Ga naar inhoud


Foto

Wennen Aan Een Nieuwe Pelletkachel


9 replies to this topic

#1 Granule

Granule

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:
  • LocationDordogne Frankrijk

Geplaatst op: 06 November 2022 - 11:52 AM

Hallo Iedereen die dit leest,
...in mei van dit jaar is er een pelletkachel geïnstalleerd. Een Jotul PF733, niet de goedkoopste.
Ter vervanging van een Jotul 500 houtkachel, die 20 jaar naar tevredenheid heeft gedraaid. 
Alleen dat gesleep met hout...
Op 1 november de pelletkachel voor het eerst aangezet.
Fan op 3, vermogen op 3, temperatuur op 22°C.
Dat werkte.
Een half uur later ging de ventilator aan en produceerde 50 dB.
Na een uur fan op 1 en vermogen op 1.
Het geluidsniveau daalde naar 40 dB (beide waarden op 2 m van de kachel gemeten.)
Gedurende de dag nog wat 'gerommeld' met de instellingen, zonder resultaat. Het bleef 40 dB.
Mijn bevindingen gemaild aan de leverancier en het wachten is nu op het antwoord.
Heeft iemand een idee wat er mis is ?
Mijn ongeduld, het gemanipuleer met instellingen of erger...
Bedankt alvast voor jullie reacties,
Granule



#2 Adeo

Adeo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 105 Posts:

Geplaatst op: 06 November 2022 - 02:44 PM

Jotul is een heel goed merk, wij hadden er vroeger ook eentje (houtkachel en geen pelletkachel), heeft de verkoper/installateur dan de kachel ter plekke niet afgesteld?.

Elke pelletkachel moet je ter plekke opnieuw inregelen omdat niet elke afvoer hetzelfde is.

 

Kan ook zijn dat de warme lucht ventilator ergens resonantie geeft wat ook onnodig lawaai geeft.



#3 Gast_Granule_*

Gast_Granule_*
  • Guests

Geplaatst op: 06 November 2022 - 04:16 PM

Jotul is een heel goed merk, wij hadden er vroeger ook eentje (houtkachel en geen pelletkachel), heeft de verkoper/installateur dan de kachel ter plekke niet afgesteld?.

Elke pelletkachel moet je ter plekke opnieuw inregelen omdat niet elke afvoer hetzelfde is.

 

Kan ook zijn dat de warme lucht ventilator ergens resonantie geeft wat ook onnodig lawaai geeft.

Bedankt Adeo,
...bedankt voor je reactie.
Wij hadden 3 Jotuls 1 x F500 en 2 x F602. De grote hebben we verruild voor de PF773 omdat de verwerking van blokken van 50 cm te zwaar werd.
Bij de installatie is hij ingeregeld en bedrijfsklaar achter gelaten. 
Aan het geluid werd weinig aandacht besteed omdat na het starten hij gedurende een half uur een zacht zoemend geluid maakt.
We dachten : da's mooi...
Het probleem zit niet in de schoorsteen omdat de monteurs ook een dubbelwandige roestvrijstalen binnenbuis in de 6 m hoge schoorsteen hebben gemonteerd. Ook niet voor niks...
Ik heb jaren in de airconditioning voor grote installaties gewerkt en weet wanneer een ventilator niet goed functioneert. 
Hij is gewoon niet te stuiten, hij blijft maar doordraaien ook al staat hij op 1.
Er is iets met de electronica aan de hand, of zou er nog iets anders kunnen zijn dat ik zelf zou kunnen veranderen ?
Fijne zondag nog,
Granule



#4 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 06 November 2022 - 05:51 PM

wachten op leverancier geen instellingen prutsen  owv garantie



#5 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 06 November 2022 - 10:57 PM

hoeveel db in huis zonder kachel



#6 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 13 October 2023 - 06:31 PM

90 db hier

#7 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 13 November 2023 - 08:26 PM

90db is in de marge ?

#8 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 14 November 2023 - 08:15 PM

Dag Granule,

 

veelal komt het voor dat de kachel via haar beplating extra lawaai maakt indien deze scheluw staat. Steun de kachel eens per hoek met een extra plaatje/wigje en kijk ook eens of de kachel 100% waterpas staat. 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#9 Gast_Monique_*

Gast_Monique_*
  • Guests

Geplaatst op: 22 February 2024 - 03:55 PM

Samen here. Ook een palletkachel 733. En het lijkt alsof we in een vliegtuig zitten. Niet te doen.
Zijn er inmiddels oplossingen voor aangedragen? Hij staat waterpas en de pijp is aangepast. De resonantie is weg. Maar die ventilatoren blijven met veel geluid blazen.

#10 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 24 February 2024 - 06:28 PM

Bij de de software van de Artel achtigen kun je toerental van de kamerventilator instellen, of dat bij de Jotul ook kjan weet ik niet. Ik ben daar niet in thuis. Het zal vast en zeker in te regelen moeten zijn via het technisch menu. 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 




Reageer op dit onderwerp



  


Hosting en Seo door
scheiding