgesteld kon worden en de lucht tot 10% omhoog. In de praktijk werkt dat perfect. Zuinige stook en een mooi en rustig vlambeeld, nauwelijks aanslag. Ik heb voor mijn kachels en ook voor tientalle andere stokers een spreadsheet ontwikkeld waarbij de verhoudingen voor pellet en lucht automatisch worden berekend mede op basis van het gewicht van 1ltr pellets (in een maatbeker). Omdat geen kachel in combinatie hetzelfde is zul je zelf wat moeten experimenteren. Tip: Schrijf eerst op wat de fabrieks waarden zijn voordat je gaat veranderen. Zelf heb ik de aanpassingen voor p1, het meeste, p2 al iets minder etc tot aan p5 het minste, zodat als het minder koud is je de laagste vermogens standen goed kunt regelen, en mocht het heel erg koud worden ik op p4,p5 tovh nog voldoende capaciteit heb. Als je me de huidige waarden voor pelletstoevoer en rookgasventilator van p1-p5 aangeeft kan ik de gewenste waarden aangeven. 

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#3 RPostma

RPostma

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 posts

Posted 08 December 2021 - 08:14 AM

Goedemorgen  Germ,

 

ik heb van de leverancier een PDF bestand gekregen waar de fabrieksinstellingen in staan.

 

vijzel 1 40%

vijzel 2 45%

vijzel 3 50%

vijzel 4 55%

vijzel 5 60%

 

 

deze heb ik inmiddels met 15% verlaagd echter mijn as is grijs zwart.

 

 

PDF Bestand.

 

https://i.postimg.cc...ware-704-NL.png

 

 

pellet kachel zit aangesloten met een klein stukje 80 mm waarna hij overgaat op een 150mm.

er zit een klep in die ik eventueel kan regelen maar staat momenteel compleet open.

ik heb naar mijn idee meer als genoeg trek.

 

graag jullie advies

 

groet RP

 

 

 



#4 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • PipPipPip
  • 421 posts
  • LocationWenum Wiesel

Posted 08 December 2021 - 10:55 AM

Dag RP,

 

Bedankt voor het antwoord. Laten we beginnen bij de rookgasafvoer de 150mm is veel te veel. Dan krijg je overmatig trek en hebben de instellingen voor de rookgasventilator van de kachel te weinig / geen invloed. Je kunt een flexibele binnenbuis door het bestaande kanaal trekken, en deze eventueel nog afvullen met perliet korrels. Hierop dan het eerste stuk 80mm aansluiten.  Ik denk dat je dit eerst in orde moet maken zodat de verbranding weer in ballans is met de parameters.


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#5 RPostma

RPostma

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 posts

Posted 08 December 2021 - 12:17 PM

Hallo Germ,

 

ik heb het volgende advies opgevolgd toendertijd:

 

Een pelletkachel aansluiten op een bestaande schoorsteen is  geen probleem.

Let er wel op dat de schoorsteen NIET GROTER mag zijn dan ø 150 mm.
 
ik had nog een bestaande enkelwandige zwarte buis in de woonkamer +/- 2 meter
deze gaat over in een dubbelwandige buis (RVS) met trekkap (vermoed houtkachel) totaal van de rookgas afvoer enkel + dubbel 4.5 a 5 meter.
 
dit was een bestaande situatie dit moest geen problemen geven. maar ja zo veel verstand heb ik er dus niet van.
de pelletkachel heeft een 80 mm uitgang met een bocht met condens dop daarna gaat  hij nog een stuk 80 omhoog waarna de buis overgaat naar 150 mm 
 
 
met vriendelijke groet,
 
RP
 

 



#6 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 211 posts

Posted 08 December 2021 - 01:57 PM

Een remedie was toch de rookgasventilator hoger (lees meer trek) te zetten.

Ik zou verder gaan met de pellettoevoer te regelen.

Wat je wel kunt krijgen met 150 mm rookgasafvoer dat er te veel condens ontstaat omdat de rookgas van een pelletkachel veel lager is dan van een houtkachel. 

nr 6 regelt de pellettoevoer voor alle standen . Staat de kachel wel op de standen die in het PDF vermeld zijn.



#7 RPostma

RPostma

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 posts

Posted 08 December 2021 - 04:03 PM

Hallo Harlo,

 

de standen 1-5 heb ik handmatig naar beneden gesteld nr 6 ben ik niet aangeweest.

 

tot nu toe nog geen condens gezien maar het is ook nog niet uitermate koud geweest natuurlijk.

 

ik zal kijken of ik de rookgas ventilator iets omhoog kan schroeven.

 

met hoeveel procent zou dit moeten ?

 

met vriendelijke groet,

 

 

RP



#8 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • PipPipPip
  • 421 posts
  • LocationWenum Wiesel

Posted 09 December 2021 - 10:24 AM

Een pelletkachel kan best wel op een bestaande schoorsteen aangesloten worden, deze mag geen grotere diameter hebben dan ø150mm. Dus wat betreft zit je wel goed maar, wanneer de doorsnee van het ROOKKANAAL te groot is, kunnen de rookgassen te snel afkoelen. Daardoor ontstaat er een tegendruk waardoor de kachel niet goed of niet volledig brandt. Ook kan het zijn dat het rookkanaal te veel of onregelmatige trek heeft. Dan trekt de afvoer de warmte uit de kachel en verliest deze zijn hoge rendement. Als rookgassen uitwaaien naar een grotere diameter zullen de gassen sneller afkoelen. Dit kan dus weer condensatie en vorming van creosoot bevorderen met hogere risico op schoorsteenbrand! 
 
Er kan een rvs flexibele buis door de schoorsteen getrokken worden van ø80mm. Is de schoorsteen langer dan 5m, trek er een flexibele buis ø100mm door. 

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 




Reply to this topic



  


Hosting en Seo door
scheiding