Ga naar inhoud


Foto
- - - - -

Roest In De Pelletkachel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Henk22

Henk22

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 24 November 2019 - 10:38 AM

Ik heb een vraagje:
Is het normaal dat een pelletkachel in de brander ruimte flink aan roesten is? niet alleen de branderpot maar ook de binnenwanden..
Pelletkachel is pas 1 jaar oud.
Ik hoor graag hoe dit bij jullie is?

#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 25 November 2019 - 12:38 PM

dat is mogelijk als hij teveel in een laag vermogen gestookt is en is gaan condenseren.

Ook kan het zijn dat er een pellet is geweest met een hoog zuurtegraad of helaas wat ook wel eens voorkomt metaaldeeltjes in de pellets.

Welke pellets heeft u gestookt en hadden deze een EN+A1 keurmerk?



#3 Henk22

Henk22

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 27 November 2019 - 06:25 AM

dat is mogelijk als hij teveel in een laag vermogen gestookt is en is gaan condenseren.
Ook kan het zijn dat er een pellet is geweest met een hoog zuurtegraad of helaas wat ook wel eens voorkomt metaaldeeltjes in de pellets.
Welke pellets heeft u gestookt en hadden deze een EN+A1 keurmerk?


Bedankt voor je antwoord.
De kachel staat in een ruimte waar af en toe wordt gestookt. Dus idd veel condens.
Pelletkorrels zijn van Justfire met een keurmerk. Kachel merk is Kalor.
Maar is het normaal dat de coating/verf er zo snel vanaf is?
Wat is de levensduur van de kachel als deze na 1 jaar aan roesten is?
Hierbij een link met foto’s:
https://postimg.cc/gallery/3g6rajen4/

#4 Adeo

Adeo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 105 Posts:

Geplaatst op: 27 November 2019 - 09:31 AM

Dat de kachel aan de binnenzijde gaat roesten buiten het stookseizoen heb ik hier ook, de toevoerlucht van de kachel komt bij mij van buiten.

Heb de luchttoevoer het afgelopen jaar buiten het stookseizoen afgesloten, dat scheelt wel in roest.

Tegenwoordig sleep ik na het stookseizoen de kachel naar buiten, sloop hem zo'n beetje helemaal uit elkaar, maak alle onderdelen schoon, en spuit de binnenplaten opnieuw in de, speciaal hittebestendige, zwarte lak.

Roestvorming neemt dan niet toe, het "oogt" een stuk beter , maar als het stookseizoen weer begint dan is die nieuw aangebrachte "hittebestendige lak" ook zo weer weggebrand.

Zichtdelen aan de buitenzijde van de kachel spuit ik niet omdat daar geen roestvorming optreed en houd ik ook graag in de originele kleur.

 

Vermoed ook dat roestvorming optreed in de verbrandingsruimte door mogelijk gebruik van matige kwaliteit staal en verbranding, de pellets hier zijn van Plospan



#5 Henk22

Henk22

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 27 November 2019 - 06:43 PM

Fijn dat je een berichtje stuurt. Dus er zijn meer kachels met roestvorming.
Welk merk kachel heb je? Hoe oud Is deze?
Ik vind dat die coating wel iets langer mag zitten dan 1 jaar.
Ik heb ook gaskachel van 20 jaar waar geen plekje roest op zit.

#6 Adeo

Adeo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 105 Posts:

Geplaatst op: 28 November 2019 - 10:31 AM

Heb hier een (Green) Puros Nevis, kacheltje is in 2016 voor het eerst gebruikt.

Ken overigens wel meer merken die precies hetzelfde "probleem" hebben , er zijn ook mensen die na het stookseizoen er een vochtvreter in de pelletkachel zetten.

Heb de ervaringen hiermee nog niet gehoord.

 

Gaskachel had ik hier in het verleden ook geen problemen met roestvorming , mogelijk komt dat door de verbranding van gas en het materiaal van de gaskachel is grotendeels gietijzer.

 

Bij de gevelkachels kwam ik het wel eens tegen, maar niet zo gek als in de pelletkachel .

 

 






Hosting en Seo door
scheiding