Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto

Pelletkachel Op 14 Meter Lange Rvs Pijp Van 20 Cm, Kan Dit?

#pelletkachel #rookgaskanaal #trek #rvs #veiligstoken

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1 reply to this topic

#1 Lamo

Lamo

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 13 January 2020 - 08:49 AM

Beste forumleden,

 
Ik ben nieuw op het forum en zoek een antwoord op ons probleem.
 
We hebben een Julia Next pelletkachel 7,5 kw aangeschaft en willen deze graag aansluiten op het rookgaskanaal vanaf de begane grond.
 
De afstand van de vloer tot aan bovenkant schoorsteen is zo’n 14 meter. 
 
Eerst hadden we er een houtkachel staan. Nu hebben we daarvan nog de 130 mm diameter gietijzeren pijp en verloopstuk zitten die in een 200 mm brede RVS pijp uitkomt, die weer helemaal tot bovenaan doorloopt.
 
Op 3 meter onder de uitgang zit wel nog een broekstuk; de pijp splitst zich daar op in twee smallere pijpen en mondt zo uit in de twee schoorsteenpijpen. 
 
Nu begreep ik dat deze RVS pijp van 200 mm te breed is voor een pelletkachel, klopt dit? Of krijgen we misschien toch genoeg trek door het broekstuk bovenaan?
 
Mijn vraag is nu: gaat dit zo werken, om met de nodige verloopstukken van 80 mm naar de juiste maat te komen, of moeten we een flexibele RVS pijp van 100 mm door die 200 mm pijp laten trekken. Het zou hierdoor wel een hele dure kachel worden ineens...
Of is een rookgasventilator misschien een oplossing?
 
Alvast veel dank voor jullie suggesties!
 
Met vriendelijke groet,
 
Lamo

 



#2 Lamo

Lamo

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 13 January 2020 - 08:56 AM

Ik vergat er nog bij te zeggen dat die RVS 200 mm pijp door het oorspronkelijke stenen rookkanaal van ons oude huis loopt. 

 






Hosting en Seo door
scheiding