Jump to content


Photo

Roeten Pelletkachel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 toetje

toetje

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 posts

Posted 21 October 2019 - 10:13 AM

Goedendag. 

 

ben in het bezit van een artel petit pelletkachel die ik maar niet goed aan het branden krijg.

De kachel staat aangesloten op een schoorsteenkanaal van 150 mm rvs van ongeveer 4,5 a 5 meter lang. bovenop staat een trekkende kap (denk ik) zo,n vierkante. de luchtaanzuiging is gewoon achterop in de ruimte. geen pijp aangesloten. Denk dat er door natuurlijke trek teveel verbrandingslucht uit de kachel getrokken wordt. Heb toevoer pellets op -1 staan. en de rookgasventilator op -2 staan. vind dat de vlam geel van kleur is en zie hem niet flakkeren. na een avond stoken is de ruit compleet zwart van roet. ashoeveelheid valt mee. heb al vanalles geprobeerd maar kom er niet uit. wanneer ik hem op fabrieksinstelling zet dan wordt de rookgastemperatuur makkelijk 200 graden. bij -2 valt hij onder de 180 graden op de hoogste stand.

wie kan mij de gouden tip geven.



#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 posts

Posted 22 October 2019 - 11:38 AM

een ruit trekt creosoot aan als hij te koud wordt, een te hoge flow of te lage temperatuur veroorzaakt dit.. zie je veel vonken en onverbrande pellets vliegen?



#3 toetje

toetje

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 posts

Posted 22 October 2019 - 02:18 PM

nee, alle pellets verbranden, en er zijn niet veel vonken zichtbaar. alleen als er pellets in de korf vallen zie je wat vonken. kachel staat wel veel op stand eco. heb hem wel uit laten schakelen als de temperatuur met 1 graad erboven komt. denk dat de ventilator op eco (lage temperatuur) te laag staat waardoor de natuurlijke trek in het schoorsteen kanaal minder wordt. er is wel redelijk wat as na een dag branden. 






Hosting en Seo door
scheiding