Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Sunlight

Sunlight

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 27 January 2019 - 01:50 PM

Goedemiddag,

 

Hopelijk zijn hier mensen die mijn e.e.a. kunnen uitleggen over de afstelling van mijn pelletcv ketel. Het is een klimosz unipellet 25 welke mijn complete cv heeft overgenomen. Nu heb ik hier een aantal vragen over:

 

Hoe kan ik deze zo goed mogelijk afstellen. Hiermee bedoel ik dus het verbruik en de lucht maar ook instellingen welke de installateur ingeeft op het moment hij deze installeert.

 

Hopelijk zijn er hier mensen die deze kachel ook hebben en eventueel ook een nl gebruikshandleiding hebben. De vertaling uit het engels is namelijk niet echt goed uitgevoerd.

 

In ieder geval alvast bedankt.



#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 28 January 2019 - 08:36 AM

wat zeer belangrijk is is je rookgastemperatuur, die moet boven de 115 graden blijven ivm condensatie



#3 Sunlight

Sunlight

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 29 January 2019 - 03:43 PM

h wel

wat zeer belangrijk is is je rookgastemperatuur, die moet boven de 115 graden blijven ivm condensatie

 

Heeft dat ook met de afstelling van de verbranding te doen? Gaat het hierbij niet alleen om het aantal gr/min en de lucht welke toegevoegd wordt?



#4 kune

kune

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 04 February 2019 - 06:32 AM

Hallo, ik heb een klimosz 25. Al 3 maanden ben ik druk met afstellen, maar ik krijg die kachel niet in zijn optimale verbranding. Ik heb ook op een andere locatie een 32, die werkt wel. Waar je op moet letten is een juiste afstelling tussen de brander ventilator en de pauze tussen de afgiftemomenten, feader break. Daarmee kun je het beste spelen en afstellen. De temperatuurmeter (overigens een lichtsensor, geen temperatuur sensor) moet ongeveer uitkomen tussen de 325 en de 400 graden met een fluctuatie van 50 graden. Ik heb een dubbelwandige rvs 180 pijp van ongeveer 5 meter, die vermoedelijk een veel te hoge trek genereert al zegt men dat een dergelijke afstand minimaal is om trek te genereren. Op mijn 32 locatie heb ik een veel kortere pijp van maar 3 meter en die gaat probleemloos. Ook na een trekontlaster trekt de pijp vermoedelijk nog te veel, waardoor veel van mijn opgewekte energie de lucht in vliegt. Kortom, kijk naar pijp plus trekontlaster, feader break en Fan. De waardes van de feader break liggen vanaf 18 en de Fan op 35. Een trekontlaster wordt niet standaard meegeleverd, maar zou volgens mij een verplichting moeten zijn in de installatie omdat je daarmee je trek constant maakt. Je hoeft geen professor te zijn om te bedenken dat daarmee je rendement verbetert. 

 

NB: over de handleiding, ik heb zeer veel vraagtekens inzake die handleiding en meerdere items op deze kachel. Ik doe zelf aan machinebouw en in dat kader voldoet in mijn beleving deze machine niet aan de richtlijnen, al is het maar omdat er geen fatsoenlijke Nederlandse handleiding wordt geleverd. Ik merk wel dat de Nederlandse verkoop van goede wil is, maar er moet nog heel veel kennis worden opgebouwd. 



#5 kune

kune

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 04 February 2019 - 07:10 AM

Hallo, ik heb een klimosz 25. Al 3 maanden ben ik druk met afstellen, maar ik krijg die kachel niet in zijn optimale verbranding. Ik heb ook op een andere locatie een 32, die werkt wel. Waar je op moet letten is een juiste afstelling tussen de brander ventilator en de pauze tussen de afgiftemomenten, feader break. Daarmee kun je het beste spelen en afstellen. De temperatuurmeter (overigens een lichtsensor, geen temperatuur sensor) moet ongeveer uitkomen tussen de 325 en de 400 graden met een fluctuatie van 50 graden. Ik heb een dubbelwandige rvs 180 pijp van ongeveer 5 meter, die vermoedelijk een veel te hoge trek genereert al zegt men dat een dergelijke afstand minimaal is om trek te genereren. Op mijn 32 locatie heb ik een veel kortere pijp van maar 3 meter en die gaat probleemloos. Ook na een trekontlaster trekt de pijp vermoedelijk nog te veel, waardoor veel van mijn opgewekte energie de lucht in vliegt. Kortom, kijk naar pijp plus trekontlaster, feader break en Fan. De waardes van de feader break liggen vanaf 18 en de Fan op 35. Een trekontlaster wordt niet standaard meegeleverd, maar zou volgens mij een verplichting moeten zijn in de installatie omdat je daarmee je trek constant maakt. Je hoeft geen professor te zijn om te bedenken dat daarmee je rendement verbetert. 

