Jump to content


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Photo

Extraflame Rosy "ruikt" binnen

extraflame rosy brandlucht

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 dabazeman

dabazeman

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 posts

Posted 16 April 2014 - 06:52 AM

Onze pas geïnstalleerde Extraflame Rosy bevalt prima, maar....
Regelmatig in de final cleaning-fase ontstaat er bovenuit een brandgeur.
Ook heeft de woonkamer als eens mistig gezien.
De installateur heeft de rookgasventilator 100toeren sneller laten draaien, maar dat helpt niet.

De rookgasafvoer is regelrecht door de muur geïnstalleerd met buiten aan de gevel een windkap.

Heeft iemand tips, of is er wat de toen aan de instellingen?

Patrick

#2 Euron kachels

Euron kachels

    expert

  • Members
  • PipPipPip
  • 92 posts

Posted 16 April 2014 - 09:25 AM

Goedendag Patrick,

 

U mag deze pelletkachels nooit maar dan ook nooit rechtstreeks door de muur afvoeren!

Neem aub contact op met ons wij Euron kachels ( 0572-354250)  zijn de importeur voor Extraflame in Nederland en het lijkt me sterk dat je het via één van onze dealers op deze manier geïnstalleerd hebt gekregen.

 

De pelletkachel moet trek hebben ook al is het een paar meter, je probleem komt doordat deze geen trek kan krijgen.
De pellet kachel regelt de trek maar kan het niet volledig creëren....



#3 Gast_dabazeman_*

Gast_dabazeman_*
  • Guests

Posted 17 April 2014 - 06:00 PM

Beste Euron,

Ik heb afgelopen week geprobeerd contact met u te krijgen, wat niet gelukt is.
Wel heb ik uw opmerking voorgelegd aan de dealer.
Deze is er wat terughoudend in. Hij geeft aan dat hij gezegd heeft dat deze manier "niet de voorkeur heeft".
Hij gaf bij aanschaf aan dat er nooit problemen zijn.
De kachel zou aangesloten worden met t-stuk en bocht.
Uiteindelijk is de kachel rechtstreeks naar buiten geïnstalleerd, mede omdat de installateur ter plaatse aangaf dit ook zonder t-stuk en bocht te doen. Hetgeen niets uitmaakte zei hij.
Omdat wij totaal leek zijn op dit gebied, hebben we dit maar voor waar aangenomen.
Nu blijkt dat we mogelijk zijn "beetgenomen"...

#4 Euron kachels

Euron kachels

    expert

  • Members
  • PipPipPip
  • 92 posts

Posted 18 April 2014 - 09:01 AM

Normaal zou u ons gewoon moeten kunnen bereiken, maar het kan zijn geweest ivm overgang van telefooncentrale dat we even niet bereikbaar waren.

Bel maar even en dan hoor ik graag wie het is of eventueel kunnen wij het voor u oplossen:

 

De extra materialen bent u nodig om het werkend te maken of het nu van hem of van ons af komt.



#5 Gast_dabazeman_*

Gast_dabazeman_*
  • Guests

Posted 18 April 2014 - 09:12 AM

Hallo,

 

Ik heb u collega aan de lijn gehad, u was in gesprek met klanten en had die middag een afspraak.

 

Inmiddels heb ik ook bericht terug van de dealer.

Hij doet het voorstel om een RVS 80mm kanaal aan de buitenzijde te leveren tegen voor hun inkoopprijs.(dwz: 2mtr buis, T-stuk en 45gr-bocht)

Tevens blijkt dat onze Rosy geleverd is zonder opzetstuk op het branderbakje. Dat verklaart ook het snel zwart worden van het glas, denk ik.

 

Ik ben er nog niet uit wat mij dit gaat kosten en of ik dit aanbod moet aannemen.

Eerder heb ik zoiets van: de dealer dient het conform regels af te leveren.

 

ik meld tevens dat een andere leverancier hier in Friesland ook op deze zelfde manier monteerd. Merkwaardig, toch...?

Het blijft iid raar dat ons hierop niet gewezen is.



#6 Euron kachels

Euron kachels

    expert

  • Members
  • PipPipPip
  • 92 posts

Posted 18 April 2014 - 10:20 AM

In Friesland zit nog geen Extraflame pelletkachel dealer van ons.

 

een rvs 80mm kanaal kan maar dan moet deze ook dubbelwandig zijn let er wel op dat er een codering op de buizen hoort te zitten ivm keuring. geen sticker is geen keuring!

