Jump to content


Photo

Buffervat


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 gergeurtjens

gergeurtjens

    volwaardig lid

  • Members
  • PipPip
  • 11 posts

Posted 13 March 2020 - 05:56 AM

Ik heb een EdiKamin Cherri up H. 16.2 KW Het volgende probleem speelt.

Als ik de kachel aanzet, moet ik lang stoken voordat mijn buffervat (300 liter) op 60 graden is, ondertussen is de temperatuur in de kamer 23-24 graden en moet ik de kachel kleiner zetten met als gevolg dat het buffervat niet hoger komt als 40-50 graden. Zelf heb ik magneetkleppen op het buffervat gemonteerd. De pomp op de kachel gaat lopen bij 45 graden, en dan schakelt deze ook de magneetkleppen (gaan dus open)en de pomp van de verwarming aan van de vloerverwarming.

 

Kan iemand me helpen kan wel schema aansluiting uploaden als dit nodig is.

 



#2 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • PipPipPip
  • 421 posts

Posted 14 March 2020 - 02:09 PM

Hoi Ger,

 

wij stoken ons huis met vloerverwarming en radiatoren met een Artel pellet CV met buffervat van 500ltr en een MZC Deco, De Artel heb ik nu voor het tweede jaar en daarmee veel instellingen moeten doen voordat deze doet wat ik wil. De dat je de pomp laat lopen bij 45 graden is goed. Deze stond bij mij ook te hoog.

 

Volgens mij is het zo dat c.a. 80% van de energie in het waterzijdig deel gaat en 20% de woonruimte in. Ik neem aan dat je de ventilator van de kachel zacht of uit hebt.  in principe blijft het een kwestie van energie verdelen tussen buffer en woonruimte. Je zou het liefst die 80/20 wat beter willen verdelen. Wellicht is het te proberen om de watertemp van de kachel juist wat hoger te zetten. Het water in de kachel wordt dan warmer en warmt het Buffervat sneller op. Gaat de kachel intussen vanwege de watertemp nog een keer in standby? Kortom raakt de kachel-cv de warmte snelgenoeg kwijt aan het buffervat?


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#3 gergeurtjens

gergeurtjens

    volwaardig lid

  • Members
  • PipPip
  • 11 posts

Posted 15 March 2020 - 12:48 PM

Hoi Ger,

 

wij stoken ons huis met vloerverwarming en radiatoren met een Artel pellet CV met buffervat van 500ltr en een MZC Deco, De Artel heb ik nu voor het tweede jaar en daarmee veel instellingen moeten doen voordat deze doet wat ik wil. De dat je de pomp laat lopen bij 45 graden is goed. Deze stond bij mij ook te hoog.

 

Volgens mij is het zo dat c.a. 80% van de energie in het waterzijdig deel gaat en 20% de woonruimte in. Ik neem aan dat je de ventilator van de kachel zacht of uit hebt.  in principe blijft het een kwestie van energie verdelen tussen buffer en woonruimte. Je zou het liefst die 80/20 wat beter willen verdelen. Wellicht is het te proberen om de watertemp van de kachel juist wat hoger te zetten. Het water in de kachel wordt dan warmer en warmt het Buffervat sneller op. Gaat de kachel intussen vanwege de watertemp nog een keer in standby? Kortom raakt de kachel-cv de warmte snelgenoeg kwijt aan het buffervat?

 



#4 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 44 posts

Posted 15 March 2020 - 07:26 PM

Die 45 graden, wat is dat voor een temperatuur? CV water temp?

 


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.


#5 gergeurtjens

gergeurtjens

    volwaardig lid

  • Members
  • PipPip
  • 11 posts

Posted 02 April 2020 - 08:43 AM

Die 45 graden, wat is dat voor een temperatuur? CV water temp?

klaas als je in de berichten klikt op "reageer op dit onderwerp" kom je in dit scherm en daar kun je dan een klein bestand invoegen.

indien bestand te groot ff verkleinen.

 

Hoop dat je dan jou schema kunt invoegen

 

groet Ger






Hosting en Seo door
scheiding