Beste, Forumleden
Als ik op het forum zoek dan vindt ik helemaal niks van Biodom, vreemd want ik heb inmiddels al 2 en een half jaar een Biodom H20 staan als primaire verwarming + warmwater.
Ze verkopen ook diverse modellen pelletketels, dat is eigenlijk ook hun markt. Echter de Biodom H20 heeft dus een ruitje en geeft wat stralingswarmte af,
daarnaast een wat prettiger uiterlijk dan de meeste pelletketels.
Na 2 jaar gebruik zijn we best tevreden over de Pelletkachel CV, 1x is de printplaat stuk gegaan (Kat had over de kachel gespuugd en dat was op de print gelopen {BAH})
Ook heb ik een gat in de branderbak gehad na +- 4000kg pellets te hebben verstookt.
Zoals ik al aangaf is dit eigenlijk een gemodificeerde pelletketel, het nadeel is dat het ruitje snel zwart wordt ongeacht de pellets die je gebruikt, dit komt niet door een slechte verbranding maar door de airflow, het is voornamelijk as wat aan het ruitje zit en geen roet, het is dan ook zeer gemakkelijk te verwijderen met de dagelijkse asstofzuiger ronde.
Het reservoir gaan 45kg pellets in, wij gooien er eigenlijk dagelijks een zakje in en dat voorziet in de behoefte, wanneer het zeer koud is dan stoken we 1.5 zak per dag, dan vullen om de dag 1 of 2 zakken. geen gedoe.
Als we de pelletkachel 4-5 dagen niet reinigen dan gaat deze in storing, echter gebeurt dat eigenlijk nooit omdat de asstofzuiger (Karcher AD4 premium) in het kastje naast de pelletketel/kachel staat.
Het afstellen van de kachel daar doen we niet aan. Het voordeel van Biodom is dat deze een BIOLOGIC regeling heeft, lang verhaal maar die regelt uiteindelijk middels sensoren
alles zelf, ongeacht de pelletkwaliteit, want dit ding vreet eigenlijk alle pellets wel goed. Echter bij kwaliteitspellets heb je natuurlijk minder as. Wel haal ik jaarlijks de ketel uit elkaar
en dan reinig ik met name de rookafvoerventilator.
Tot nu toe zeer tevreden over deze pelletkachel/ketel. Ik kan me totaal niet vinden in alle verhalen over afstellingen ect.
Het nadeel van Biodom is dat ze steeds aanpassingen doen aan het model van de H20. Die van ons ziet er heel anders uit dan het model wat nu te koop is.
Ook kijg ik nooit duidelijk hoeveel vermogen de ketel levert want dit verschilt ook per H20 model. Ik heb begrepen dat onze softwareversie op de print nu op stand 5 25Kw genereert waarvan 4kw luchtzijdig.