Het klepje op uw branderbak moet er inderdaad op om het glas schoon te houden.
Als u heeft betaald voor een werkende setup zou deze het ook zo moeten afleveren, als dit nergens vermeld staat zou ik de materialen laten installeren.

Zoals ik al eerder zij willen wij dit ook doen en daarnaast ook de pelletkachel voorzien van de laatste software en afstellingen.

 

Mochten er nog pelletkachel bedrijven in Friesland zijn die een betrouwbare importeur zoeken waar ze ook nog eens een duidelijke cursus van krijgen bel ons dan eens op.



#7 dabazeman

dabazeman

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 posts

Posted 03 May 2014 - 05:49 PM

Hallo Euron en mede-forumleden,

Er is nu een rookgaskanaal aan de buitengevel gemonteerd. T-stuk, 2 mtr buis, 30gr-stuk en trekkap.
Afwachten of het "ruiken" binnen opgelost is.

Kan het zijn dat nu het brandgedrag van de kachel veranderd is?
Dat idee heb ik namelijk.
Komt dat door de trek?
Mijn pellettoevoer heb ik eerder wat teruggezet. Nu valt mij op dat ie wel beter brand, maar soms in modulatie-stand wel zeer matig brand. Ook laat ie buiten dan wel eens eens wolkje rook gaan.

Moet ik iets veranderen?

Mvg

#8 Euron kachels

Euron kachels

    expert

  • Members
  • PipPipPip
  • 92 posts

Posted 04 May 2014 - 10:14 AM

Het brandgedrag zal zeker anders zijn nu je trek hebt, je zult ook merken dat de warmtewisselaar meer warmte geeft en de rookgassen koeler zijn.

Is er aan de instellingen gedraaid dan moeten deze terug.

Wat voor pellets stook je? ben je daar in geïnformeerd?
 



#9 Gast_dabazeman_*

Gast_dabazeman_*
  • Guests

Posted 04 May 2014 - 11:10 AM

Ik stook zowel lichte als donkere pellets.
Beide DIN.

De pellettoevoer heb ik vanaf het begin iets teruggezet.
Dit ivm het toch snel moduleren van de kachel bij kamertemperatuur 22gr.

#10 Euron kachels

Euron kachels

    expert

  • Members
  • PipPipPip
  • 92 posts

Posted 13 May 2014 - 06:32 AM

als er een keuring op de donkere pellets zit is dit geen probleem, welke merken stook je?

Een donkere pellet kan namelijk geen dinkeur krijgen ivm hardhout.



#11 Gast_dabazeman_*

Gast_dabazeman_*
  • Guests

Posted 13 May 2014 - 06:45 AM

Elite en Limp,

Er zit enig kleurverschil in.
Ik ga er dan maar vanuit dat dit het verschil is in lichte en donkere pellets.

De Rosy brand nu beter en ik heb nog geen rook of reuk binnen gehad.

#12 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Posted 29 August 2014 - 07:03 AM

Het stookseizoen begint weer en al enige dagen de Rosy weer aan gehad. Inmiddels rookkanaal van 2mtr incl t-stuk en trekkap gemonteerd.
Echte brandlucht is nu weg, zeker bij afsluiten.
Nu is de kachel al 3 dagen niet aangeweest, toch ruiken we soms een vlaag van verbrand hout.
Dit is goed te ruiken vanuit de "sleuf" bovenop de Rosy, onder de deksel van het vulreservoir.
Onze leverancier: Biokachels in Surhuisterveen heeft wederom geen antwoord.
Nogmaals: pellets stoken bevalt ons prima, maar dit ruiken word soms wel vervelend, alsmede te "service" door deze kacheldealer.
Forumleden enig idee?

#13 Biokachels

Biokachels

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 posts

Posted 29 August 2014 - 10:15 AM

Het stookseizoen begint weer en al enige dagen de Rosy weer aan gehad. Inmiddels rookkanaal van 2mtr incl t-stuk en trekkap gemonteerd.
Echte brandlucht is nu weg, zeker bij afsluiten.
Nu is de kachel al 3 dagen niet aangeweest, toch ruiken we soms een vlaag van verbrand hout.
Dit is goed te ruiken vanuit de "sleuf" bovenop de Rosy, onder de deksel van het vulreservoir.
Onze leverancier: Biokachels in Surhuisterveen heeft wederom geen antwoord.
Nogmaals: pellets stoken bevalt ons prima, maar dit ruiken word soms wel vervelend, alsmede te "service" door deze kacheldealer.
Forumleden enig idee?