 

NB: over de handleiding, ik heb zeer veel vraagtekens inzake die handleiding en meerdere items op deze kachel. Ik doe zelf aan machinebouw en in dat kader voldoet in mijn beleving deze machine niet aan de richtlijnen, al is het maar omdat er geen fatsoenlijke Nederlandse handleiding wordt geleverd. Ik merk wel dat de Nederlandse verkoop van goede wil is, maar er moet nog heel veel kennis worden opgebouwd. 

Wat ik nog wilde toevoegen is dat ik niet weet hoe jouw ketel in de installatie is geplaatst en welk buffervat je hebt. Het is dan moeilijk om de fabrieksinstellingen te vergelijken. Ik denk ook dat je niet aan fabrieksinstellingen moet komen, die zijn voor de installateur. 



#6 Sunlight

Sunlight

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 06 February 2019 - 07:56 AM

Wat ik nog wilde toevoegen is dat ik niet weet hoe jouw ketel in de installatie is geplaatst en welk buffervat je hebt. Het is dan moeilijk om de fabrieksinstellingen te vergelijken. Ik denk ook dat je niet aan fabrieksinstellingen moet komen, die zijn voor de installateur. 

Beste Kune,

 

Dank voor je bericht. De pijp die aan de kachel zit is hier ook ongeveer 3 meter. Die bereikt meestal tijdens het stoken een temp van rond de 100 graden. Op dit moment heb ik de pid aanstaan en lijkt de kachel goed te branden. Wel heb ik nog steeds twijfels of het stookrendement niet omhoog kan. Ik werk zonder buffervat dus de ketel hangt direct op de cv installatie.



#7 kune

kune

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 08 February 2019 - 11:37 AM

Beste Kune,

 

Dank voor je bericht. De pijp die aan de kachel zit is hier ook ongeveer 3 meter. Die bereikt meestal tijdens het stoken een temp van rond de 100 graden. Op dit moment heb ik de pid aanstaan en lijkt de kachel goed te branden. Wel heb ik nog steeds twijfels of het stookrendement niet omhoog kan. Ik werk zonder buffervat dus de ketel hangt direct op de cv installatie.

Wat ik heb gedaan is mijn gemiddelde gebruik van gas van vorig jaar genomen voor mijn pelletkachel, daarin meegenomen, de calorische waarde van mijn pellets. Dit zijn schattingen, maar mijn rendement haalt bij geen benadering de voorspellingen van de leverancier. Dus die hele installatie (schoonmaken, pellets kopen vervoeren etc.), de investering en het rendement, daarbij nog ingekomen de prijsstijging voor de pellets tegen prijsstijgingen voor gas, maakt de conclusie voor mij voorlopig zeer negatief voor mijn nieuwe investering. Maar ik blijf nog even proberen en ga nog met de trek aan de gang. Je schrijft, 100 graden in de pijp. Waar meet je die temperatuur, op welk punt? Ik heb een sensor, 30 cm achter de kachel, nog voordat het Tstuk de pijp verticaal naar boven brengt. Daarin is mijn uitgaande temperatuur rond de 260 graden. 



#8 kune

kune

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 22 February 2019 - 08:27 AM

Hallo. Hier nog een laatste bericht. Ik heb een te hoge trek in de schoorsteen, in sommige weersomstandigheden. Ondanks de trekontlaster. De kachel zelf voorziet niet in een regelaar. Ik heb hele grote vraagtekens bij de efficiency van deze kachel. Bij ideale omstandigheden brandt hij goed, maar het veer is veranderlijk. Daarnaast heb ik grote vraagtekens bij de brandveiligheid van de kachel. Bij een terugslag vind ik de ingebouwde veiligheden niet afdoende. Ik zou zelf een sprinkler boven de installatie willen. Die kan je zo uit de cv leiding halen. Maar dan nog komt de afselling te nauw en haal je de efficiency niet. Helaas een afrader.




Hosting en Seo door
scheiding