 

Beste Patrick,

 

hier wil ik graag even op reageren. Wij zijn tot nu toe heel meegaand en toeschietelijk geweest omtrent je "probleem".

Door hier op dit forum te opperen dat wij niet reageren en geen service bieden vind ik wel heel makkelijk en kort door de bocht.

 

Vandaag, om 9 uur heeft u ons een twitter bericht gestuurd met dezelfde vraag. Ik heb nog geen tijd gehad om deze te beantwoorden, maar om dan meteen te spreken van geen antwoord gaat wel heel erg ver. Ik wil even heel duidelijk maken dat de eerdere keuze om een kort kanaal te installeren uw keuze is geweest. Wij hebben altijd aangegeven dat dit niet de ideale situatie is. Toen dit mogelijk problemen gaf hebben wij u de mogelijkheid gegeven om het kanaal te verlengen met 2 meter. Alle materialen zijn door u verkregen tegen inkoopprijs. 

 

De problemen waren destijds nagenoeg opgelost. Echter ervaart u nog steeds hinder, maar geeft ons niet de tijd om hier op te reageren. Om dit dan meteen met onze bedrijfsnaam te vermelden vind ik niet passend. Liever heb ik dat u rechtstreeks contact met ons opneemt, en ons deze vraag voorlegt.

 

Om nog even antwoord te geven op uw vraag op twitter:

 

Hebben meer Rosy gebruikers hier last van?

 

Bij ons en de leverancier zijn niet meer van deze gevallen bekend. De mate waarin de geurhinder plaatsvindt mag natuurlijk niet te groot zijn. Maar een pelletkachel die af en toe een bepaalde houtgeur afgeeft is normaal. Wij hebben u ook al aangeboden om een andere kachel te proberen, echter wilde u dit niet. U kunt dan beter vergelijken.

 

Ik hoop dat ik zo duidelijk antwoord heb kunnen geven.



#14 Euron kachels

Euron kachels

    expert

  • Members
  • PipPipPip
  • 92 posts

Posted 29 August 2014 - 11:30 AM

Beste Patrick,

 

Wij zijn de importeur voor Extraflame pelletkachels in Nederland en willen je graag helpen, als jou pelletkachel niet gecalibreerd is dan kan het zijn dat je de pelletkachel kan ruiken.

De desbetreffende verkoper haalt zijn toestellen niet bij ons of via een omweg en heeft hierdoor ook niet onze ondersteuning, wij willen deze wel bieden en je hierbij dan ook graag helpen.

Neem even contact op met Euron kachels in Raalte en we gaan een service voor je inplannen om de situatie te bekijken en op te lossen.



#15 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Posted 29 August 2014 - 02:52 PM

Eea is uitgebreid besproken wat betreft de installatie. Het is nu zoals het hoort.

Mijn vraag is eigenlijk kort:
(Vraag aan forumleden/gebruikers en Euron)
Mag/kan een pelletkachel , in mijn geval een Extraflame Rosy, soms "ruiken" ondanks dat ie 3 dagen uit is geweest?

Vraag aan Euron:
Wat houd het kalibreren in?
De installateur heeft de parameters ingesteld en later nog eens gecontroleerd.

#16 Euron kachels

Euron kachels

    expert

  • Members
  • PipPipPip
  • 92 posts

Posted 29 August 2014 - 05:26 PM

Extraflame heeft inderdaad wel parameters echter mag je deze niet veranderen ivm de keuring van de kachel... is in principe bij elke pelletkachel. Er moet op het toestel gemeten worden wat voor trek de schoorsteen creëert en hierop worden afgesteld met bijbehorend menu voor de installateur. Weet u niet wat u doet kunt u schade aan het toestel brengen of zelfs de keuring van het toestel doen vervallen! Wat betreft de reuk van uw pelletkachel.. oude as kan reuk geven via de inlaat als u het rookkanaal bijvoorbeeld in een gebied van valwind uit laat monden... de lucht wordt dan via het rookkanaal naar de inlaat geduwd en laat daar de geur kwijt.
ik zou de firma die u de kachel geplaatst heeft adviseren contact met ons op te nemen en te willen vragen de cursus te volgen!

#17 Gast_Patrick_*

Gast_Patrick_*
  • Guests

Posted 25 September 2014 - 06:40 PM

Best Forum,

Geachte beheerder.

Graag wil ik u verzoeken deze topic te sluiten en te verwijderen.
Eea is besproken en opgelost met de dealer.

Mvg,

Patrick




Hosting en Seo door
scheiding